یزدانمهر: وام شرافت در 114 دانشگاه کشور پرداخت می شود

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در مجموع ۱۱۴ صندوق قرض الحسنه برای دانشجویان بی بضاعت ایجاد کرده‌ایم و یا برای حمایت از دانشجویان، صندوق های قبلی را تقویت مالی کرده ایم.

ذوالفقار یزدانمهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص هم‌افزایی با دانشگاه های دولتی گفت: در برخی از دانشگاه ها در بحث ودیعه مسکن همافزایی کرده ایم. به عنوان مثال اگر ۱۵ میلیون دانشگاه به دانشجویان بدهد ما هم به همان اندازه به دانشجو وام پرداخت می کنیم. دانشگاه هایی مثل دانشگاه صنعتی شریف، امیر کبیر و غیره از این قاعده مستثنی نیستند. در مجموع حمایت‌هایی را در نظر داریم تا بتوانیم آن را در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهیم. با توجه به وضعیت تورم در کشور قبول داریم که این وضعیت ایده آل نیست؛ اما روند رو به رشدی در خصوص رفاه دانشجویان داشته ایم.

وی با اشاره به حمایت مالی از فارغ التحصیلان افزود: مصرف صندوق در حین تحصیل است؛ یعنی زمانی که دانشجو فارغ التحصیل می‌شود، نمی‌توانیم آن را تحت حمایت قرار دهیم و پس از فارغ التحصیلی هزینه‌ای برای دانشجویان در نظر نگرفته‌ایم.

یزدانمهر ادامه داد: دانشجویان پس از تحصیل به سراغ صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری می روند. سال گذشته سه مساعده گرفته‌ایم که یکی از آنها بحث هم‌افزایی و مشارکت مالی با شرکت های دانش بنیان است که اگر فارغ التحصیلان شرکت دانش بنیان داشته باشند صندوق رفاه در کمیته ای که دارد آن را بررسی می‌کند و با آنها مشارکت مالی انجام می دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: بخشی هم به نام مدیریت ایده وجود دارد که اگر دانشجو ایده‌های کارآفرین داشته باشد آن را ارائه می‌کند و ما آنها را بررسی می‌کنیم و اگر طرح مناسب باشد حمایت مالی از آن طرح انجام خواهیم داد یا برای آنها تسهیلات با سود کمتر از بانک قرار می دهیم.

وی تصریح کرد: بحث دیگر در خصوص سازمان مهارت محور که در این کارگاه ها مثل دانشگاه فنی حرفه‌ای، صنعتی مانند کارگاه است که دانشجو در حین تحصیل در خوابگاه تولیدات دانشجویی انجام دهد. از صنایع دستی گرفته تا تولیدات مهم‌تر در خوابگاه ها انجام شود. مثلاً در گرگان دانشجویان پرورش آبزیان و تکثیر آبزیان را در حین تحصیل انجام می دهند.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: صندوق رفاه به هر کارگاهی ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با یک فصل تنفس به کارگاه ها می دهد تا با تجهیز آنها دانشجویان در این کارگاه فعالیت انجام بدهند و بعد از اینکه محصول‌شان به فروش رسید وام صندوق را برگردانند. البته به آن تیم دانشجویان که در حین تحصیل فعالیت می کنند هم به هر دانشجو ۱۰ میلیون تومان وام کارآفرینی می دهیم که آن هم قرض الحسنه حساب می شود.

وی با اشاره به ایجاد وام شرافت در دانشگاه های کشور ادامه داد: در سال ۹۶ هزار دانشجو را شناسایی کردیم و دیدیم که اگر حمایت مالی نشوند نمیتوانند ادامه تحصیل بدهند به عنوان مثال در کردستان یکی از دانشگاه‌ها این مشکل را داشت که پس از شناسایی آنها این پیشنهاد را دادیم تا صندوق های خیریه و قرض الحسنه در دانشگاه‌ها ایجاد شود تا دانشجو در پروسه درخواست وام قرار نگیرد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: حداقل ۲۰ روز زمان می برد تا دانشجو پس از موافقت صندوق رفاه وام درخواستی خود را دریافت کند. به همین خاطر وام شرافتی را اجرا کرده‌ایم تا دانشجویان بی بضاعت به راحتی وامشان را دریافت کنند. ما در مجموع ۱۱۴ صندوق ایجاد کرده‌ایم و یا صندوق های قبلی را تقویت مالی کرده ایم. به عنوان مثال صندوق شرافت دانشگاه بوعلی سینا همدان را تقویت کرده ایم در دانشگاهی مثل کردستان صندوق پیامبر اعظم ایجاد کرده ایم و الان هزار دانشجوی تحت حمایت این صندوق قرار دارند .

یزدانمهر تصریح کرد: صندوق رفاه برای کمک بیشتر پول غذا و خوابگاه دانشجویان بی بضاعت را رایگان کرده و یا سالانه به آنها کمک کرده است. حدود ۷ میلیارد تومان به این صندوق کمک کرده ایم و صندوق دانشگاه کردستان را به ۱۰۰ میلیون رسانده ایم. با توجه به سرمایه 700 میلیونی در این دانشگاه استادان دانشگاه در کردستان بخشی از حقوقشان را کم کرده اند یا از خیرین کمک گرفته شده و یا استاندار به دانشگاه می رود تا به دانشجویان بی بضاعت کمک شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی عنوان کرد: در صندوق‌ها هیأت امنا، نماینده ولی فقیه، رئیس دانشگاه و معاون دانشجویی عضو هستند و اساسنامه وجود دارد که تیپ صندوق است. کمک هایی که می شود به اسم با کد دانشجو برای با صورت وضعیت ارسال می‌شود تا نظارتی بر حسن انجام امور شکل گیرد.

وی در پایان گفت: هزینه دستمزد کار زیر نظر صندوق رفاه نیست و متعلق به سازمان امور دانشجویان است و ما هم قبول داریم مقدار هزینه خیلی کم است. سازمان دانشجویان این موضوع را پیگیری کرده تا میزان هزینه کار را افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978851

وب گردی

وب گردی