بسیج اساتید به دنبال جریان نوین خدمت‌رسانی نرم و فن آورانه است

مسئول بسیج اساتید دانشگاه های تهران بزرگ گفت: تیم های «راهیان علم و فناوری» یا به عبارتی دیگر اعزام هسته‌های واکنش سریع مسئله محور برای حل معضلات فن آورانه و اجتماعی با هدف خدمت رسانی به مردم از طریق سرمایه انسانی متخصص، مهم ترین برنامه علمی بسیج استادان تهران بزرگ است.

دکتر عرفان خسرویان مسئول بسیج اساتید دانشگاه های تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه کمک و ایجاد زمینه مناسب برای تلاش های علمی و پژوهشی از اهداف سازمان بسیج اساتید است، گفت: یکی از آفت های نظام دانشگاهی عدم وجود اتصال دانشگاه با مسائل واقعی میدان جامعه و تولید است. در این راستا ماموریت بسیج اساتید را ایجاد و «دانشگاه اجتماعی» را برای حل مسائل در نظر گرفته ایم.

طرح ملّی «راهیان علم، فنّاوری و پیشرفت ایران»؛ ابتکار اساتید بسیجی

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اجرای طرح ملّی «راهیان علم، فنّاوری و پیشرفت ایران» در راستای ارتقای اندیشه و توسعه خدمت به کشور در دانشگاه ها و به منظور آگاه سازی اساتید دانشگاه‌ها با دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و فنّاوری ایران تنظیم شده است، تصریح کرد: این طرح با همکاری 9 وزارتخانه، دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز علمی و پژوهشی سراسر کشور آغاز شده است.

خسرویان افزود: سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ در فعالیت های خود به دو موضوع اثربخشی و تحول‌خواهی توجه خواهد کرد و برنامه‌ها نیز بر اساس این دو موضوع تدوین خواهند شد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه های تهران بزرگ با بیان این نکته که بسیج اساتید به دنبال موج جدید خدمت رسانی از طریق فنآوری نرم است نه از طریق خدمت رسانی فیزیکی؛ تاکید کرد: برای مثال تلاش داریم در خیلی نقاط محروم کشور که الان زیرساخت های فیزیکی به وجود آمده است؛ منابع انسانی متخصص برای بهره برداری بهتر از زیرساخت های فیزیکی اعزام کنیم تا در حقیقت مردم بیشتر بتوانند با اساتید و دانشجویان برای حل مسائل و مشکلات خود اقدام کنند.

خسرویان با تاکید بر اینکه اردوهای جهادی و راهیان علم و فناوری علی‌رغم تفاوت بسیار به همگرایی با یکدیگر نیازمند هستند، گفت: اردوهای جهادی بسیج دانشجویی در حقیقت جنبه تربیتی و یادگیری برای اعضاء دارند؛ اما راهیان علم و فناوری یا به عبارتی دیگر اعزام هسته های واکنش سریع مسئله محور برای حل معضلات فن آورانه و اجتماعی باهدف خدمت رسانی به مردم از طریق منابع انسانی متخصص است. به عنوان مثال در اردوهای جهادی دانشجویی رویکرد به ساخت بیمارستان و مدرسه است؛ اما بسیج اساتید آمادگی دارد مشکل مدرسه‌های خالی از معلم و درمانگاه‌های بی‌پزشک، طراحی و مهندسی و کارخانه ای که الان نیاز به گلوگاه تکنولوژیک دارد را از طریق هسته واکنش سریع مسئله محور برطرف کند.

وی در ادامه افزود: اگر نهادهای متولی امر زیر ساخت های فیزیکی را به اندازه ی کافی در مناطق محروم کشور فراهم کنند؛ بسیج اساتید تهران بزرگ زیرساخت های نرم و فن آورانه مورد نیاز را از طریق شبکه منابع انسانی متخصص در مناطق محروم تامین خواهد کرد.

کوشش برای همگرایی دانشگاه با نظام سیاست‌گذاری و اجرا

خسرویان پیرامون ناکارآمدی پایان نامه‌های دانشگاهی افزود: متاسفانه سیستم آموزشی کشور ما فاقد یک نظام جامع آمایش پایان نامه هاست در نتیجه تحقیقات دانشگاهی ابتدایی، رفع تکلیفی و بدون اتصال با مسائل و مشکلاتِ جامعه و کشور در حال انجام و نگارش است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه های تهران بزرگ تاکید کرد: برای رفع این نُقصان بسیج اساتید در نظر دارد با طراحی سامانه شناسایی مسائل در حوزه های مختلف، عناوینی که با نظام سیاست گذاری و اجرا در کشور اتصال دارد را به اطلاع پژوهشگران برساند با امید بر اینکه پایان‌نامه های دانشگاهی رویکردی کاربردی‌تر داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال «سازمان بسیج اساتید تا چه میزان می تواند به خروج دانشگاه های ما از رکود علمی و ایجاد تحرک بیشتر علمی کمک کند»، پاسخ داد: قضیه به این صورت است که به زودی میزهای فکری با حضور اساتید دانشگاهی به همراه دانشجویان در حوزه های مختلف تشکیل می شود، آنان در نقاط مختلف کشور حضور خواهند یافت و در حوزه تخصصی خودشان شروع به کار می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روحیه خودباوری باید در کشور توسعه یابد، گفت: سازمان بسیج اساتید در این حوزه فعالیت می‌کند تا زمینه‌ای را ایجاد کند که اساتید بتوانند از دستاوردهای کشور در حوزه‌های مختلف باخبر شوند و این به روز بودن علمی را به دانشجویان و جامعه دانشگاهی تزریق کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989294

وب گردی

وب گردی