استقبال حماس از رد طرح آمریکا در سازمان ملل

جنبش حماس رد قطعنامه ضدفلسطینی در مجمع عمومی سازمان ملل را نشانگر مشروعیت آرمان فلسطین و سیلی به دولت آمریکا قلمداد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» طی بیانیه‌ای، ضمن قدردانی از کشورهایی که به طرح آمریکا علیه این جنبش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای منفی دادند، شکست این قطعنامه را یک «سیلی به دولت ترامپ» و «یک پیروزی برای آرمان فلسطین» دانست.

در این بیانیه همچنین آمده است:«شکست طرح واشنگتن، پیروزی برای فلسطینیان، امت دنیای عرب و اسلام، آزادگان جهان و دوستان مردم فلسطین است. ما از کشورهایی که در رای‌گیری همسو با آمریکا و اسرائیل بودند، می خواهیم که در موضع خود بازنگری کرده و اشتباه تاریخی خود در قبال مردم فلسطین را جبران کنند. آمریکا به دنبال تحریف واقعیت و تبدیل جنایتکار به قربانی و ایجاد مشروعیت جدید بین‌المللی بر اساس تسلط، هرج و مرج و قانون جنگل است. مقاومت علیه اشغال‌گری حق مشروع است و در تمام ادیان و قوانین بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است».

در همین راستا، «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «رویکرد مبارزه با دروغ و سیاست تهاجمی اسرائیل و طرف گیری یکجانبه ایالات متحده لایق هرگونه تمجیدی است».

هنیه با بیان اینکه وجدان جهانی طرح آمریکا را خنثی کرد اظهار داشته است: رویدادهای کریدورهای سازمان ملل را تعقیب کردیم. اکثریت کشورها در کنار حق مقاومت فلسطینیان برای پایان اشغالگری قرار گرفتند.

وی همچنین از تلاش های ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل برای رد پیشنهاد مذکور در سازمان ملل تقدیر کرده است.

«سامی ابوزهری»، یکی از رهبران جنبش حماس نیز شکست قطعنامه واشنگتن علیه این جنبش در مجمع عمومی سازمان ملل را سیلی به ایالات متحده خواند.

ابوزهری اعلام کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی توانند با چنین قطعنامه‌هایی مبارزه مشروع ملت فلسطین را نامشروع جلوه دهند جامعه جهانی نیز به خوبی از این مسئله آگاه است.

لازم به ذکر است آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رأی گذاشت که سعی داشت با تصویب آن حماس را محکوم کند. این پیش‌نویس بر اساس مصوبه مجمع عمومی برای تصویب به رأی موافق دوسوم اعضا نیاز داشت. در جلسه رأی‌گیری بر سر این پیش‌نویس ۸۷ کشور به آن رأی مثبت دادند، ۵۷ کشور رأی منفی و ۳۳ کشور رأی ممتنع. آمریکا، رژیم صهیونیستی، استرالیا، لیبریا، جزایر مارشال و نائورو به پیش‌نویس این قطعنامه رأی منفی دادند.

۲۰ دقیقه قبل از رأی‌گیری درباره این پیش‌نویس، رأی‌گیری دیگری در مجمع عمومی انجام شد که موضوع آن تعیین اکثریت مورد نیاز برای تصویب پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا بود. در این رأی‌گیری پیشنهاد آمریکا این بود که صرف به دست آوردن اکثریت آرا برای تصویب پیش‌نویس کافی خواهد بود؛ اما کویت پیشنهاد کرد که تصویب چنین پیش‌نویسی نیازمند رأی موافق دست‌کم دو سوم اعضاست. در نهایت پیشنهاد کویت در رأی‌گیری مورد قبول واقع شد تا این پیش‌نویس برای تصویب به رأی دست‌کم دو سوم اعضا نیاز داشته باشد.

به دنبال ناکامی واشنگتن در تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضدفلسطینی، پیش‌نویس دیگری با عنوان «صلح همه‌جانبه، عادلانه و پایدار در خاورمیانه» به رأی گذاشته شد؛ پیش‌نویسی که پیشنهاد آن از سوی ایرلند و بولیوی ارائه شده بود. این پیش‌نویس که در آن بر ضرورت توقف اشغالگری رژیم صهیونیستی تأکید شده، با اکثریت چشمگیری تصویب شد: ۱۵۶ رأی موافق در برابر شش رأی مخالف و ۲۶ رأی ممتنع.

انتهای پیام /

کد خبر: 988986

وب گردی

وب گردی