برترین و بی رحم ترین جنگنده های جهان

یک پایگاه اینترنتی معتبر در زمینه نظامی در گزارشی ضمن انتشار لیست 10 جنگنده برتر جهان به معرفی ویژگی های آنها پرداخت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز، شرکت های سازنده جنگنده همچنان توان خود را در ارائه جنگنده های پیشرفته‌تر که واجد تمام فناوری های کشنده هوشمند است را به نمایش می گذارند.

پایگاه خبری نظامی «میلیتاری تودی» در گزارشی لیست 10 جنگنده برتر جهان را بر اساس تحلیل کارشناسان نظامی و با استناد به برخی معیارها منتشر کرد که مهم‌ترین آنها قدرت رادار گریزی، نوع سلاح های مورد استفاده، سرعت، بُرد عملیاتی، قدرت مانور و همچنین فناوری به کار رفته در آن است.

1- اف 22 رپتور

این جنگنده ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا بوده و از قدرت رادار گریزی برخوردار است و دارای قدرت تسلیحاتی مختلف و متعدد است و جدیدترین، پیشرفته ترین و گران ترین جنگنده در این صنعت به شمار می‌رود.

هنوز بسیاری از حسگرها و تجهیزات ناوبری و فناوری های استفاده شده در این جنگنده محرمانه است، اف 22 از سال 2003 خدمت نظامی خود را آغاز کرده و هنوز به هیچ کشور خارجی حتی کشورهای عضو ناتو فروخته نشده است. موتورهای این جنگنده قادر است مسافت هایی طولانی را طی کند و از قدرت مانور بالایی برخوردار است.

آمریکا این جنگنده را با هدف بازگرداندن برتری خود در صنعت ساخت جنگنده در جهان به ویژه پس از ورود جنگنده سوخو 27 روسیه برای خدمت در نیروی هوایی این کشور تولید کرده است.

2- اف 35

این جنگنده که با نام «لایتنینگ ۲» نیز شناخته می شود چند منظور بوده و برای ماموریت های مختلف طراحی شده است و پیش بینی می شود جایگزین بسیاری از جنگنده های آمریکایی مانند اف 16 و اف 18 شود.

طراحی آن که تا حدودی شبیه اف 22 است توسط شرکت لاکهید مارتین انجام شده است؛ اما کوچکتر از اف 22 است. اف 35 دارای یک موتور بوده و از قابلیت رادار بسیار بالایی برخوردار است و ردیابی کاری بسیار مشکل محسوب می شود.

با توجه به ماموریت های متعدد اف 35 می تواند اقدام به عملیات بمباران تاکتیکی و پشتیبانی هوایی کند و مجهز به موشک های هوا به هوا و هوا به زمین است.

3- سوخو 57

از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های روسی بوده و مانند دیگر انواع سوخو طراحی شده و دارای قابلیت رادار گریزی است.

پیش بینی می شود این جنگنده جایگزین سوخو 27 و میگ 29 شود و می توان به آن به عنوان معادل اف 22 آمریکا نگریست.

سوخو 57 می تواند عملیات های هجومی انجام داده و اهداف زمینی و دریایی را هدف قرار دهد.

برخی کارشناسان نظامی معتقدند این جنگنده چنانچه روسیه مدعی است از گروه نسل 5 نبوده و نسخه پیشرفته جنگنده های نسل 4 و توسعه یافته سوخو 35 است.

سوخو 57 می تواند مقدار زیادی سلاح و موشک را علاوه بر بمب های هدایت شونده با خود حمل کند و ارزیابی ها بیانگر آن است که این جگنده توانایی حمل 7.5 تُن سلاح را دارد.

4. چنگدو جی-۲۰

این جنگنده رادارگریز بوده و برای رقابت با جنگده های نسل 5 مانند اف 22 رپتور آمریکا و سوخو 57 روسیه طراحی نشده است.

چنگدو جی-۲۰ با همکاری شرکت میگ روسیه تولید شده است.

این جنگنده می تواند 4 موشک که برخی از آنها دور بُرد است را در بدنه خود حمل کند و دو موشک نیز در کنار بال های آن قرار می گیرد و وزن آن هنگام پرواز به حدود 35 تُن می رسد.

این جنگنده با توجه به اندازه بزرگ آن از قابلیت حمل سوخت زیاد برای پرواز بلند مدت و کاهش وابستگی به سوخت گیری هوایی برخوردار است.

از دیکر نقاط برتری چنگدو جی-۲۰ آن است که توسط یک خلبان هدایت می شود و فناوری رادار گریزی استفاده شده در آن نسبت به نمونه های آمریکایی و روسی برتری دارد.

5. اف ای سوپر هورنت

این جنگنده ساخت شرکت بویینگ آمریکا بوده و بیشترین کاربرد را در نیروی دریایی این کشور دارد و می تواند ماموریت های مختلفی را انجام دهد. نسخه های متفاوتی از آن تولید شده است مانند مدل اف ای 18 و ای اف، این جنگنده نسبتاً بزرگ بوده و دارای توان بالایی است و نوع دیگر آن اف ای 18 سی دی سوپر هورنت است.

سوپر هورنت دارای موتورهای جدیدی است که نوع آن متفاوت است و قدرت حمل سلاح زیادی دارد و در نتیجه می تواند تعداد زیادی موشک با خود حمل کرده و با توجه به توانایی حمل سوخت فراوان از جنگنده های با بُرد بلند محسوب می شود.

6. یوروفایتر تایفون

کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا در تولید این جنگنده مشارکت دارند و هدف از ساخت آن تولید جنگنده ای چند منظوره، تقویت قدرت مقابله و انجام عملیات هجومی علیه اهداف زمینی بوده است.

یوروفایتر تایفون به موشک های طراحی شده در اورپا مجهز بوده از سامانه های ناوبری بسیار پیشرفته ای برخوردار است.

کارشناسان نظامی یوروفایتر تایفون را در ردیف جنگنده های هجومی مانند اف 22 آمریکا رده بندی کرده و آن را برتر از جنگنده هایی مانند اف 15 آمریکا، رافال فرانسه و سوخو 27 روسیه می دانند.

7- رافال

این جنگنده ساخت شرکت داسو فرانسه بوده و دارای سامانه ناوبری پیشرفته است و قدرت مانور بالایی دارد.

رافال می تواند 40 هدف را تعقیب کرده و به طور همزمان به 4 هدف شلیک کند.

8- سوخو 35

این جنگنده روسی نسخه توسعه یافته و پیشرفته سوخو 27 بوده و بر اساس اظهارات کارشناسان نظامی غربی از جنگنده های پیشرفته نسل 4 به شمار می رود.

با وجود برتری این جنگنده در آسمان از قابلیت های لازم برای حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است.

سوخو 35 می تواند به سلاح های مختلف تجهیز شود که وزن آنها به 8 تُن می رسد.

9- اف 15 ایگل

این جنگنده آمریکایی چند منظوره بوده و برای عبور از خطوط دفاعی دشمن طراحی شده است و با وجود آنکه از 30 سال پیش در حال خدمت است؛ اما هنوز نقش زیادی در ارتش های مختلف جهان ایفا می‌کند و بیشترین موفقیت را در زمان جنگ سرد به خود اختصاص داد.

این جنگنده با وجود عمر زیاد آن اما دارای قدرت های تسلیحاتی و الکترونیکی پیشرفته ای است و می تواند جنگنده های دشمن را تعقیب کرده و در آسمان دشمن با آنها درگیر شود و نسبت به انهدام آنها اقدام کند.

10- میگ 31 بی ام

این جنگنده ستون فقرات نیروی هوایی روسیه را تشکیل می دهد و مزایای دفاعی پیشرفته و توان حمله به اهداف زمینی دشمن را دارد.

در دیگر ویژگی های این جنگنده قدرت آن برای وارد کردن ضربات هوایی بسیار دقیق و انجام ماموریت های دفاعی در کنار ماموریت های رهگیری است.

از سوی دیگر این جنگنده سرعت بالایی داشته و می تواند در ارتفاعات بسیار بالا پرواز کند؛ اما قدرت مانور لازم را ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989106

وب گردی

وب گردی