سفیر سابق فرانسه در یمن با اشاره به اینکه همه می‌دانند که ایران در یمن حضور ندارد، گفت که حتی آمریکایی‌ها بیش از هر کسی بر این واقعیت واقفند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ژیل گوتییه، سفیر سابق فرانسه در یمن طی یک مصاحبه، اهداف حقیقی و پشت پرده حمله ائتلاف سعودی - اماراتی به یمن به بهانه بازگرداندن حکومت به «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی این کشور را برملا ساخت.

وی در گفت‌وگو با شبکه «فرانس 24» اظهار داشت: از مدتها پیش [از آغاز حمله به یمن]، سعودی‌ها و اماراتی‌ها قصد تضعیف این کشور را داشتند..زیرا از یمن می‌ترسیدند اما اشتباه می‌کردند.

سفیر سابق فرانسه در یمن تاکید کرد که ائتلاف سعودی - اماراتی، از ایران به عنوان بهانه‌ای برای جنگ یمن استفاده می‌کنند اما همه می‌دانند که ایرانی‌ها در یمن حضور ندارند و حتی آمریکایی‌ها بیش از هرکسی به این موضوع واقفند اما عکس این را می‌گویند و هدف از آن نیز، صرفا تبلیغاتی است.

وی تصریح کرد: زمانی که من در یمن سفیر بودم، حوثی‌ها با دولت می‌جنگیدند و وزیر کشور وقت شخصا به من گفت که ما مدعی حضور ایرانی‌ها هستیم اما مدرکی برای این امر نداریم.

سفیر گوتیه درباره دعوت به صلح آمریکا در یمن این چنین تحلیل کرد: آمریکا موضع خود را تغییر داده است اما این تغییر موضع از روی دوست داشتن یمن نیست بلکه برای آینده رژیم سعودی می‌ترسد. عربستان دیگر شانسی برای پیروزی درجنگ یمن ندارد. سعودی‌ها بندر الحدیده و منطقه ساحلی را محاصره کرده‌اند، اما هیچ دستاوردی نداشتند. نیرو‌های عربستان سعودی همچنین، هیچ شانسی برای موفقیت در مناطق کوهستانی یمن ندارند.

وی افزود: عربستان هر روز هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند. سعودی‌ها از مدت‌ها پیش به دنبال پیدا کردن راه حلی برای بحران یمن بودند و اکنون آمریکا از ضعف «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان که در پی قتل جمال خاشقجی روی داد، (برای پایان دادن به بحران یمن) بهره‌برداری می‌کند. امیدوارم در مسیر حل و فصل اوضاع باشیم، اما این حل و فصل به سرعت انجام نخواهد شد.

وی درباره وضعیت و جایگاه دولت مستعفی یمن گفت که دولت عبدربه منصور هادی در یمن بیشتر یک شبح است و نماینده طرفی نیست...کنترل هیچ منطقه‌ای در یمن حتی «عدن» را در دست ندارد. این دولت صرفا یک نقاب است که عربستان سعودی و امارات پشت آن قرار دارند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 988918

وب گردی

وب گردی