اقتصاد دانش بنیان، راهکار توسعه پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی

عملکرد شورای اقتصاد دانش بنیان وابسته به خروجی‌‌های مرکز رشد است که بعد از آن در مقوله اقتصاد دانش بنیان قرار می‌‌‌گیرند. در واقع شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد به عنوان یک بنیه حمایتی مالی عمل کرده تا دغدغه سرمایه ‌گذاری را برای این شرکت‌‌ها حذف کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین شوراهای راهبردی این دانشگاه است، ایجاد اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه یک انتخاب هوشمندانه است که دانشگاه متولی اقتصاد دانش‌بنیان باشد چرا که دانشگاه منبع تولیدات علمی است بنابراین اقتصاد دانش بنیان باید خاستگاه نوآوری‌های دانشگاه باشد. محور فعالیت‌های اقتصاد دانش بنیان در این دانشگاه، تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است. به همین منظور از طی دو سال گذشته این حرکت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی تسریع شد و واحدها در چارت تشکیلاتی خود موظف شدند که این حوزه را راه‌اندازی کنند. البته بسته به اندازه دانشگاه چارت سازمانی آن هم متفاوت است.

اداره امور اقتصاد دانش‌بنیان در تلاش برای شناسایی شرکت‌های نوآور و شرکت‌هایی است که برای دانشگاه مثمر و سودآور باشند. یعنی دانشگاه می‌تواند با این شرکت‌‌‌ها بر سر سهم سود تفاهم کند و مجوز فعالیت آنها را صادر کند و طبیعی است که شرکت‌‌هایی که مدعی ابداعات و سود ویژه هستند باید مجوز طرح کسب و کار مناسبی برای ارائه داشته باشند. بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان از عوامل اساسی رشد تولید سرانه ملی است.

در حقیقت یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید از طریق دانش‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است. یکی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه انسانی خلاق، نوآور و دانشی می‌باشد که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگترین و با ارزش‌ترین سرمایه کشور باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

شرکت‌های دانش‌بنیان نقش محوری در ساختار اقتصاد دانش بنیان ایفا می‌کنند و بر اساس ماده یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان «شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان، به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

به منظور بررسی اهمیت جایگاه اقتصاد دانش بنیان و وظایف شورای مربوط به این امر در دانشگاه آزاد به سراغ یکی از اعضای شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

محمد محمدزاده عضو شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در جهت بررسی ابعاد مهم فعالیت شورای اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: مباحث مهم شورای اقتصاد دانش بنیان، حول محور تحقیق و پژوهش، نوآوری، اختراع و فناوری است در بحث تحقیق و پژوهش هم به سمت مراکز آزمایشگاهی و کارگاهی حرکت کردیم و امور مربوط به نوآوری و ثبت اختراع را در مراکز نوآوری مورد نظر قرار دادیم همچنین در امور مربوط به فناوری یک شورای اقتصاد دانش بنیانی را در دانشگاه تشکیل دادیم تا پایه گذاری در حوزه اقتصاد دانش بنیان را مرتفع کند و شرکت‌هایی که بعدا در مرکز رشد مستقر می‌شوند و تولید را به یک مرحله می‌رسانند که می‌خواهند تولید صنعتی و نیمه صنعتی داشته باشند در واقع شورای اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک پشتوانه حمایتی از این شرکت‌ها و مراکز رشد عمل می‌کند تا سریع‌تر این مرحله را طی کنند و محصول را به بازار عرضه کنند که قطعا مهم‌ترین بحث اقتصاد دانش بنیان سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار است.

وی درباره عملکرد شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی یاد آور شد: عملکرد شورای اقتصاد دانش بنیان وابسته به مراحل قبلی است و شامل خروجی‌‌های مرکز رشد است که بعد از آن در مقوله اقتصاد دانش بنیان قرار می‌‌‌گیرند. یک شرکتی که در مرکز رشد قرار گرفته و به مرحله بهره برداری می‌رسد باید یک پروسه چند ساله را بگذراند که بعد از خروجی مراکز رشد در پارک علم و فناوری مستقر می‌‌شود، در واقع شورای اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک بنیه حمایتی مالی عمل کرده تا دغدغه سرمایه‌‌گذاری را برای این شرکت‌‌ها حذف کند.

عضو شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در شورای اقتصاد دانش بنیان حوزه‌های تخصصی را در دانشگاه آزاد شناسایی کردند که در قالب سهم بازار عرضه خواهد شد و از تار‌یخ 17 تا 19 آذر نمایشگاه اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد در زمینه تجهیزات پزشکی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار می‌‌شود.

در راستای توسعه بازار و سرمایه‌گذاری نمایشگاه‌هایی در دنیا برگزار می‌شود که تحت عنوان بازار فناوری شناخته شده و در دنیا با عنوان سهم بازار عمل می‌‌‌کند و شامل محصولی می‌شود که قرار است به عنوان نمونه اولیه به بازار عرضه شود و یک نمایشگاهی تشکیل خواهد شد تا کلیه محصولات ارائه شود و سرمایه گذاران مختلف می‌آیند و از مجموعه مشتریان بزرگی که در این زمینه فعالیت دارند و از این محصولات می‌توانند استفاده کنند دعوت به عمل خواهد آمد که توسعه بازار و چالش‌هایی که این محصولات دارند رفع شود همچنین، کلیه محصولاتی که در سهم بازار قرار می‌گیرند محصولاتی هستند که تولید مراکز رشد دانشگاه آزاد هستند و در این نمایشگاه، از تمام ارگان‌ها و بیمارستان‌های مربوط به حوزه پزشکی دعوت شده است.

دکتر سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز درباره این نمایشگاه و دستاوردهایی که در این حوزه ارائه خواهد شد تاکید کرد: تجهیزات پزشکی که در این نمایشگاه عرضه می‌‌‌‌شود شامل دستاوردهای پزشکی کلیه واحدهای دانشگاه آزاد در این عرصه است از جمله دانشگاه آزاد استان اصفهان که یک تخت ویژه بیمارستانی طراحی کرده و در این نمایشگاه ارائه می‌شود اما واحد علوم پزشکی تهران صرفا تجهیزاتی را تولید نکرده و درحال حاضر، درصدد ایجاد مراکز رشد و به دنبال تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در این دانشگاه هستیم که قطعا به تولید محصولات و تجهیزات پزشکی می‌پردازیم.

گفتنی است، شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ماهیت فعالیت‌های دانشگاهی، باید به سمت موضوعاتی مبتنی بر دانش و سپس تبدیل آن به سرمایه حرکت کند. پروژه‌های سودآور که مباحث علمی در آنها راهی ندارد، مربوط به ماهیت کار دانشگاه نیست چراکه هر مجموعه اقتصادی می تواند این کار را انجام دهد.

بنابراین دانشگاه باید در فعالیت‌هایی ورود کند که جنبه علمی داشته باشد و در این شرایط اقتصادی حتی برای یک ریال سرمایه گذاری نیز باید حساسیت، توجه و دقت لازم صورت گیرد. حسب تاکیدات مقام معظم رهبری، اولویت فعالیت‌های دانشگاه باید حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد و دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در این موضوع پیشقدم شود. اگر قرار است بخش سرمایه گذاری و امور اقتصادی دانشگاه تحقق پیدا کند و درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه افزایش یابد، باید شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه بیش از پیش فعال عمل کند.

نویسنده: محمودرضا کریمی

انتهای پیام/

کد خبر: 978783

وب گردی

وب گردی