‌کالبد شکافی رسانه ای یک رویداد

رهبر انقلاب اسلامی که همواره گفتار و رفتار حتی بظاهر نرم سردمداران نظام سلطه را با بدبینی می نگرند و ان را " دست چدنی در زیر دستکش مخملی " می دانند ، گفتار و رفتاری در این سو را ولو انکه با " اوقات تلخی" بیان شده است حمل بر " محبت " تلقی می کنند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ؛ رهبر انقلاب اسلامی روز سه شنبه در درس خارج_فقه موضوعی را روایت کردند که درس های اموزنده ای دارد و می تواند تراز حکمرانی را در جامعه نبوی ترسیم کند. رویدادی که در ان ،امام در باره یک موضوع بظاهر ساده از یک فرد جامعه معذرت خواهی می کند. اقا فراتر از عذرخواهی با بیان ادله مستحکم ، به شفاف سازی در موضوع مورد انتقاد هم می پردازد.
این سیره حکمرانی نه فقط فرسنگ ها پیشروتر از منش مدعیان اندیشه لیبرال_دمکراسی در قرن بیست و یکم است بلکه در جامعه اسلامی هم کم نظیر است.
کالبد شکافی این رخداد در ابعاد رسانه ای در عصر الودگی اطلاعاتی و دستکاری تصاویر ، نماد روشنی از نحوه تعامل عملی #امام و #امت است .کنکاش این سیره از منظر اخلاقی ، شهروندی و ... هم عبرت اموز است :
1- رهبر معظم انقلاب رویداد را بدون مجامله با در نظر گرفتن عناصر ششگانه خبری روایت کردند. زمان ،مکان ،چه کسی ، چگونه ،چه چیزی و چرایی
2- روشنگری در نخستین زمان ممکن یعنی در نخستین جلسه مشابه پس از جلسه ای که رویداد در ان اتفاق افتاده است ،صورت گرفت.
3- نحوه بیان طلبه معترض "داد کشیدن سر رهبری " با انکه نه منطبق با شئونات امام و مامومی و نه حتی همخوان با منش معلم و شاگردی بوده است. رهبری انقلاب با این همه صرفا بخاطر انکه " یک قدری تند گفتم اقا چرا داد می کشید " معذرت خواهی می کند.
4- موضوع در جلسه ای با همان افرادی که بگو مگو در ان روی داده است رمزگشاییی می شود زیرا اگر در جای دیگری روشنگری می شد ممکن بود برخی از افرادی که در جلسه نخست شاهد ماجرا بودند از ان مطلع نشوند و حقی ضایع شود.
5- برداشت های فرا واقعیت از یک موضوع بعضا سبب ایجاد کدورت یا خطای در تحلیل می شود که البته بایستی مورد بازنگری قرار داد. اقا با ظرافت این نکته را یاداور می شوند که " برادرمان نسبت به اینکه یک چیزی را به ما نسبت می دهند که ایشان نمی پسندد، ناراحت " شده اند.
6- بیان نرم و لحن پدرانه توام با تبسم در روایت ان واقعه سبب شد تا افرادی که ممکن بود پس از دیدن یا شنیدن ماجرا ، تصویری نادرست از فرد منتقد در ذهنشان شکل بگیرد ، اصلاح شود.
7- رهبر انقلاب اسلامی که همواره گفتار و رفتار حتی بظاهر نرم سردمداران نظام سلطه را با بدبینی می نگرند و ان را " دست چدنی در زیر دستکش مخملی " می دانند ، گفتار و رفتاری در این سو را ولو انکه با " اوقات تلخی" بیان شده است حمل بر " محبت " تلقی می کنند.
8- رهبری انقلاب اسلامی در این موضوع نه فقط به جمع طلبه ها بلکه به مسئولان و مردم الگویی عملی از حکمرانی مبتنی بر ارزش های دینی در حوزه فردی و اجتماعی را اموزش دادند.
9- رهبری انقلاب اسلامی منطق در گفتار ، استدلال در کلام و ارامش در بحث را در پیچیده ترین مباحث راهبردی ملی، منطقه ای و بین المللی مد نظر قرار می دهد. اقا در این زمینه هم صرفا به بیان رویداد نمی پردازد و بصورت کارشناسانه در مقام پاسخگویی و اقناع منتقد بر می ایند.
10- رهبر_انقلاب_اسلامی در چرایی این تصمیم به جنبه های مثبت و منفی قانونی می پردازد و اتفاقا با جنبه های ایجابی ان شروع می کنند. اقا قانون بازنشستگان را " یک قانون بسیار خوب" که " به آن احتیاج داشتیم" می دانند . این قانون " حلقه‌ی مدیریتی بسته را باز می کند "و "راه را برای جوانها می گشاید که بتوانند خودشان را برسانند به مراکز مدیریتی " ، " منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به کار گرفته نشود، این اطلاق "را درست نمی دانند.
11- اقا در این موضوع از اختیار ولی_فقیه استفاده می کنند تا مدیریت کشور با چالش مواجه نشود اما در عین حال تصریح می کنند که " بهترش هم همین است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ی رهبری متوسل بشوند."

کد خبر: 978748

وب گردی

وب گردی