تعلل بیش از دو ماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم جایز نیست

بسیج دانشجویی ۱۴ دانشگاه کشور با صدور نامه‌ای خطاب به روحانی اعلام کردند: تعلل و تاخیر بیش از دو ماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی در میزان تولید محصول راهبردی، چون گندم می‌تواند تاثیر مستقیم و بسزایی داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های کشور به ریاست جمهوری اسلامی ایران، پیرامون بحث نرخ خرید تضمینی گندم نامه نوشتند.

متن این نامه بدین شرح است:


ریاست جمهوری اسلامی ایران؛


جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم


پیرو اعلام خرید تضمینی محصول راهبردی گندم، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران این ضرورت را احساس کرد که نکاتی را به متولیان امنیت غذایی کشور یادآور و متذکر شود.

تحقق خودکفایی و قطع وابستگی کشور در محصولات اساسی همواره یک مسئله بسیار حساس و مهم بوده که نه تنها موجب تامین استقلال اقتصادی کشور خواهد شد، بلکه اقتدار و قدرت ملی را نیز برای کشور فراهم خواهد کرد.

خودکفایی بدون اغراق یکی از راهکار‌های ضروری مقابله با تحریم‌های ظالمانه اقتصادی دشمن بوده و مادامی که کشورمان به عنوان وارد کننده محصولات اساسی، وابسته به بیگانگان به ویژه کشور‌های دارای بالاترین تنش و یا تحت تاثیر سلطه غرب باشد؛ استفاده از این اهرم تحت عنوان فشار و تحریم امری دور از ذهن نخواهد بود، کما اینکه در سالیان گذشته مکرراً جمهوری اسلامی را از این طریق تحت فشار قرار دادند؛ بنابراین انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌ها و مسئولان حداکثر تلاش و توان خود را در جهت خودکفایی بکار گرفته و درصدد رفع تهدید‌ها و چالش‌های پیرامون این موضوع باشند.

اما در کمال تاسف، تعلل و تاخیر بیش از دوماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی که طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸؛ که دولت موظف است از طریق رسانه‌های عمومی در ابتدای سال زراعی یعنی انتهای تابستان نرخ خرید تضمینی را اطلاع رسانی کند، چرا که این موضوع مهمی برای برنامه ریزی کشاورزان و تصمیم آن‌ها برای تعیین نوع کشت و میزان سطح کشت محصولات خواهد بود. عدم توجه به این مقوله می‌تواند در میزان تولید محصول راهبردی، چون گندم تاثیر مستقیم و به سزایی داشته باشد.

از سویی قیمت اعلام شده توسط دولت محترم یعنی ۱۶۰۰ تومان با توجه به افزایش هزینه‌های تولید این محصول و همچنین تورم موجود در کشور، غیر واقعی و غیرکارشناسی است. در صورتی که به گواه بسیاری از کارشناسان این حوزه خروج از تک نرخی بودن قیمت بر مبنای سطح کیفی این محصول و همچنین قیمت واقعی این محصول به میزان ۲ هزار تومان تعیین شود، چرا که در مقطع زمانی که قیمت این محصول در کشور‌های همسایه به دلیل پایین بودن ارزش پول ملی بسیار بالا است، قاچاق را به صرفه کرده و این موضوع به تنهایی می‌تواند عاملی برای ورود و سوداگری دلالان و نهایتاً قاچاق این کالا به کشور‌های همجوار شود

اگر دولت نتواند به اندازه نیاز و مصرف سالانه کشور حجم مناسبی از گندم را از کشاورز خریداری و تهیه کند، ناچار به واردات این محصول با قیمت بیشتر و شرایط سخت‌تر خواهد بود. نتیجه این رویکرد و تصمیم دولت کاهش ضریب خودکفایی و وابستگی خواهد بود و با توجه تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا به منظور فشار برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی؛ وابسته بودن در کالا‌های اساسی به ویژه در مواد غذایی، می‌تواند دریچه‌ای برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی باشد.

لذا تقاضامند است که با اتخاذ سیاست‌های کارشناسی شده در خرید قیمت تضمینی جهت استمرار خودکفایی در محصولات استراتژیک از جمله گندم جامعه عمل بپوشانید.

ضمناً بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به همراه دانشگاه‌های صاحبنظر سراسر کشور برخود لازم می‌دانند به منظور تحقق تعیین قیمت واقعی و متناسب، از تمامی روش‌ها و ابزار‌ها برای به نتیجه رسیدن این مطالبه استفاده کنند.


بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه باهنر کرمان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوشهر
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان

انتهای پیام/

کد خبر: 978730

وب گردی

وب گردی