ادامه ارتکاب «جنایت علیه انسانیت» از سوی رژیم سعودی در یمن

مطابق گزارش سال 2017 م یونیسف، سه میلیون وسیصد هزارنفر کودک و زنان باردار در یمن درمعرض سوءتغذیه شدید قرار دارند که وضعیت 460 هزار کودک زیرپنج سال یمنی نیز وخیم بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز به نقل از معاونت برون مرزی صداوسیما به علت محاصر یمن توسط ائتلاف سعودی و حملات وحشیانه به غیرنظامیان، شرایط انسانی در یمن «تکان در منابع حقوق بین الملل، برای تبیین اعمالی که جنایت علیه انسانیت محسوب می شوند، عناصر مشخصی در نظر گرفته شده اند. در وهله نخست، «جمعیت غیرنظامی» که هدف جنایت قرار می گیرد، به لحاظ حقوقی از عناصر تشکیل دهنده جنایت ضدبشری محسوب شده است. به این معنا که «جنایت علیه انسانیت» با هدف ضدیت با یک جمعیت غیرنظامی صورت می گیرد.

یعنی، اگر موضوع جنایت ، صرفا یک فرد یا شماری از افراد باشد و یک جمعیت غیرنظامی را دربرنگیرد، ممکن است جنایت علیه انسانیت تلقی نشود. اما، اگرکل جمعیت یک کشور یا کل سرزمین، تحت تأثیر حمله ای نظامی قرار گیرد، به معنای شکل گیری نخستین عنصر جنایت علیه انسانیت خواهد بود. با توجه به این معیار، جنایت علیه انسانیت ، ماهیت جمعی دارد و شامل حملات علیه افراد و اقدامات منفرد خشونت ­آمیز نمی­ شود. جنایت علیه انسانیت ممکن است هم در حین جنگ و هم در زمان صلح روی دهند.

در چنین مواردی، قربانیان «جنایت علیه انسانیت» نیاز به حمایت در مقابل ارتش و نیروهای سازماندهی شده مهاجم دارند که این حمایت در ماده 3 مشترک کنوانسیون های چهارگانه ژنو که قواعد آن عرفی و لازم الاجرا شده اند، پیش بینی شده است. براساس حقوق بین الملل، این حمایت، همچنین علاوه برغیر نظامیان، شامل آن دسته از نظامیانی که سلاح ­های خود را زمین گذاشته­ اند و در مخاصمات شرکت ندارند، می شود. با توجه به تبیین حقوقی "عنصر جمعیت غیرنظامی در وقوع جنایت علیه انسانیت، آشکار است اقدامات عربستان سعودی در یمن، دربرگیرنده این عنصر از جنایات ضدبشری و بین المللی است.

براساس گزارش های مکرر سازمان های حقوق بشری، کشتار جمعیت های غیرنظامی از جمله کودکان و زنان یمنی به طور روزمره در جریان حملات سعودی به یمن ادامه دارد که به وضوح مصداق جنایت علیه انسانیت در یمن است. اوضاع یمن بخاطر گستردگی جمعیتی که هدف جنایات نظامیان سعودی قرار می گیرند، بگونه ای است که آماردهی سازمان های بین المللی را دشوار کرده است و آمارهای ارایه شده، با یکدیگر تفاوت دارند. اما، همگی آمارها از گستردگی جنایت جنگی و جنایت علیه انسانیت در یمن حکایت دارند. چنانکه براساس گزارش آژانس هشداردهنده سریع گرسنگی( Famine Early Warning Systems ) حدود 15 میلیون نفر از جمعیت 27 میلیون نفری کشور یمن بخاطر حملات سعودی نیاز به کمک ­های فوری بشردوستانه دارند. همچنین، مطابق گزارشی که صندوق کودکان ملل متحد در ژانویه 2017 منتشر کرد، بر اثر جنگ عربستان سعودی ضد مردم یمن، بیش از 18 میلیون نفر از مردم یمن معادل 70 درصد جمعیت این کشور به کمک‏ های بشردوستانه نیاز دارند که بیش از 9 میلیون کودک یمنی شامل این جمعیت است.

مطابق گزارش سال 2017 م یونیسف، سه میلیون وسیصد هزارنفر کودک و زنان باردار در یمن درمعرض سوءتغذیه شدید قرار دارند که وضعیت 460 هزار کودک زیرپنج سال یمنی نیز وخیم بوده است. قبل از آغاز جنگ درمارس 2015 حدود هشت میلیون و چهارصد هزارنفریمنی به مراقبت بهداشتی مناسب دسترسی نداشتند اما پس از تجاوز نظامی عربستان سعودی این آمار 67 درصد افزایش یافته است و به چهارده میلیون و یکصد هزار نفر رسید که بیش از نیمی از آنها کودک بودند.همچنین براثر حمله عربستان سعودی به یمن، بیش از 19 میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند که تقریباً 10میلیون نفر آنها کودک هستند. این شرایط، مصداق بارز «ریشه‏ کن کردن یک جمعیت با تحمیل عمدی وضعیت خاصی از زندگی به آن جمعیت، از جمله محروم کردن آنان از دسترسی به غذا و دارو» است که در ماده 7 اساسنامه دیوان کیفری بین ‏المللی به عنوان یکی از مصادیق «جنایت علیه انسانیت» مطرح شده است.

شمار جمعیت غیرنظامی بویژه کودکانی که در حملات وحشیانه سعودی به یمن آسیب دیده اند، به حدی گسترده بوده است که «بان کی مون»، دبیرکل پیشین سازمان ملل اوایل در ژوئن ۲۰۱۶م در گزارشی، عربستان سعودی را مسئول ۶۰ درصد از مرگ ‌ومیرهای کودکان در یمن در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد کرد و عربستان سعودی را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد. اما، درنهایت با فشار قدرت‏های غربی و همچنین با تهدید متحدان منطقه‏ ای آل سعود مبنی بر قطع کمک‏ های مالی به سازمان ملل، بان کی مون مجبور شد نام عربستان سعودی را از این لیست سیاه حذف کند.در واقع سکوت و انفعال مجامع بین المللی یکی از دلایل تداوم و تشدید جنایات رژیم سعودی در یمن است، موضوعی که در بیانیه 15 نوامبر 2017 میلادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن اشاره شده است .

در بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران آمده است: «در عصری که دفاع از حقوق بشر توسط برخی کشورهای مدعی غربی و ایالات متحده آمریکا هر روزه تکرار می شود، متاسفانه در سکوت خبری معنادار رسانه های غربی هر روز شاهد جنایات سهمگین علیه مردم مظلوم و بی پناه یمن توسط رژیم عربستان سعودی هستیم و گویا کشتار کودکان، زنان، سالمندان و جوانان یمنی امری فراموش شده است و آنها از حق حیات و داشتن زندگی آرام بی بهره مانده اند. سوال اساسی این است که چگونه کشور عربستان سعودی با انواع و اقسام سلاح های مرگبار شبانه روز می تواند ملتی مظلوم را این گونه به قتل برساند و مدعیان حقوق بشر نه تنها سکوت اختیار کنند بلکه این اقدام ننگین علیه بشریت را تایید هم بکنند! و با مسئولان کشور عربستان سعودی رقص شمشیر کنند، آن هم شمشیری که امروز در قلب این ملت فرو رفته است. امروز ملت یمن نه تنها هر روز آماج حملات سعودی هاست بلکه از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی و غذا و دارو هم برخوردار نیست و در محاصره اقتصادی قرار دارد و در همین حال، صدای مظلومیت یک ملت در عصر به اصطلاح تمدن و حاکمیت حقوق بشر به جایی نمی رسد. مسئولیت این فاجعه انسانی متوجه مسئولان عربستان سعودی و پشتیبانان این کشور از جمله رژیم اتحادیه آمریکاست.»

مقامات سعودی برای پرده پوشی بر جنایت خود در یمن ، در 22 جولای 2017 از فرود هواپیمای متعلق به سازمان ملل در فرودگاه صنعا جلوگیری کردند که علت این ممانعت، حضور تعدادی خبرنگار در این هواپیما بود. ممانعت عربستان سعودی از فرود هواپیمای سازمان ملل در صنعا نشان می داد که رژیم سعودی در راستای جلوگیری از افشای ابعاد جنایات خود در یمن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و حاضر است در برابر مجامع بین‌المللی نیز بایستد. احمد بن الاسود، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن در این خصوص گفت: «ائتلاف عربستان مدعی شده که نمی‌توان سلامتی خبرنگاران را در مناطقی که نیروهای انصارالله در کنترل خود دارند، تضمین کرد. حال آنکه، ممانعت از ورود خبرنگاران، تلاش‌های بشردوستانه برای جلب‌ توجه جامعه جهانی به اوضاع فاجعه‌بار یمن را با مانع مواجه می‌کند.»

ملیحه سالم، پژوهشگر مسائل سیاسی یمن می گوید: «ابعاد جنایات عربستان سعودی در یمن به‌اندازه‌ای گسترده است که برخی مجامع بین‌المللی نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند و طی بیانیه‌های مختلف دولت عربستان سعودی را محکوم کردند تا جایی که «سازمان دیده‌بان حقوق بشر»، «کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل» و چند سازمان دیگر بین‌المللی در بیانیه‌های مختلفی جنایات بین‌المللی که در یمن رخ می‌دهد را ضدبشری تلقی کردند. چرا که بر اثر حملات سعودی، یمن با یکی ازوخیم‌ترین بحران‌های انسانی در جهان مواجه شده است. این سازمان‌ها خواستار ممنوعیت صادرات تسلیحات به عربستان سعودی شدند. باوجوداین هشدارها نه ‌تنها هیچ تغییری در این رویه صورت نگرفته است بلکه کشورهای غربی تاکنون در برابر صدور قطعنامه شورای امنیت یا درخواست انجام بررسی های مستقل درباره جنایات رژیم سعودی، مقاومت و مخالفت کرده‌اند و آمریکا تجهیزات موشکی هدایت‌شونده در اختیار سعودی‌ها قرار می دهد.»

شنوندگان عزیز بنظر می رسد برغم تمامی اقدامات ائتلاف تحت سعودی برای کتمان و توجیه جنایات ضدبشری خود در یمن، با توجه به مسلم بودن ارتکاب جنایات بین المللی ازجمله جنایت جنگی و جنایت علیه انسانیت توسط رژیم سعودی دریمن، نه تنها ریاض بلکه آمریکا نیز نخواهد توانست از پیامدهای حقوقی این جنایات شانه خالی کند. از منظر حقوق بین الملل، امریکا مسئولیت مشارکت در این جنایات از طریق ارسال سلاح و حمایت های سیاسی و امنیتی از رژیم سعودی را دارد.

کد خبر: 989183

وب گردی

وب گردی