ارتقای اعتماد مردم وظیفه تمام دست اندرکاران حوزه آب است

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر ضرورت جلب مشارکت و اعتماد مردم در حوزه های مرتبط با آب گفت: ارتقای اعتماد مردم وظیفه تمام دست اندرکاران حوزه آب است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست با مدیران عامل و پرسنل شرکت آبفای شهری و روستایی استان یزد، با اشاره به شرایط آبی استان یزد در تابستان سال 97 گفت: باید توجه داشت حتی اگر سالی پر باران هم داشته باشیم، خشک سالی های تجمعی در سال های گذشته به راحتی جبران نخواهد شد.

"حمیدرضا جانباز" اظهارداشت: اگر مباحث مربوط به آب و دیگر مسائل در حیطه ی قانونی مطرح نشود حل نخواهد شد و آن چه که من توصیه می کنم این است که در عرصه سخت آب، مردم باید بدانند که گروهی هستند که مباحث را ازلحاظ کارشناسی و در مجرای قانونی مطرح می کنند تا در شرایط سخت در کنار شما باشند.
وی شرط اول جلب اعتماد مردم را شفافیت در کار و نحوه بیان موضوعات در بحث آب دانست و افزود: باید تمام مسائل را به اندازه واقعی خود مطرح کرد و به همان اندازه افکار عمومی را متوجه کرد و اگر این اتفاق بیافتد که در یزد تا الان افتاده شما از اعتماد مردم بهره مندخواهید شد ولی اگر کار را از مجرای قانونی و اصلی خود جداکنیم مجبوریم مسائل را به روش های دیگر حل کنیم که نادرست است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: به رغم وضعیت مناسب بارندگی در پاییز، به پیش بینی سازمان هواشناسی زمستان کم بارشی خواهیم داشت.
جانباز ادامه داد: اگر ما ادامه بارش ها را نداشته باشیم در استان یزد نمی توانیم منابع آب محلی را تامین کنیم یا در سرشاخه ها که بخشی از آب انتفالی را تامین می کند مشکلات ما پا بر جاست و باید توجه داشت حتی اگر سالی پر باران هم داشته باشیم، خشکسالی های تجمعی در سال های گذشته به راحتی جبران نخواهد شد.
وی، نحوه بیان مشکلات با مردم را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید در موضوعات اجتماعی دقیق تر رفتار کنیم تا مردم مسائل حوزه آب را مسائل خود بدانند و با ما همراه باشند.
وی افزود: موضوع آب، مرز جغرافیایی نمی شناسد و باید منطبق با اصول و حقوق ذینفعان مسائل را جلو ببریم.
جانباز ادامه داد: وضعیت بارش ها، شاید ما را به این سمت سوق دهد که تابستان سال 98 تابستان خیلی سختی باشد و از همین الان باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و این فقط مربوط به یزد نیست و خیلی از استان ها مشکل تامین آب دارند.
وی با توجه به شرایط آبی استان یزد موضوع بازچرخانی فاضلاب را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: باید با افزایش تعداد انشعابات میزان آب تصفیه شده از فاضلاب جهت استفاده در صنعت و فضای سبز بیش تر شود.
*آب انتقالی به یزد تنها برای شرب استفاده می شود
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به این که آب انتقالی به یزد تنها برای شرب استفاده می شود گفت: همه باید بدانند که تمام آب انتقالی به یزد جز برای شرب در جای دیگری استفاده نمی شود و تایید این گفته، با توجه به میزان آب انتقالی به تفکیک زمان، خیلی شفاف قابل ارائه است .
علی اسلامی با توجه به این که در بهار و تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش آب انتقالی داشته ایم خاطرنشان کرد : با صرفه جویی مردم استان و با تحمل کیفیت نازل آب توانستیم این زمان را با مدیریت سپری کنیم .
اسلامی افزود : این در شرایطی است که ما تنها حدود 60 درصد آب استان را می توانیم از طریق منابع داخلی تامین کنیم و حداقل باید 40 درصد آب، از آب انتقالی تامین شود .
وی اظهارداشت : در بعضی از شهرهای استان مانند میبد، اردکان، بافق و بهاباد منابع محلی بدون اختلاط با آب انتقالی به هیچ وجه قابل شرب نیست و ما برای تامین آب شرب با کیفیت در این شهرها از آب شیرین کن و ایستگاه های برداشت آب استفاده کردیم و توانستیم به سختی آب شرب را تامین کنیم .
وی در پایان تاکید کرد: مسئولان باید به بحث کیفیت و کمیت آب توجه داشته باشند.

*تامین آب شرب 330 روستا در یزد

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت : متاسفانه خشکسالی های پی در پی باعث شده 330 روستا دچار مشکل شوند و آب شرب آن ها به وسیله ی آبرسانی سیار و 500 تانکر ثابت تامین می شود.
فاتحی اظهارداشت: این شرکت با 408 منبع آب اعم از چاه، قنات و چشمه، نزدیک به 700 روستا با جمعیت 280 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است که تنها حدود 41 هزار اشتراک در روستا های استان از خط انتقال آب که تقریباً 30 درصد است، بهره مند هستند و در مواقعی که خط دچار مخاطره میشود EC آب به 1900 می رسد و ما مجبور به تامین آب شرب مردم از طریق آبرسانی سیار هستیم.
وی اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون تعدادی از روستا ها را دوشبکه ای کرده ایم و آب انتقالی برای شرب توسط یک منبع جداگانه در اختیار مردم قرار می گیرد و آب بهداشت به وسیله منابع داخلی و چاه های استیجاری تامین می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989131

وب گردی

وب گردی