زاهدی: وزارت علوم در ایجاد نظام رتبه بندی دانشگاه ها ضعیف عمل کرده است

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حدود 6 سال است که سند اسلامی شدن دانشگاه ها به دستگاه ها ابلاغ شده است و واقعا جای تاسف دارد که وزارت علوم در بحث پیاده سازی سند اسلامی شدن در مباحث مدیریت و تشکیلات که یکی از زیر شاخه های آن نظام رتبه بندی دانشگاه ها، نظام جامع مدیریت دانشگاه وهمچنین نظام جامع مدیریت ارزیابی دانشگاه ها و استادان است، غفلت کرده است.

محمدمهدی زاهدی وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص چالش های نظام آموزش عالی اظهار کرد: همان طور که می دانید سند اسلامی شدن دانشگاه ها دارای چندین محور اساسی با موضوعات آموزش، پژوهش، فرهنگ و مدیریت و تشکیلات است که یکی زیر مجموعه های مهمی که با صراحت مطرح شده است، بحث نظام رتبه بندی دانشگاه های کشور است.

وی ادامه داد: حدود 6 سال است که سند اسلامی شدن دانشگاه ها به دستگاه ها ابلاغ شده است و واقعا جای تاسف دارد که وزارت علوم در بحث پیاده سازی سند اسلامی شدن در مباحث مدیریت و تشکیلات که یکی از زیر شاخه های آن نظام رتبه بندی دانشگاه ها، نظام جامع مدیریت دانشگاه وهمچنین نظام جامع مدیریت ارزیابی دانشگاه ها و استادان است، غفلت کرده است.

زاهدی افزود: هرچند ISC در این زمینه اقداماتی انجام داده است؛ اما این برنامه باید به طور جدی و دقیق از طریق ستاد مربوطه در وزارت علوم پیگیری و انجام شود. امیدواریم با پیگیری ها و مطالباتی که اخیرا انجام می شود، تلنگری برای مسئولین وزارت در خصوص الزام وجود یک نظام رتبه بندی دانشگاه ها در کشور باشد.

وی در پاسخ به سوال موضوع استیضاح وزارت علوم به کجا رسید نیز تصریح کرد: در هفته گذشته، طبق روال قانونی سوالاتی که به کمیسیون آمد که به صحن علنی مجلس ارجاع گردید و در آن جا، نماینده سوال کننده موارد مورد نظر خود را با وزیر علوم مطرح کرد سپس نماینده اردبیل که گویا قانع شده بود، اعلام کرد که نیازی نیست سوال را در صحن علنی مجلس به رای بگذاریم اما برای استیضاح وزیر علوم بیش از 100 نماینده لیست را امضا کرده اند و به احتمال زیاد در روزهای آتی استیضاح وزیر علوم در مجلس به صورت علنی اعلام می گردد.

زاهدی در ادامه گفت: بنده شخصا تلاش زیادی برای رای آوردن دکتر غلامی در مجلس داشتم اما متاسفانه عملکرد وزارت در برخی زمینه ها مانند ضعیف بوده است متاسفانه انتظاراتی که از ایشان در حوزه تحول در آموزش عالی داشته ایم برآورده نشد و مواردی که در ابتدای دوران وزارت ایشان در جلسات مطرح شد بود، محقق نگردید چون در واقع ما معتقدیم که آموزش عالی را می توان بسیار از روش فعلی اداره کرد.

وی بیان کرد: اکثر این نارضایتی ها بیشتر در زمینه، مدیریت ارتباط صنعت با دانشگاه، بودجه آموزشی و فرهنگی اختصاص یافته به دانشگاه های سراسر کشور و همچنین نظام ارزیابی دانشجویان و استادان بوده است.

زاهدی در پایان، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای 16 آذر سال 1332 تاکید کرد: روز 16 آذر را می توان یکی از بزرگترین نمادهای جریان مقاومت در طول تاریخ کشور دانست و می توان آن را یک الگو نه تنها برای قشر انقلابی و دانشگاهی کشور بلکه برای تمامی جوانان انقلابی در سراسر دنیا معرفی کرد. در حال حاضر، ما وظیفه داریم که این فرهنگ و جریان بزرگ را در بین قشر علمی و دانشگاهی خود تقویت کنیم و بتوانیم از تفکر و بینش این عزیزان بهره مند شویم. در این زمینه لازم است، به مطالبات و دغدغه های این قشر تاثیرگذار جامعه گوش فرا دهیم و در راستای حل چالش های این افراد در حوزه های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی گام های موثری برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 978808

وب گردی

وب گردی