کاهش ۲.۸ درصدی شیوع ابتلا به ایدز در زندان های کشور

معاون اداره کل بهداشت و درمان سازمان زندان ها گفت: به منظور کاهش تعداد مبتلایان به ایدز، با خدمات ارائه شده در زندان ها توانستیم شیوع این ویروس را از ۳.۸ درصد به کمتر از یک درصد برسانیم.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق ابراهیمی، در نشست تخصصی روز جهانی ایدز، افزود: در برخی از فصول سرد سال شاهد بوده ایم که تعدادی از کارتن خواب ها به دلیل نداشتن سرپناه و مقداری مواد مخدر در دست خود را تسلیم مأموران می کنند تا بتوانند از سرپناه، غذا و خدمات زندان استفاده کنند.

وی گفت: در راستای ارائه خدمات به مبتلایان به ویروس HIV و ایدز با همکاری انجمن NA خدماتی به افراد زندانی مبتلا ارائه می دهیم.

معاون اداره کل بهداشت و درمان سازمان زندانها افزود: خدمات ارائه شده باعث شده که شیوع HIV در زندان ها از ۳.۸ درصد به زیر یک درصد برسد که این خیلی مهم است. البته این توفیقات در سایه بی مهری های بسیار بزرگی حاصل شده که از جانب دولتمردان دیگر متوجه ما شده است.

ابراهیمی گفت: در سال ۷۶-۷۵ بخشنامه ای از سوی رئیس قوه قضائیه صادر شد مبنی بر اینکه اردوگاه خواف در کویر کرمان برای زندانیان شرور جاهای مختلف در نظر گرفته شود و در این زندان اولین فرد مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شد.

وی تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا حداقل از داخل زندان تهدیدی متوجه سلامت جامعه نباشد و از تمام ان جی او ها نیز درخواست می کنیم تا در این زمینه به ما کمک کنند.

همچنین در این نشست گلاره مستشارنیا کارشناس ارشد کاهش تقاضا و هماهنگ کننده برنامه کشوری ایدز، گفت: ایدز یک مرحله پیشرفته تر از ابتلا به ویروس HIV است و به دنبال این هستیم که ۹۰ درصد افرادی کهHIV در آنها مثبت بوده از وضعیت خود آگاه شوند و در جهت درمان بیماری خود اقدام کنند.

وی افزود: درمان HIV درمان بسیاری گرانی است که خوشبختانه در کشور مشاوره ها، درمان و تست ها رایگان انجام می شود و درمان بر روی ۹۰ درصد از مبتلایان به ویروس HIV اثربخش بوده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت های روانی و اجتماعی از مبتلایان به ویروس HIV از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: باید برنامه ریزی های گسترده ای در جهت ارائه خدمات و حمایت های روانی و اجتماعی به مبتلایان انجام دهیم و دستگاه ها نیز در این زمینه کمک کنند و طبیعی است که اگر میزان مصرف مواد در کشور قابل توجه است، تعداد افراد مبتلا نیز زیاد باشند و در همین خصوص باید اقدامات پیشگیرانه و حمایتی انجام شود.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 978678

وب گردی

وب گردی