نشست شورای همکاری خلیج فارس پایان یافت

نشست شورای همکاری خلیج فارس با قرائت بیانیه اختتامی آن توسط «عبد اللطیف بن راشد الزیانی» در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عبد اللطیف بن راشد الزیانی» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد: مخاطرات، اهمیت همبستگی شورای همکاری خلیج فارس در برابر چالشهای منطقه را بیشتر می کند. رهبران شورای همکاری بر همکاری و وحدت صفوف میان اعضا با توجه به ارزش و تاریخ و سرنوشت مشترک و هدف واحد تاکید دارند.

الزیانی اعلام کرد: شورای همکاری دستاوردهای مهمی به دست آورده است. چالشهای جدید تقویت کار مشترک را ایجاب می کند. تقویت امنیت و ثبات در منطقه اولویت کشورهای شورای همکاری است.

وی خواستار رفع همه موانع در مسیر تکمیل روند بازار مشترک و اتحادیه گمرکی، فرماندهی نظامی یکپارچه و آکادمی خلیج فارس برای مطالعات راهبردی و امنیتی شد و تاکید کرد: نقش محوری کشورهای شورای همکاری در صیانت امنیت منطقه و مقابله با تفکر افراطی از طریق تاکید بر تنوع و احترام به حقوق بشر ضروری و مهم است.

در بیانیه پایانی که الزیانی آنرا قرائت کرد اعلام شده است: رهبران شورای همکاری بر اقدام مشترک برای غلبه بر پدیده تروریسم تاکید کردند. درباره رویکرد سیاست خارجی واحد شورای همکاری و حمایت از موضوع فلسطین و وحدت صف فلسطینی و کمک به ملت یمن توافق شد.

الزیانی اعلام کرد که امارات میزبان نشست بعدی شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

سی و نهمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در حالی برگزار می شود که جنگ یمن، بحران قطر و رسوایی قتل «جمال خاشقجی» توان عربستان سعودی برای راهبری این نهاد منطقه‌ای را به چالش کشیده است.

موقعیت محمد بن سلمان به‌عنوان بازیگر اصلی سیاست داخلی و خارجی ریاض در خلق این بحران‌ها، وضعیت ولیعهد پرقدرت پادشاهی سعودی را دچار تزلزل کرده است.

این در حالی است که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «سلطان قابوس بن سعید» پادشاه عمان و «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی نیز در این اجلاس حضور نداشتند و با این اقدام خود جایگاه سی و نهمین اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را بیش از پیش تضعیف کردند.

در همین راستا «شیخ خالد بن احمد الخلیفه» با اشاره به عدم حضور امیر قطر در این اجلاس گفت: قطر تمام پل‌های بازگشت به موقعیت اصلی خود در این نهاد را پشت سر خراب کرده است.

در مقابل «احمد بن سعید الرمیحی»، مدیر دفتر اطلاع رسانی وزارت امور خارجه قطر در پاسخ به انتقاد وزیر امور خارجه بحرین از عدم شرکت امیر قطر در شورای همکاری خلیج در ریاض اعلام کرد که دوحه مواضع ثابتی دارد و نیازی به توصیه کشورهای وابسته به دیگران ندارد.

وی در پیامی توئیتری در واکنش به بحرین نوشت: «پیشتر از آنجا که سران کشورهای تحریم کننده (قطر) در نشست شورای همکاری خلیج در کویت شرکت نکرده بودند، قطر در آن حضور پیدا کرد».

انتهای پیام /

کد خبر: 989209

وب گردی

وب گردی