ویدئو جنجالی علیه ایران و قطر؛ عربستان در حال تربیت نسلی متخاصم است

کاربران قطری به یک ویدئو از دانش‌آموزان سعودی که در حال آموزش این هستند که کشورهایی مثل ایران و قطر حامی تروریسم هستند واکنش نشان دادند و گفتند «خطرناک» است که عربستان در حال تربیت نسلی متنفر و متخاصم است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، به تازگی ویدئویی در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده که در آن شماری از دانش‌آموزان سعودی مشغول فراگیری اطلاعاتی از کشورهای منطقه مثل ایران و قطر هستند.

در این ویدئو دیده می‌شود که دو دانش‌آموز مشغول توضیح عکس‌نوشته‌هایی درباره ایران، گروه اخوان‌المسلمین، قطر و برخی امور دیگر در منطقه هستند.

یکی از دانش‌آموزان برای دیگران، عکس‌نوشته‌ای درباره ایران را توضیح می‌دهد که روی آن نوشته شده «منبع اول تروریسم جهانی» و در ادامه قطر را حامی گروه اخوان‌المسلمین معرفی و آن را نیز حامی تروریسم معرفی و شبکه الجزیره این کشور را «خبیث» توصیف می‌کند.

این دانش‌آموز سعودی اخوان المسلمین را که در مصر، یمن، سوریه، کویت، اردن و برخی کشورهای دیگر فعال است و البته شاخه‌های آن با شاخه مصر تفاوت‌هایی دارند، گروه تروریستی معرفی می‌کند و می‌گوید که عربستان، مصر و امارات و برخی کشورهای دیگر این گروه را تروریستی می‌دانند.

کاربران قطری به این اهانت دانش‌آموزان سعودی واکنش نشان داده‌اند. «خالد جاسم» از مجریان تلویزیون قطر و خبرنگاران سابق شبکه الجزیره نوشت که «مسئولان عربستان سعودی تلاش می‌کنند ادبیات دشمنی با قطر و مردم آن و تنفر از آنان را به شکل آشکار و تهوع‌آوری نهادینه کنند».

خالد نوشت: برای اولین بار است می‌بینم کشوری، تنفر را در مردم خود و با زور، نهادینه می‌کند. برادر بزرگ‌تر ما [عربستان سعودی] به مرحله پیشرفته‌ای از گناه و ایجاد دشمنی رسیده است.

این شخصیت قطری توضیح داد «عربستانی‌ها بعد از جنگ افغانستان، از ادبیات تنفر‌آمیز، نژادپرستی و افراطی‌گری متضرر شدند و حالا دوباره دارند نسل آینده را اینگونه بار می‌آورند. اینها آموزش و پیشرفت نیست بلکه انحرافی است که نسلی متخاصم و متنفر از اطراف خود ایجاد می‌کند؛ بر حذر باشید از نیرنگ بزرگ».

کاربر دیگری از قطر به نام «Jabor Aljami» با اشاره به این ویدئو نوشت، «درست مثل تلویزیون رسمی عربستان سعودی و رسانه‌های این کشور. چرا اول گفتند که خاشقچی را قطر کشته سپس خودشان به قتل او اعتراف کردند. از کاری انتقاد نکن که خودت فجیع‌تر و نجس‌تر از آن را مرتکب می‌شوی».

«جابر الحرمی» یکی دیگر از اهالی رسانه قطر که در توییتر 329 هزار دنبال‌کننده دارد، به این ویدئو واکنش نشان داد و نوشت که «از کدام خلیج [فارس] صحبت می‌کنید؟ و در انتظار چه نسلی هستید؟ تحریک و ادبیات تنفرآمیزی که کشورهای محاصره کننده قطر علیه دوحه پیش گرفته‌اند، شیوه رسمی آنان علیه قطر و مردمش شده تا این لحظه».

الحرمی افزود: ادبیات تنفر‌آمیز عربستان سعودی، امارات و بحرین (علیه قطر و دیگر کشورها) سبب شده عقل و ذهن مردم آنان را پر کند. در همه امور زندگی».

در این میان کاربرانی سعودی نیز به قطری‌ها واکنش نشان داده و در این خصوص جنگی لفظی میان سعودی ها و قطری‌ها در گرفته است.

کاربری به نام «بعید المدا MBS» در پاسخ به الحرمی نوشت «این نشان می‌دهد که شیربچه‌های ما حجم خیانت و توطئه قطر را شناخته‌اند و می‌دانند دشمن حقیقی، ایران است».

کاربر سعودی دیگری به نام «یوسف بن ابراهیم» به شبکه الجزیره اشاره کرد و نوشت «سال‌هاست که شبکه الجزیره که مورد حمایت دولت قطر است، خرابی و ویرانی برای ملت‌های عربی به بار آورده و جنایتکاران و تروریست‌ها را قهرمان جلوه می‌دهد».

سال گذشته (26 فوریه 2017) سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که «عربستان با ادبیات تنفرآمیز رسمی، اقلیت‌ها را هدف گرفته است».

در گزارش مذکور آمده بود که «تحریک‌های رسمی به تبعیض علیه شیعیان و دیگر گروه‌های اقلیت در عربستان سعودی انجامیده است» و توضیح داده شده است که «روحانیون و علمای سعودی که منصوب حکومت هستند، با الفاظ تحقیرکننده درباره اقلیت‌های دینی از جمله شیعیان صحبت می‌کنند و در سالهای اخیر آنان با استفاده از اینترنت و فضای مجازی علیه مسلمانان شیعه ادبیات تحریک‌آمیز استفاده کرده‌اند».

پیشتر نیز تصاویری از برخی کتب درسی در عربستان منتشر شده بود که در آن شیعیان هدف سیاست تخریب دستگاه آموزشی عربستان قرار گرفته بود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 989200

وب گردی

وب گردی