تهران- ایسکانیوز: سومین جلسه شورای جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) امروز با حضور دکتر ستاری رییس جایزه و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار خواهد شد.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه شورای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) (پیامبر اعظم) امروز با حضور اعضای شورای سیاست گذاری به ریاست دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و با محوریت لزوم تصویب داوراننهایی حوزه های تخصصی جایزه و ارائه گزارش فعالیت های انجام شده دبیرخانه برگزار می شود.


جایزه ای برای برترین های علم و فناوری جهان اسلام


جایزه مصطفی با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند. همچنین این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد.
به گفته دکتر سورنا ستاری رییس شورای سیاستگذاری اعطای این جایزه که در خردادماه سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، در چهار رشته «علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان» اعطا می‌شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نامزدهای دریافت این جایزه از سوی دانشگاه ها، انجمن های علمی و پژوهشگاه ها معرفی می شوندکه با استوار بودن در اهدای این جایزه در سال های آینده، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر اهدای این جایزه خواهیم بود.


به گفته دکتر ستاری، این جایزه در سطح جهان با جوایزی همچون نوبل قابل رقابت است.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه هدف از اهدای این جایزه ایجاد فضای رقابت برای دانشمندان جهان اسلام در سطح جهان است ابراز امیدواری کرد: جایزه پیامبر اعظم(ص) به عنوان موتور محرکی برای تشویق دانشمندان جهان اسلام باشد.
جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. ارکان جایزه عبارتند از: شورای سیاست گذاری، گروه های داوران. شورای سیاست گذاری جایزه. مسؤولیت تصویب سیاست های کلان جایزه را به عهده دارد و اعضای آن عبارتند از: رئیس شورا: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و پنج نفر اعضای حقیقی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت چهار سال انتخاب می شوند.


اعضای حقوقی ایرانی نیز عبارتند از: وزیر امور خارجه؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ رئیس جامعة المصطفی العالمیه؛ رئیس فرهنگستان علوم؛ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رؤسای کمیسیون های آموزش و تحقیقات و بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه صنعتی شریف.


همچنین اعضای حقوقی خارجی عبارتند از: دو نفر از رؤسای نهادهای اسلامی بین المللی که به عنوان اعضای حقوقی از بین رؤسای نهادهای بین المللی اسلامی از جمله: آکادمی علوم جهان اسلام، کمیته همکاری های علمی ـ فناوری سازمان همکاری های اسلامی (کامستک)، بانک توسعه اسلامی، سازمان آموزشی علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو)، دو نفر از رؤسای مسلمان دانشگاه های معتبر جهان اسلام برای مدت یک دوره انتخاب خواهند شد.
با توجه به استقبال گسترده بیش از 50 مرکز علمی جهان اسلام تا کنون، در نظر است معرفی برندگان و مراسم اهدای جایزه مصطفی(ص) همزمان با هفته وحدت و میلاد پیامبر مکرم اسلام(ص)، در روز پنجشنبه 18 در ماه، در مراسم باشکوهی با حضور برخی وزرا و مقامات ارشد کشورهای اسلامی و دانشمندان برجسته جهان اسلام در تهران برگزار شود.


برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می‌کنند.


محدودیت محورهای جایزه مصطفی(ص) برداشته شد


رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) درباره پیشنهادات جدیدی که در شورای سیاست گذاری این جایزه بررسی خواهد شد گفت: هرکسی به صرف مسلمان بودن می‌تواند در محورهای مختلف جایزه پیامبر اعظم شرکت کند.
براساس این گزارش، دکتر حسین دباغیان، رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص)، محورهای جلسه شورای سیاست گذاری که امروز 9 مهر با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود را این‌گونه بیان کرد: در این جلسه دو مصوبه از کمسیون معین و پیشنهادات این کمیسیون بررسی خواهند شد.
وی توضیح داد: در اساسنامه اولیه جایزه مصطفی (ص) چند محور مشخص شد. طی ای مصوبه سه محور اولیه جایزه را نانو، بایو و تکنولوژی ICT تشکیل می‌دادند، در محور چهارم به صورت آزاد موضوعاتی از جمله علوم انسانی و علوم اجتماعی بررسی می‌شدند.


دباغیان ادامه داد: نکته دوم این مسئله بود که مسلمانانی که در کشورهای غیر مسلمان حضور دارند تنها می توانستند در محور چهارم شرکت کنند. در حالی که ممکن است در زمینه‌های دیگر مانند نانو هم توانایی‌های بالایی داشته باشند. حالا پیشنهاد ما این است که هر شرکت کننده به صرف مسلمان بودن اجازه داشته باشد در تمامی محورها شرکت کند.


وی مسئله دیگری که در این جلسه بررسی خواهد شد را تصویب داورها بیان کرد و گفت: سعی بر این است تا پیش از برگزاری این جلسه رزومه داوران پیشنهادی جشنواره را به دست اعضای شورا برسانیم تا در جلسه بتوانیم از نظرات آن‌ها بهره ببریم. در صورتی که مخالفتی با داورها نشود این افراد تصویب و معرفی می‌شوند.
رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) اضافه کرد که دیگر برنامه‌های این جلسه آمادگی‌های لازم برای مراحل بعدی جایزه مصطفی (ص) هستند.

کد خبر: 98262

وب گردی

وب گردی