ایران پس از برجام به جامعه بین‌المللی نپیوست

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده که در بروکسل به سر می‌برد، در سخنانی اتهامات دولت آمریکا علیه ایران را تکرار کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده که در بروکسل به سر می‌برد، در سخنانی اتهامات دولت آمریکا علیه ایران را تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ابتدای سخنرانی در «بنیاد آلمانی مارشال» در بروکسل، به مرگ «جورج هربرت واکر بوش» (بوش پدر) اشاره کرد و به تمجید از چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت.

او در این بنیاد که به نام «جورج مارشال» نامگذاری شده، درباره پیوندهای مستحکم آمریکا و اروپا در دهه‌های متمادی اشاره کرد. مارشال یکی از فرماندهان ارشد نظامی ارتش آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم، وزیر دفاع سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۱ و وزیر خارجه سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ بود و بانی طرح موسوم به طرح مارشال بود تا به کشورهای اروپای غربی برای بازسازی اقتصادی بعد از جنگ کمک کند.

پامپئو در بروکسل گفت: «مردانی که تمدن غربی را بعد از جنگ جهانی دوم بازسازی کردند از قبیل سلف من وزیر خارجه (جورج) مارشال می‌دانستند که فقط یک آمریکای قوی در هماهنگی با دوستان و متحدانمان می‌توانند کشورهای مستقل را در سراسر جهان متحد کنند».

وی سپس به مواضع آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم و آنچه کمک این کشور برای بازسازی کشورهایی از قبیل کشورهای اروپایی و ژاپن تاکید کرد و همچنین گفت: «ما ناتو را تاسیس کردیم تا امنیت خودمان و متحدانمان را تضمین کنیم».

به ادعای پامپئو، آمریکا و اروپا با اتحاد در کنار هم توانستند «بزرگ‌ترین موفقیت‌ها» را به دست آوردند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: « ما در جنگ سرد پیروز شدیم، ما در صلح به پیروزی رسیدیم، با مواضع رئیس‌جمهور جورج هربرت واکر بوش ما توانستیم با هزینه‌ای کم، آلمان را دوباره متحد کنیم. این آن نوع رهبری است که رئیس‌جمهور ترامپ شجاعانه به دنبال آن است».

وی سپس با اشاره به برخی ناکامی‌ها در تحولات بین‌المللی بعد از جنگ جهانی دوم به رغم در پیش گرفتن «چندجانبه‌گرایی» گفت: «این موضوع سبب شکست ما و همچنین برخی از شما (اروپایی‌ها) شد، در بسیاری از اوقات، چندجانبه گرایی خودش صرفا به یک هدف تبدیل شد نه اینکه ابزاری برای رسیدن به هدف باشد، اینطور شده که انگار هر چه ما بیشتر معاهده امضا کنیم، فرض بر این است که ما امن‌تر خواهیم شد. آیا واقعا این موضوع صحیح است؟ سوال مرکزی آن است که آیا سیستمی که امروز وجود دارد، سیستمی موثر است و برای همه مردم جهان موثر است و کار می‌کند؟ »

پامپئو ادامه داد: «امروز ماموریت‌های حقظ صلح سازمان ملل برای دهه‌ها ادامه پیدا کرده است اما ما را به صلح نزدیک‌تر نکرده است، برخی‌ کشورها معاهده سازمان ملل در رابطه با تغییرات آب و هوایی را ابزاری برای تقسیم ثروت ارزیابی می‌کنند و تعصب ضد اسرائیلی هم در سازمان ملل نهادینه شده است. قدرت‌های منطقه‌ای با هم ساخت و پاخت می‌کنند تا کوبا و ونزوئلا عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شوند. سازمان ملل به عنوان یک سازمانی تاسیس شد تا از کشورهای عاشق صلح استقبال کند اما من امروز سوال می‌کنم آیا این سازمان همچنان در حال انجام صادقانه ماموریت خود است؟»

وی سپس به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: «برگزیت اگر هیچ چیز نباشد، یک زنگ هشدار سیاسی است. آیا اتحادیه اروپا در حال اطمینان یافتن از این است که منافع کشورها و مردم عضو اتحادیه فراتر از منافع بوروکرات‌های بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) باشد؟ اینها سوالاتی معتبر هستند».

این مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ» که شاخصه آن نقض قوانین و تعهدات بین‌المللی آمریکا بوده، به صحبت درباره «بازیگران بد» در جهان پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «بازیگران بد از فقدان رهبری ما به نفع خودشان سودجویی کرده‌اند و این میوه مسموم ناشی از عقب نشینی آمریکا بوده و رئیس‌جمهور ترامپ مصمم به برهم زدن این روند است. توسعه اقتصادی چین به در آغوش گرفتن دموکراسی توسط این کشور و ثبات منطقه‌ای منتهی نشد بلکه به سرکوبگری بیشتر سیاسی و اقدامات تحریک آمیز منطقه‌ای منجر شد. ما از ورود چین به نظم لیبرال استقبال کردیم اما هرگز رفتار این کشور را اداره و کنترل نکردیم، چین به صورت مستمر با استفاده از گریزگاه‌ها و روزنه‌های موجود در سازمان تجارت جهانی سوءاستفاده کرده، محدودیت‌های موجود در قوانین این سازمان را روی بازار اعمال کرده، (دیگر کشورها را) به انتقال تکنولوژی خارجی به این کشور وادار کرد و دارایی‌ها را به سرقت برد و می‌دانست که قوانین جهانی قدرتی برای متوقف کردن این موضوعات یا مسئول شناختن چین به دلیل نقض حقوق بشر ندارد».

وزیر خارجه آمریکا درباره ایران ادعا کرد: «ایران بعد از امضای توافق هسته‌ای به جامعه بین‌المللی نپیوست و منابع مالی که تازه به دست آورده بود را برای تامین مالی تروریست‌ها و دیکتاتورها صرف کرد. تهران چندین آمریکایی را گروگان گرفته و رابرت لوینسون برای ۱۱ سال است که در آنجا مفقود شده است. ایران صراحتا قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای خودش دروغ گفته و تحریم‌های سازمان ملل را هم نقض کرده است. همین هفته قبل موشکی بالستیک آزمایش و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد.

پامپئو به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز اشاره کرد و شکایت ایران را بی‌پایه و اساس خواند.

او در ادامه مثال زدنش درباره «بازیگران بد در جهان» به سراغ روسیه رفت.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «روسیه ارزش‌های غرب درباره آزادی و همکاری‌های بین‌المللی را در آغوش نگرفته و به جای آن ترجیه داده که اپوزیسیون و مخالفان را سرکوب کند و به کشورهای مستقلی از قبیل گرجستان و اوکراین تهاجم کرد. مسکو همچنین در خاک کشوری خارجی از گاز اعصاب استفاده کرد، همین جا در اروپا این کار را کرد و اقدامش نقض قوانین کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بوده است، کنوانسیونی که خود روسیه عضو آن است. روسیه همچین برای سال‌های طولانی پیمان منع موشک‌های میان‌برد (INF) را نقض می‌کرده است».

پامپئو افزود: «لیست کشورهای بد ادامه دارد، ما برای پیش گرفتن مسیر رو به جلو، باید مسئولیتمان را در قبال نظم جهانی امروزی انجام دهیم و در همین راستا استراتژی امنیت ملی ما با واقع‌گرایی اصول مند، در پی آن است. از نظر من این موضوع برگرفته از عقل سلیم است و تک تک کشورها باید صادقانه مسئولیت خودش را بپذیرد و از شهروندانش بپرسد که آیا نظم کنونی جهانی آیا در جهت منافع مردمش است یا نه؟ اگر اینطور نیست باید سوال کنیم که چطور می‌توانین این کار را انجام دهیم. این کار است که رئیس‌جمهور ترامپ دارد انجام می‌دهد، او در حال بازگرداندن آمریکا به نقش سنتی و مرکزی رهبری این کشور در جهان است. او جهان را آنگونه که هست می‌بیند نه آنطور که ما دوست داریم جهان آن طوری باشد. او می‌داند که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین دولت ملی برای تضمین آزادی و منافع ملی شود، او می‌داند همانطور که جورج هربرت واکر بوش هم می‌دانست، یک جهان امن‌تر به شجاعت آمریکا در صحنه جهانی نیاز مستمر دارد و زمانی که همه ما مسئولیت‌هایمان را در قبال سازمان‌هایی که خودمان تشکیل دادیم را نادیده بگیریم، دیگران از این وضعیت سوءاستفاده خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «منتقدان در جاهایی چون ایران و چین، کشورهایی که واقعا در حال تضعیف نظم بین‌المللی هستند، می‌گویند که دولت ترامپ دلیل این موضوع هستند که سیستم کنونی در حال فروپاشی است، آنها مدعی هستند که آمریکا در حال اقدامات یکجانبه است و چندجانبه عمل نمی‌کند، طوری که انگار تعریف هر چیزی که چند جانبه باشد، انگار مطلوب است. حتی دوستان اروپایی ما هم برخی اوقات می‌گویند که ما در حال اقدامات به نفع منافع جهان نیستیم، این موضوعی غلط است، ماموریت ما این است که بار دیگر حاکمیت مستقل خودمان را باز یابیم و نظم لیبرال را اصلاح کنیم و از دوستانمان می‌خواهیم که به ما کمک کنند تا بدان وسیله حاکمیت خودشان را هم بازیابی کنند. ما خواهان سیستمی هستیم که به شهروندانمان خدمت کند نه اینکه آنها را تحت کنترل بگیرد. آمریکا خواهان رهبری در حال حاضر و برای همیشه است. تحت زعامت رئیس‌جمهور ترامپ ما به دنبال رها کردن رهبری بین‌المللی مان یا رهبری دوستانمان در سیستم نیستیم بلکه قضیه کاملا برعکس است. فقط به یک مثال توجه کنید. به تعداد بسیار زیاد کشورهایی که ما ذیل کارزار فشار حداکثری مان علیه کره شمالی قرار گرفتند، نگاه کنید. هیچ کشوری در جهان نمی‌توانست صدها کشور در سراسر جهان را دور هم جمع کند تا آنها علیه رژیم پیونگ یانگ تحریمها را اعمال کنند»

به گفته او، سازمان‌های بین‌المللی باید ارزش‌های «جهان آزاد» را تسهیل کنند و اگر چنین نکنند، باید اصلاح یا برچیده شوند.

پامپئو که کشورش ناقض نوافقات بین‌المللی مختلفی بوده است، در بروکسل خطاب به دیگر کشورها گفت: «وقتی معاهدات نقض شدند، باید با ناقضان مقابله شود و این معاهدات یا باید اصلاح شوند یا برچیده شوند. کلمات(حاضر در توافق) باید معنا داشته باشند. دولت ما قانونا در حال خروج یا مذاکره مجدد درباره توافقات منسوخ یا مضر است، توافقات تجاری و دیگر توافقات بین‌المللی که به نفع منافع مستقل ما یا منافع متحدان ما نیستند».

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «ما در توافق هسته‌ای ایران، مسیرمان را از توافق جدا کردیم و از جمله دلایل این کار اقدامات بی ثبات کننده این کشور و نقض قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است، اقداماتی که از بین برنده روح توافق بوده و امنیت مردم آمریکا و متحدانمان را در معرض خطر قرار داده است. ما در حال رهبری کردن تلاش‌ها برای مهار کردن جاه طلبی‌های انقلابی ایران و پایان دادن به کارزار جهانی تروریسم ایران هستیم و ما به یک بوروکراسی تازه برای انجام این کار نیازی نداریم، ما همچنان به این نیاز داریم که به ایجاد ائتلاف ادامه دهیم تا به این نتایج برسیم، حصول به این نتایج مردم منطقه خاورمیانه، اروپا و کل جهان را از تهدید ایران حفاظت خواهد کرد».

وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» در نشست امروز بروکسل به برخی نهادهای سازمان ملل از قبیل دیوان بین‌المللی کیفری واژه «سازمان‌های سرکش» داد.

چندی قبل مشاور امنیت کلی کاخ سفید به دیوان بین‌المللی کیفری درباره تحت تعقیب قرار دادن نظامیان آمریکایی متهم به انجام جنایت جنگی در اماکنی از قبیل افغانستان هشدار و از احتمال تحریم قضان این دادگاه جهانی خبر داده بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری در تلاش برای آغاز تحقیقات از پرسنل(ارتش و سیا) آمریکا در رابطه با جنگ افغانستان هستند و ما برای حفاظت از مردم مان و همچنین مردمان کشورهای متحدمان که در داخل افغانستان در کنار ما جنگیدند در برابر این تعقیب قضایی ناعادلانه از همه ابزارهای ضروری استفاده خواهیم کرد».

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 978726

وب گردی

وب گردی