چرا هر چه شوخی جنسی در فیلم ها بیشتر می شود فروش بالاتر میرود؟

فرمولی در سینمای ایران برای ساخت فیلم کمدی باب شده است که اصلی ترین عنصر این فرمول عبور از خط قرمز های وزارت ارشاد و اخلاقیات جامعه است.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز ،برنامه کیوسک شب گذشته (17آذر) با اجرای احسان عبدی پور روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در این قسمت از برنامه در میزگردی با حضور علی عطشانی، کاظم راست گفتار و محمدتقی فهیم به بررسی سینما کمدی روز ایران پرداخته شد.

کاظم راست گفتار درباره وضعیت فعلی سینما اظهار کرد: سینمای مستقل معظلی است که این روزها وجود دارد. در سینمای مستقل باید خودمان با سرمایه خودمان و یا سرمایه بخش خصوصی (که هیچ سیاست گذاری خاصی ندارد) و با سختی‌ها و فراز و نشیب هایی فیلم را ساخت. ما مشکل داریم و نمیتوانیم فیلم هایی بسازیم که کارهای نویی در آن انجام شود و تجربیات جدیدی داشته باشیم . به این دلیل که مشکل دیگری تحت عنوان گران شدن بیش از حد تولید، ایجاد شده است. تورم در سینما از حد تورم بازار نیز بالاتر است. جریانی در سینمای ما وجود دارد که به دلایل مختلف از جمله اینکه نمیخواهد سینمای مستقل سرپا بایستد، دستمزد بازیگران را گران می کند

وی افزود: فرمولی در سینمای ایران برای ساخت فیلم کمدی باب شده است. سینمای کمدی با این فرمول میتواند خیالش راحت باشد که سرمایه اش با درصدی سود برگشت داشته باشد. اصلی ترین عنصر این فرمول عبور از خط قرمز های وزارت ارشاد و اخلاقیات جامعه است. اساسا ملاک و معیار موفقیت و فروش یک فیلم، نه مسایل هنری بلکه بازیگری در خط قرمز است. اگر بتوان خط قرمزها را ماهرانه و زیرکانه زیرپا گذاشت و مواردی را مطرح کرد که مردم روی آن خط قرمز ها خوششان بیاید، فروش فیلم تضمین می شود.

راست گفتار ادامه داد: سینمای ما امکان رشد درست و سینمای کمدی ما نیز امکان اعتلا دارد . بضاعت آن در نیروهای حرفه ای سینما وجود دارد. مشکل اصلی سینمای ما دو مطلب است. اول بحث سالن نمایش فیلم و دوم گران شدن تصنعی تولید فیلم است. اگر ما بتوانیم این دو مشکل را به نحو مطلوبی حل کنیم، بقیه مشکلات به خودی خود حل خواهد شد.

علی عطشانی درباره تورم تولید در سینما گفت: کاتیوشا را بهمن سال گذشته، با عددی نزدیک به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ساختیم . این روزها در پیش تولید فیلم جدیدی هستم که برآورد آن چهار میلیارد تومان است. تا 60% این بودجه ها صرف دستمزد بازیگران می شود . اگر دستمزد بازیگرهای شما پایین باشد با 5/2 میلیارد تومان هم می توان فیلم ساخت . امااین فقط تولید است و بازیگرتان ستاره نیست.

عطشانی ادامه داد: میشود فیلمی ساخت و در آن شوخی جنسی نکرد و اسباب خجالت کسانی که با فرزندانشان به سینما می روند، نشد . باید به ان موضوع پرداخت که چرا هر چه شوخی جنسی در فیلم ها بیشتر می شود فروشش بالاتر میرود.

محمدتقی فهیم ابتذال را واقعیت حاکم بر سینمای کمدی دانست و گفت: باید از وزارت ارشاد پرسید که چرا کسانی که برای خود رسالتی قائل هستند، نتوانند فیلم هایشان را به راحتی اکران کنند اما تاجران و کسانی با اهداف صرفا مالی ، موفق باشند. آقای عطشانی گفتند که فیلم سینمایی کاتیوشا 3 میلیارد تومان فروخته است . با توجه به هزینه تولید این فیلم در سال گذشته و میزان فروش آن ، او نمیتواند همین فیلم را هر سال بسازد و اکران کند. چرا که محیط و دایره را کسان دیگری بسته اند . چرخه اکران دست فیلمسازان خاصی افتاده است که در فیلم هایشان یا شوخی های جنسی و یا ابتذال دارند. یک نفر پردیس سینمایی دارد، تولید کننده و پخش کننده هم هست. برخی تحت عنوان مافیا از آنها یاد میکنند. این افرادسمت سینما را تعیین میکنند.

عطشانی در ادامه صحبت های فهیم گفت : خودتان را جای آن ها بگذارید، وقتی تهیه کننده هستید و سرمایه تولید، سینما و پخش فیلم نیز برای خودتان است ، شما تعیین می کنید چه فیلمی تولید شود. چه کسانی که به سینما میروند؟ ما برای فیلم های پر فروشمان چند مخاطب داریم؟ قشر خاصی که سینما رو هستند و ماهی یک یا دو فیلم را می بینند . وقتی برنامه نمایش طوری تنظیم شود که در هر سانس که مراجعه کنید یک فیلم نمایش دارد قطعا آن فیلم در همان حد می فروشد.

در ادامه این میزگرد راست‌گفتار توضیح داد: کسی که هوشمند باشد و دنبال سود بردن از صنعت، هنر و تجارت سینما باشد، بر اساس شرایط بازار و شرایط اجتماعی فیلم هایی می سازد که مخاطب از قبل به آن کارها علاقه مند باشد و فیلم را ببیند. تعداد بسیار زیادی فیلم ها ساخته میشود که فیلم های خوبی هم هستند و مردم اگر متوجه شوند که چنین فیلم هایی وجود دارند از دیدن آن استقبال می کنند. اما به دلیل نداشتن بودجه لازم برای تبلیغات و در اختیار نداشتن سالن نمایش ، مردم اصلا این فیلم ها را نمی‌بینند. من کاظم راست‌گفتار همین جا رسما اعلام میکنم که حاضرم با توانایی و بودجه خودم بدون اینکه دریافت هزینه ای از وزارت ارشاد اسلامی ، نرم‌افزاری را طراحی کنم که با درجه بندی فیلم که وزارت ارشاد اعلام می کند و با مدیریتی که وزارت ارشاد اعلام می کند، فیلم ها را بدون دخالت افرادی که ممکن است در نحوه اکران تاثیرگذار باشند، به گونه ای کنار هم بچیند که حقوق همه فیلم ها را رعایت شود.

محمد تقی فهیم گفت: سینمای کمدی در دنیا تعریفی دارد. همه کسانی که در سینمای کمدی فعالیت کردند عموما برای خودشان رسالتی قائل بودند. کمدی در جهان بازنما و منتقد جامعه و شرایط اجتماعی است و در کنار مردم قرار دارد. برای ارزش های جامعه را اهمیت قائل است و سعی می کند که آنها را تصویر بکشد. بنابراین چطور ما میتوانیم بگوییم که از بین فیلم های اکران شده بجز سه - چهار فیلم ، نمیتوانیم اسم سینمای کمدی روی آن ها بگذاریم. سینمای مستقل تا فیلم خوب نسازد و نتواند نظر 20 میلیون از 80 میلیون نفررا جلب کند ، چطور سالن سازی راه بیفتد. من اصلا قبول ندارم که میگویند در شرایط اجتماعی مردم تمایل به خندیدن دارند اما هر فیلمی هم نمی‌خنداند. فیلم هایی که در جنگ جهانی دوم در اوج بمباران کشورهای اروپایی مردم را میخنداند آن سینما کمدی است. چرا هنرمندان ما یاد نمیگیرند؟ چه کسانی آنها را به این سمت برده است؟

وی افزود: ارتباط فیلم ها با فرهنگ ، عرف و ارزش های جامعه است. شما در ایران فیلم میسازید و باید عرفیات و ارزش های جامعه را توجه کنید. من قبول ندارم که سینمای مستقل داریم. 98% از دولت ، نهادها و ارگانهای زیر مجموعه‌ ی آن تغذیه می کنند . وظیفه هنرمندان تغییر دائقه مردم است.

کیوسک برنامه ای تحلیلی است که اتفاقات روز حوزه فرهنگ و هنر را بررسی می کند و شنبه ها پس از خبر شبانگاهی از شبکه سه سیما پخش می شود.

کد خبر: 989135

وب گردی

وب گردی