ناظر رسانه‌ای انگلیس رسماً درباره «ایران‌اینترنشنال» تحقیق می‌کند

سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌های انگلستان تحقیقات رسمی از یک شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان که مرکز آن در لندن قرار دارد را آغاز کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌های انگلستان تحقیقات رسمی از یک شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان که مرکز آن در لندن قرار دارد را آغاز کرده است.

روزنامه گاردین در گزارشی روز دوشنبه گزارش داد سازمان «آفکام» قرار است درباره مصاحبه این شبکه تلویزیونی با یک عضو گروهک تروریستی «الاحوازیه»، در زمان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز تحقیق کند.

هدف از این تحقیق، مشخص ساختن این است که آیا ایران‌اینترنشنال با انجام مصاحبه مذکور که در جریان آن «یعقوب حر التسطری»، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه حمله تروریستی به نظامیان ایران را ستود، قوانین پخش رسانه‌ای را نقض کرده است یا خیر.

ایران‌اینترنشنال لحظاتی بعد از وقوع آن حمله تروریستی در شهریورماه با «التسطری» گفت‌وگو کرد. التسطری از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز تمجید کرد و آن را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست و گفت: «ما راهی جز مقاومت نداریم».

یک سخنگوی «آفکام» روز دوشنبه گفت: «طبق قوانین آفکام، مطالبی که آزاردهنده هستند بایستی با زمینه‌چینی مناسب ارائه شوند. داریم تحقیق می‌کنیم که ببینیم آیا این برنامه خبری، این شرایط را رعایت کرده است یا خیر.»

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلستان در توئیتی روز دوشنبه گفته بود که آفکام تحقیقات رسمی درباره شکایت ایران را آغاز کرده است. او نوشت: «آفکام که نهاد نظارت بر رسانه های صوتی و تصویری انگلستان میباشد، امروز در بولتن خود اعلام و تایید نموده است که شکایت سفارت ایران در لندن از شبکه ی خبری "ایران اینترنشنال" بطور رسمی تحت رسیدگی این نهاد قرار دارد.»

پیش از این روزنامه گاردین فاش کرده بود بودجه شبکه ضد ایرانی «ایران‌اینترنشنال» از سوی افراد نزدیک به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی تأمین می‌شود.

روزنامه گاردین ماه گذشته به نقل از یک منبع نوشت «سعود القحطانی»، مشاور پادشاهی عربستان سعودی که بعد از بالا گرفتن رسوایی‌ها بر سر ترور «جمال خاشقجی» از تمامی مناصبش برکنار شد یکی از تأمین‌کنندگان مالی تلویزیون ضدایرانی «ایران‌اینترنشنال» است.

«سعود القحطانی» متولد هفتم ژوئن 1978، تا روز 28 مهر، مشاور دربار پادشاهی در حد یک وزیر و سرپرست مرکز مطالعات و امور رسانه‌های دربار پادشاهی و نزدیک‌ترین فرد به محمد بن سلمان به‌شمار می‌رفت، وی 20 اکتبر با فرمان ملک سلمان به‌عنوان سپر بلای بن‌سلمان در ارتباط با رسوایی‌های ترور خاشقجی برکنار شد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز اخیرا به نقل از منابعی اطلاعاتی در ترکیه و منبعی غربی گزارش داد که سعود القحطانی شخصاً از طریق «اسکایپ» عملیات ربودن و قتل خاشقجی را زیر نظر داشته است.

در حالی که قتل خاشقجی بیش از هر زمان دیگر آشکار کرده عربستان سعودی کوچکترین انتقادی از سلطنت مطلقه در این کشور را برنمی‌تابد، ریاض در سال‌های گذشته اقدام به ایجاد سازمان‌های رسانه‌ای به زبان‌های دیگر کرده که در آنها آزادی بیان تبلیغ و ترویج می‌شود.

گاردین نوشته این شبکه تلویزیونی منابع تأمین مالی خودش را برای کارکنان ایرانی‌تبار خودش افشا نکرده است یکی از کارکنان آن گفت: «به من گفته شد که حتی یک ریال از بودجه آن از طرف عربستان سعودی تأمین نمی‌شود. اگر می‌دانستم پول این رسانه از طرف عربستان است در آن کار نمی‌کردم.»

این عضو تلویزیون اینترنشنال اضافه کرد که این رسانه در حال حاضر به شبکه‌ای برای ترویج تفرقه‌های قومی و فرقه‌گرایی تبدیل شده است.

چند ماه پیش از ایران‌اینترنشنال بابت پخش مستقیم راه‌پیمایی اعضای گروهک تروریستی منافقین که یک گروه فرقه‌ای و مرتبط با عربستان سعودی است، انتقاد شد.

یکی از منابع گاردین گفته که سیاست‌های رسانه‌ای شبکه تحت تأثیر سرمایه‌گذاران مخفی‌ای قرار گرفته که خودشان را پشت شرکتی در «جزایر کیمن» (بخشی از مستعمرات فرادریایی انگلیس در دریای کارائیب) پنهان کرده‌اند. این منبع گفته پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های «مجاهدین خلق» یکی از موارد این اثرپذیری است.

گزارش گاردین همچنین نشان می‌دهد شبکه تلویزیونی «ایران‌ اینترنشنال» از سوی یک سازمان مخفی و شرکتی تأمین مالی می‌شود که مدیر آن یک تاجر سعودی با ارتباطات نزدیک به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی است.

«وولانت مدیا»، شرکتی که اداره «ایران اینترنشنال» را به‌عهده دارد، رئیسی به نام «عادل عبدالکریم» دارد که تبعه سعودی است. او ارتباطات کاری طولانی‌مدتی با برخی از مرتبطان و معتمدان دربار سعودی، از جمله فردی به نام «عبدالرحمن الراشد» دارد. الراشد از اعضای هیئت مدیره «شرکت بازاریابی و پژوهشی سعودی»، بزرگترین شرکت انتشاراتی در خاورمیانه است.

منابع متعدد گفته‌اند الراشد، که مدیر سابق شبکه خبری العربیه است از جمله نفرات دخیل برای راه‌اندازی و تأمین بودجه «ایران اینترنشنال » است.

یک منبع گفته عربستان سعودی برای راه‌اندازی ایران‌اینترنشنال حدود 250 میلیون دلار صرف کرده است. این شبکه در حال حاضر هیچ تبلیغاتی ندارد و به کارکنانش دو برابر رسانه‌های دیگر پیشنهاد حقوق داده است.

افشای این ارتباطات در شرایطی صورت گرفته که در لندن نگرانی‌ها از فعالیت‌ شبکه‌های رسانه‌ای وابسته به رژیم سعودی شدت گرفته است.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 978723

وب گردی

وب گردی