وحدت و کارآمدی حلقه گمشده جریان اصولگرایی

آنچه باید در اولویت کار اصولگرایان قرار بگیرد اتحاد و وحدت است تا از تفرقه آنان جلوگیری کرده و بتوانند با هم ا فزایی برنامه قابل قبولی را برای اقدامات آینده خود طراحی کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امسال هم روز دانشجو پر بود از اتفاقات خاصی که نقل هر کدام برای خود جالب و در خورشأن است. اتفاقاتی که با حاشیه های مهمی همراه بود و همین حواشی فردای روز دانشجو بر روی روزنامه های کور به نمایش درآمدند. در 16 آذر امسال حضور کم رنگ دولتی ها به چشم آمد. اگر حساب مراسم روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم پزشکی سمنان را که شکلی نمادین دارد از برنامه‌های روز دانشجو جدا کنیم، مسئولان دولتی بزرگ‌ترین غایبان روز دانشجو بودند. در این بین حضور اصلاح طلبان در دانشگاه ها هم کم رنگ بود. درباره چرایی حضور کم‌رونق چهره‌های اصلاح‌طلب، تحلیل‌های مختلفی مطرح می‌شود، اما یک گمانه قوی درباره این موضوع را می‌توان در نسبت این جریان با دولت تعریف کرد.

برجام بنای مستحکمی نیست

اما چهره های اصول‌گرا حضور پر شور همراه با حواشی به مراتب داغ تر از متن داشتند. امسال حضور چهره هایی چون زاکانی، ضرغامی، جلیلی، قالیباف و حجت السلام رئیسی در دانشگاه ها باعث شد تا حرف های جنجالی زده شود. در این روز شاهد انتقادهایی از سوی طیف مقابل دولت به عملکرد کابینه بودیم. به طور مثال سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در خصوص برجام اظهارداشت: «باید بدانیم برجام بنای مستحکمی نیست که برخی ادعا می‌کردند؛ همچنین رویکردی نیست که بشود سایر منافع ملت را با آن تامین کرد.»

از سوی دیگر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حضور یافت و با اشاره به مشکلات موجود در کشور گفت: «مشکل از آنجایی شروع می شود که ذهن و نگاه برخی مسئولان ما به جای اینکه به درون کشور دوخته شده باشد به بیرون است. ضعف مدریت و اشباع ناکارآمدی در عرصه مدیریتی و اینکه فرصت را در اختیار فرصت طلبان می گذاریم چنین مشکلاتی را ایجاد مرده است.»

هچنین از افراد مهمی که در روز دانشجو خبر ساز شد حضور حجت لااسلام رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی بود. وی در این مراسم اظهار داشت: «فقر زیبنده مردم ما نیست و حق مردم این است که بپرسند آیا موضوع، نخواستن مسئولان است یا نتوانستن آنها؟ ما همه مشکلات را محصول دشمنی دشمن نمی دانیم، بلکه ناشی ناکارآمدی مسئولان می دانیم.»

چنین اظهاراتی نشان می دهد که خواست های مردم از سوی منتقدان دولت در قالب نقد عملکرد کابینه در حال پیگیری است. اما چنین اظهار نظراتی با واکنش هایی همراه بود.

کناره گیری قالیباف از انتخابات ریاست جهموری

ماجرا از ایجا شروع شد که حجت لااسلام رئیسی طی مراسم روز دانشجو که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: «آقای قالیباف نمی‌خواست کاندید شود و گفت که آمادگی دارم به شما کمک کنم، اما من گفتم مانع حضور هیچکس نخواهم شد. آقای جلیلی هم گفت اگر شما بیایید، من دیگر نمی آیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آقای قالیباف اظهار داشت پس من کاندیدا می شوم و بعد نگاه می کنیم به سنجش آرا و بعد نظرسنجی مناظره سوم طبق وعده‌شان کنار رفتند.»

همین سخن باعث شد تا برخی افراد نسبت به چنین سخنی واکنش نشان دهند. حسین قربانزاده، مشاور محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات حجت الاسلام رئیسی گفت: «این صحبت که می‌گویند قالیباف گفته «حاضرم در ستاد رئیسی باشم» را امروز شنیدم.»

اما در واکنش دیگری علی نادری عضو ارشد ستاد رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 طی توییتی اظهار داشت: «مجبور شدم به تعریف این خاطره: شبی که حرف انصراف چرخید، در مرکزیت ستاد همگی عصبانی از ضرر واضح این انصراف بودیم که مرکزیت ستاد بغلی تماس گرفت، یک ساعت استدلال کرد که انصراف به این دلایل خوب است، پاسخش را شنید، دست آخر گفت: بابا! روز پنجشنبه رأیش به 6درصد می رسد، چرا بماند؟»

فرصت طلبی اصلاح طلبان

چنین اظهار نظراتی که در نقض یکدیگر بیان شده اند شاید جوسیاسی را برای اصولگرایان متشنج کند و آنها را درگیری مسائلی کند که اولویت های اصلی را از نظرشان دور کند. اولویت هایی مثل ورود به مجلس 1398 که از قضا می تواند بستر تغییرات زیادی باشد. به همین خاطر اصولگرایان به جای اختلاف و تفرقه بهتر است به فکر برنامه جامعی برای مجلس سال بعد باشند. تاریخ از یاد نخواهد برد که در یکی از دوره های مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت توانستند با قاطبه آراء رئیس جمهور را عزل کنند. این موضوع به عزل بنی صدر از ریاست جمهوری بر می‌گردد. فردی که هرچه گذشت اقدامات خیانت بارش برای ملت روشن و مشخص شد. به همین دلیل اگر ما مجلس قوی داشته باشیم می توانیم به دولت در اجرای قانون کمک کنیم. نکته دیگری هم که باید جبهه اصولگرایان به یاد داشته باشند این است که اگر از الان به فکر اتفاقات مهم سیاسی مثل انتخابات مجلس نباشند نمی توانند عملکرد درستی داشته باشند.

اما این نکته را هم باید در نظر داشت که با چنین اختلافاتی آن کسانی که بیشترین بهره برداری را خواهند داشت اصلاح طلبان هستند. اصلاحاتی ها خود به خوبی می دانند دولتی را که با دستان خودشان به پاستور رساندند حالا در برآورده کردن وعده هایش ناتوان است و به همین خاطرآبروی جبهه اصلاحات به خاطر کم کاری هایی صورت گرفته از طرف کابینه در خطر است. به همین منظور با پرداختن به اختلافات میان اصول گرایان به دنبال انحراف اذهان عمومی از دولت منتخب خودشان هستند.

با این حال آنچه باید در اولویت کار اصولگرایان قرار بگیرد اتحاد و وحدت است تا از تفرقه آنان جلوگیری کرده و بتوانند با هم فزایی برنامه خوبی را برای اقدامات آینده خود طرح ریزی کنند. همچنین در این بین باید با انسجام و با برنامه خوبی خود را برای انتخابات آینده مجلس آماده کنند زیرا مجلس حال حاضر آنچنان باید و شاید در تحقق خواسته های مردم از خانه ملت نتوانسته قدم های اساسی بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989307

وب گردی

وب گردی