آتش در پاریس؛ سکوت زنجیره ای در تهران

روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب در قبال اغتشاشات فرانسه که با سرکوب شدید مردم مواجه شده دست به بایکوت خبری زده اند که نشان می دهد آنها در قبال غرب برخوردی گزینشی دارند و نمی خواهند تا حقایقی برای ملت روشن شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، عرصه سیاسی بستر تحولات زیادی است. تحولاتی که بعضا در داخل و برخی هم در خارج از کشور اتفاق می افتد . ناگفته پیداست که اتفاقات داخلی از اولویت بالایی در رسیدگی برخوردار هستند و باید با دقت بیشتری به آنها پرداخت. اما دراینجا نباید از حوادث سیاست خارجی کشور هم غافل شد. چه آنکه بالاخره بخشی از آن به ما هم مربوط خواهد شد. در هفته های اخیر شاهد اتفاقات زیادی در عرصه سیاست خارجی بوده‌ایم. از تلاش های آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر بر علیه ایران تا عدم استقبال گروه G20 از بن سلمان، که این کار خبر داغ محفل های رسانه ای شد. اما در این بین اتفاقی با رویکردهای متفاوتی در حوزه رسانه های داخلی مواجه شد و آن هم اغتشاشات رخ داده در کشور فرانسه بود. کشوری که در مذاکرات برجام نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و برای ما مشکلات عدیده ای ایجاد کرد. همچنین این کشور یک پای فشار علیه ما به واسطه قدرت موشکیمان هست. ولی حالا خاک فرانسه عرصه اعتراضات و سرکوب مردم این کشور شده است.

آغاز اغتشاشات

به طوری که بی بی سی در تحلیل خود می نویسد: «ناظران و بازیگران سیاسی فرانسه در اولین روز اعتراضات (۲۶ آبان) با تعجب به بیش از ۲۰۰ هزار نفری می‌نگریستند که محورها و بزرگراه‌های استراتژیکی را در سراسر فرانسه بند آوردند.»

این اعتراضات که به تظاهرات «جلیقه زردها» موسوم شده نه تنها از کانال احزاب و سندیکاهای سنتی فرانسه شکل نگرفته بود، بلکه بسیاری از معترضان تأکید می‌کردند که برای نخستین بار است که به یک تجمع می آیند.

در این بین گفته شده گفته شده است که ۶۲۰ نفر از شهروندان و ۱۳۶ پلیس هم هفته گذشته در جریان اعتراضات زخمی شدند که حال شماری از آنها همچنان وخیم است.با این حال رسانه ها واکنش های متفاوتی در خصوص پوشش این حادثه بزرگ که جرقه های اولیه آن از 26 آبان ماه زده شده، داشته اند.

دوگانگی در برخورد

به طور واضح می توان گفت رسانه های جریان اصلاح طلب کشور به این حادثه که به نوعی نقض واضح حقوق بشر محسوب می شود و باعث شده تا وجه عمومی و حقوق بشری فرانسه زیر سوال برود بی تفاوت بوده اند و به جای پرداختن به این مسئله موضوعات دیگری را که از ارزش های خبری کمتری برخوردار بودند را مطرح کردند.

در همین خصوص می توان به روزنامه آرمان اشاره کرد. روزنامه ای که وقتی به آرشیو آن از تاریخ 27 آبان امسال نگاه می کنیم نه تنها به اغتشاشات فرانسه نپرداخته بلکه موضوعات فرعی و حتی طنزآمیزی را مطرح کرده است.

این روزنامه در شماره سوم آذر ماه خود درست در روزهایی که فرانسه آبستن درگیری های خونینی بوده است به مطلبی با عنوان «تلاش ناکام برای لغو نشست زنان کارگزاران» پرداخته است که ذیل آن به «موضوع مهم ناهار ندادن استاندار سیستان و بلوچستان» به زنان کارگزارانی پرداخته است. طرح چنین مباحثی در اوج درگیری های فرانسه نشان می دهد یا چنین موضوعی برای این روزنامه اصلاح طلب مهم نبوده و یا نوعی بایکوت خبری را برای این کشور برگزیده اند.

بایکوت خبری

اما این تازه یک سر ماجرای نپرداختن به درگیری های فرانسه است. این رویه در روزنامه های دیگری چون شرق هم پیگری شده است. به طوری که اگر نگاهی به مطالب کار شده در دو هفته اخیر این روزنامه بیاندازیم متوجه می شویم که درگیری های فرانسه آنچنان برای این ارگان خبری مهم نبوده است.

به همین منظور وقتی به شماره 11 آذر این روزنامه نگاهی می اندازیم متوجه می‌شویم پرداختن به موضوع بازگشت افشین قطبی (سرمربی اسبق پرسپولیس) به لیگ فوتبال ایران از کشته و زخمی شدن مردم در فرانسه بسیار پراهمیت‌تر بوده است تا حتی خبری کوتاه از آن را در صفحه اول خود کار کند.

در صورتی که روزنامه شرق در شماره هشتم آذرماه خود به عدم توجه سران G20 به بن سلمان (ولیعهد عربستان سعودی9) پرداخته است ولی گویا کشته و زخمی شدن مردم فرانسه برای این روزنامه مهم نبوده است.

بی توجهی رسانه ای

این رویه در روزنامه دیگر اصلاح طلبان تکرار شده است. روزنامه آفتاب طی شماره های خود از 26 آبان تا امروز نه تنها مطلبی حتی در حد چند کلمه از درگیری های فرانسه کار نکرده است بلکه با دیدن مطالب این روزنامه شاهد بایکوت خبری عجیبی هستیم. به طوری که این روزنامه در شماره هفتم آذر ماه خوب خبری از ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا با تصویر آنجلا مرکل (صدراعظم آلمان) و امانوئل ماکرون (رئیس جمهور فرانسه) کار کرده است.

زمانی که کشورمان درگیر بحران می شود همین ممالک غربی و به خصوص سرانشان با اقدامات خود به کشور فشار می آورند تا به خواست هایشان برسند ولی باید پرسید چرا رسانه های داخلی به خصوص اصلاح طلب که داد حقوق بشرشان گوش عالم و آدم را کر کرده است از گفتن فجایع انسانی که در فرانسه اتفاق افتاده سرباز می زنند.

رویکرد این رسانه ها یا حاکی ازبایکوت خبری گسترده است و یا نشان می دهد که حوادث سیاست خارجی برایشان اهمیتی ندارد که در هر صورت نشان دهنده مشی و خط فکری آنها است. خط فکری که خیلی وقت است برای اهالی رسانه روشن شده و در مواقع خاص خود را به خوبی نشان می دهد. این خط فکری در بطن خود نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب هرکجا که برای غرب منافعی داشته باشد حتما دست به پوشش و اطلاع رسانی آن رویداد و یا اتفاق خواهند زد ولی جایی که باعث شود تا چهره واقعی غربی ها برای مردم روشن شود دست به بایکوت خبری می زنند. باید گفت خورشید هیچگاه پشت ابر نخواهد ماند و با این اقدامات رسانه های اصلاح طلب نمی توانند حقیقت پشت پرده اروپا را مخفی کنند.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 978722

وب گردی

وب گردی