پروژه‌‌های آبی بدون ملاحظات زیست محیطی عملیاتی نخواهد شد/ اجرای 50 پروژه صنعت آب و برق در استان سمنان

وزیر نیرو با اشاره به پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، گفت: نه تنها این پروژه بلکه هیچ پروژه‌ دیگری در محدوده کار وزارت نیرو به ویژه در بخش آب، بدون در نظر گرفتن جنبه‌های فنی، زیست محیطی و اقتصادی عملیاتی نخواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شهید بسطامی شاهرود با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه این نیروگاه می‌تواند با ظرفیتی بیش از 500 مگاوات در مدار قرار بگیرد، گفت: برای این مجموعه اعتباری بالغ بر یک هزار و 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وزیر نیرو صرفه‌جویی قابل ملاحضه در مصرف گاز را از فواید چنین نیروگاه‌هایی دانست و افزود: این واحد علاوه بر مصارف شهری و روستایی، نقش مهمی در پایداری برق شبکه دارد و چشم انداز بسیار خوبی برای توسعه صنعت در استان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو در استان سمنان بیش از 50 پروژه در بخش‌های مختلف آب، برق و آب و فاضلاب در دست اجرا دارد، ادامه داد: در این سفر نیز عملیات اجرایی 9 پروژه از جمله بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی سمنان و شهید بسطامی شاهرود آغاز می‌شود.

چهره استان سمنان در بخش برق متحول خواهد شد
اردکانیان با تاکید بر اینکه برای پروژه‌های این سفر حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: امیدواریم با به ثمر رسیدن این پروژه‌ها که تمامی آن‌ها در دولت دوازدهم عملیاتی شده و به بهره‌برداری خواهند رسید، چهره استان به ویژه از نظر صنعت زیربنایی برق متحول خواهد شد.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اشاره کرد و گفت: نه تنها این پروژه بلکه هیچ پروژه‌ دیگری در محدوده کار وزارت نیرو به ویژه در بخش آب بدون در نظر گرفتن جنبه‌های فنی، زیست محیطی و اقتصادی عملیاتی نخواهد شد و تمامی ملاحظات فنی، زیست محیطی و اقتصادی پروژ‌ه‌ها مدنظر است.
وی تصریح کرد: طبیعتا این مهم نیز مستلزم آن است مراحل مطالعاتی پروژه‌ها به نحو کاملی انجام بگیرد و این طرح هم از این حیث مستثنی نیست و مراحل مطالعاتی آن به اتمام رسیده است و سعی خواهد شد دغدغه‌های زیست محیطی مربوط به این پروژه دقیقا توسط کارشناسان مدنظر قرار بگیرد.
اردکانیان در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: به جهت اینکه عمده این پروژه در ارتباط با منابع غیردولتی است از این رو بحث اصلی جذب سرمایه به منظور عملیاتی کردن آن است که امیدواریم نه تنها در استان سمنان بلکه در تمامی استان‌های خشک و نیمه خشک و حتی استان‌های بهره‌مند از منابع آب توجه کافی را به شیوه‌های مصرف داشته باشند.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما اگر برای پروژه‌های بزرگی همچون تامین آب از دریا، انتقال آب و یا سایر روش‌های استفاده از آب‌های غیرمتعارف سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را اجرا کنیم ولی فکر لازم برای بهبود شیوه‌های مصرف نکنیم طبیعتا چنین سرمایه‌گذاری منجر به صرفه و صلاح نخواهد بود.
اردکانیان در پایان گفت: خوشبختانه استان سمنان جزو مناطقی است که نسبت به این امر توجه خاصی داشته است و از سال‌ها پیش تمامی شیوه‌های مرتبط با افزایش بهره‌وری از آب و کاهش هدررفت را در بخش‌های مختلف مدنظر قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 978713

وب گردی

وب گردی