تقویت انجمن های علمی دانشجویی، راهبرد افزایش پویایی دانشگاه است

فعالیت انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه ها می تواند مرکز مطالبه گری علمی تخصصی در سطح دانشجویی باشد که در پیشبرد نقشه جامع علمی کشور و چشم انداز بیست ساله نقش حائز اهمیتی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ بی تردید می توان از دانشگاه به عنوان مولد اصلی آموزش، تولید و ترویج علم در جامعه نام برد. از سوی دیگر رفع نُقصان فعالیت های علمی در بدنه ی دانشجویی، آموزشی- پژوهشی و تاکید بر ایجاد ادبیات علمی و پژوهش گرایی در فعالیت های دانشجویی از رویکردهای وزارت علوم مورد تاکید اسناد بالادستی علم در ایران بوده است.

علاوه بر آن در سند چشم انداز بیست ساله ایران 1404 لحاظ شده است که ایران می بایست رتبه اول منطقه در قدرت اقتصادی و علمی باشد. برای تحقق اهداف یاد شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تاسیس انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه های کشور می نمایند.

فعالیت انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه ها می تواند مرکز مطالبه گری علمی تخصصی در سطح دانشجویی باشد که در پیشبرد نقشه جامع علمی کشور و چشم انداز بیست ساله نقش حائز اهمیتی دارد. بنابراین پُر واضح است گسترش کمی و کیفی انجمن ها و حمایت کافی از آنها در پویایی و خروج از رکود علمی در محیط دانشگاه اثر گذار می باشد. در این راستا انجمن های علمی دانشجویی می تواند کمک شایانی به شکوفایی استعدادها، نوآوری علمی، تقویت استارت آپ ها و... در جهت تحقق اهداف علمی و آموزشی داشته باشند.

در حال حاضر فعالیت بیش از 9 هزار انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه های کشور بیانگر میزان اهمیت جایگاه آنها در سیاستگذاری علم و فناوری کشور و ایجاد فضای رقابت علمی و پژوهشی در دانشگاه ها می‌باشد. در هر دانشکده یا دانشگاه متناسب با هر رشته ی تحصیلی یک انجمن علمی دانشجویی می تواند شکل بگیرد.

عمده ترین فعالیت انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه ها عبارتند از ؛ برگزاری کارگاه های تخصصی و علمی، برگزاری مسابقات علمی(داخلی و بین المللی)، جشواره ها، کنفرانس ها و مسابقات، برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی، برگزاری بازدید علمی از مراکز علمی، صنعتی، تولید و انتشار محتوای علمی نظیر: کتاب، نشریات، بولتن، نرم افزارهای رایانه ای، شناسایی و حمایت از خلاقیت های علمی، اختراعات و کارهای پژوهشی دانشجویان.

برای آشنایی بیشتر با کارکرد این تشکل های علمی-دانشجویی به گفت و گو با یک فعال دانشجویی پرداختیم؛ سبحان قربانی دبیر انجمن علمی رشته روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه یقیناً در حوزه تحرک علمی به ویژه در علوم انسانی رکود ملموسی وجود دارد، گفت: بررسی مساله رکود علمی در علوم انسانی را باید در سطوح روابط دانشگاه، اساتید و دانشجویان بررسی کرد.

قربانی پیرامون موازی کاری فعالیت های علمی تشکل های دانشجویی و انجمن های علمی تصریح کرد: انجمن های علمی (هرچند به لحاظ حقوقی ذیل نظر معاونت فرهنگی هستند) بیشتر به دانشکده ها متصل هستند به عنوان مثال انجمن علمی روابط عمومی زیر نظر دانشکده علوم ارتباطات می باشند. اما تشکل های دانشجویی از لحاظ امکانات، مالی و محدوده ی جغرافیایی در حوزه های مختلف بسیار گسترده تر از انجمن های علمی هستند. انجمن های علمی صرفاً فعالیت علمی دارند نه حتی سیاسی یا صنفی، البته در برخی رشته های تحصیلی بین این دو مساله به سختی می شود تمیز قائل شد.

دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برگزاری یازدهمین «جشنواره ملی حرکت» در اصفهان تصریح کرد: شناسایی و جذب دانشجویان خوش فکر و فعال، ایجاد انگیزه و تشویق انجمن های علمی برای فعالیت های علمی بیشتر، کشف ایده های فکری برای تبدیل به استارت آپ شدن و...می تواند از دستاوردهای جشنواره های این چنینی باشد.

وی افزود: برگزاری جشنواره های علمی زمانی به نتایج دلخواه خواهد رسید که "رویکرد ما و دیگری" شکل نگیرد و تمام انجمن های علمی امکان حضور در این جشنواره را داشته باشند.

این فعال دانشجویی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی وجود دارد؛ تصریح کرد: مسئولین دانشگاهی از فعالیت های انجمن های های علمی حمایت می کنند اما گاهی هم کم لطفی دارند. از ایاب و ذهاب گرفته تا ندادن مجوز به مراسمات و همچنین از مشکلات مالی تا عدم تایید سخنران و مدعو از جمله مشکلات فعالیت انجمن های علمی می باشد. در کنار این مسائل جذابیت کارهای سیاسی برای دانشجویان که طی فرآیند بلند مدتی شکل گرفته است را نمی شود به راحتی انکار کرد.

در پایان این گزارش می توان اشاره کرد انجمن های علمی و فعالیت دانشجویان در آن می تواند فرصتی برای بلوغ علمی دانشجویان، اساتید و عملکرد بهتر دانشگاه های در نظام رتبه بندی جهانی باشد. پس بی راه نیست اگر انتظار داشته باشیم وزارت علوم و مدیران دانشگاهی با توان بیشتری از انجمن های علمی دانشجویی حمایت کرده و در مسیر هموار کردن مشکلات پرتوان تر ظاهر شوند چراکه سیاستگذاران آموزشی باید به این نکته توجه کنند که دانشجویان در مراکز عالی آموزشی علاوه بر یادگیری باید خلاقیت را نیز به فرد آموزش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978683

وب گردی

وب گردی