مراسم نکوداشت شهدا در واحد تهران شمال برگزار شد

در مراسمی که با نام عرشیان الهی و در نکوداشت شهدا، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد، از تعدادی از خانواده های شهدای جنگ تحمیلی، شهدای هسته ای، شهدای مدافع حرم، شهدای عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی، شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو و شهدای موشکی کشور تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در این مراسم که به همت دانشجویان و با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی این واحد دانشگاهی و با حضور گسترده دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار شد، دکتر حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ضمن خیر مقدم به حضار با بیان اینکه امروز به حرمت خون شهدا و به حرمت استقامت و صبر و شکیبایی خانواده های محترم شهدا تکلیف من و امثال من و شما جوانان بسیار سنگین است، گفت: همه ما معتقدیم که این امنیت و اقتداری که امروز در کشور وجود دارد به برکت ایثار و ازخودگذشتگی این عزیزان است.

وی گفت: با توجه به اینکه در میان این شهدایی که امروز از آنها تجلیل می کنیم سردار دفاع مقدس، دانشمند هسته ای، دانشمند صنایع موشکی، اسوه کار و خدمت، مدافع حرم اهل بیت عصمت و طهارت وجود دارند، این جلسه نباید صرفا یک جلسه برای تقدیر و تشکر از خانواده های معظم این شهدای عزیز باشد، بلکه شایسته است که باعث وارد آمدن تلنگری بر روح و روان ما گردد تا با خود خلوت کنیم که در کجا قرار گرفته ایم و چه باید بکنیم تا ادامه دهنده راه این عزیزان خداجو، آرمان خواه و حق طلب باشیم؟

دکتر خالدی، در ادامه خطاب به همه همکاران حوزه علمی و دانشگاهی خود گفت: با توجه به این سرمایه عظیمی که امروز ما میراث دار آن هستیم، چند رسالت و ماموریت مهم بر عهده داریم:

اول، ما باید بتوانیم این شان و منزلت و روحیه و فرهنگ را همواره در جامعه خود ساری و جاری کنیم و مولفه های آن را تبیین کنیم.

دوم اینکه ما باید کار علمی بکنیم که چگونه است که در یک خانواده ای چنین شهیدی با چنین مشخصه های والای الهی-انسانی رشد می کند؟ آیا بهتر نیست وقتی که می خواهیم مولفه های لازم برای یک زندگی بهتر و موفق تر را تبیین کنیم به جای استفاده از الگوها و مولفه های غربی، در میان خانواده های شهدا واکاوی کنیم که در این خانواده ها چه گذشته است؟ پدر و مادر شهید چگونه فرزند خود را تربیت کرده اند؟ خود این شهید چگونه و در چه فضایی رشد کرده است؟ چگونه به این باور و این از خودگذشتگی رسیده است؟ چگونه به این مقام والا رسیده است؟ باور کنید که در زندگی این شهدا موارد زیادی هست که می تواند جهان را تحت تاثیر قرار دهد به شرطی که در حوزه های جامعه شناسی، حوزه های روانشناسی و حوزه های تربیتی بصورت علمی روی این موضوع کار تخصصی و پژوهشی انجام بگیرد.

نکته سوم که چندی است با همکاران عزیز مطرح کرده ایم این است که شهدا در دایره زمان و مکان نمی گنجند و این توفیقی برای ماست که در این زمان و مکان در مجاورت شهدا و خانواده های آنها باشیم لذا اگر ما به هر طریقی و با هر زبانی بستری برای رساندن پیام شهدا و آرمان های آنها به هرکجای جهان داریم، به هیچ وجه نباید کوتاهی کنیم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام شیخ محمد مفتح، ضمن بیان مطالبی در خصوص عظمت شهدا و جایگاه والای خانواده های آنها، فرازهایی از وصیت نامه شهدایی که خانواده های آنها در مجلس حضور داشتند را قرائت کرد و گفت: ضمن اینکه از این خانواده های عزیز شهدا می خواهیم که ما را از دعای خیر خود محروم نسازند، دعا می کنیم شهدا ظرف ما را و ظرفیت ما را بالا ببرند و آنگاه کشکول گدایی مان را پر کنند.

در قسمت دیگری از این مراسم پس از اینکه پیکر آسمانی یکی از شهدای گمنام جنگ تحمیلی با مداحی یکی از ذاکران اهل بیت، روی دست حاضرین در سالن تشییع و در جایگاه ویژه قرار گرفت، با حضور مسئولین دانشگاه از خانواده های شهدا که در مجلس حاضر بودند، تجلیل شد.

زمان شناسی و عشق به ولایت فصل مشترک توصیه همه شهدا

بخش پایانی این یادواره یک نفر از اعضای خانواده های معزز شهدای گرانقدر در بیاناتی کوتاه به ذکر خصایص، سجایای اخلاقی، خاطرات و توصیه هایی از شهدا پرداختند.عشق به مردم، از خود گذشتگی و ایثار، کار و تلاش خالصانه، اصرار و پایمردی بر عقیده، زمان شناسی، عشق به امامت و ولایت و پشتیبانی از ولایت فقیه در کنار بصیرت و توانمندی، فصل مشترک خواسته این شهدا بود.

همه دانشجویان برای من مصطفی هستند. به شما توصیه می کنم رهبرتان را فراموش نکنید و تنها نگذارید

پدر شهید مصطفی احمدی روشن، شهید عرصه فناوری هسته ای کشور، در این مراسم با بیان اینکه همه دانشجویان برای من مانند مصطفی هستند و من به تمام آنها تعلق خاطر و وابستگی دارم، گفت: ما اینجا هستیم تا بدانیم شهدا چه کرده اند؟ ما را به چه کارهایی سفارش کرده اند؟ آیا آنها گفته اند ما باید صرفا در این محافل بنشینیم و برایشان گریه کنیم و گریبان چاک کنیم؟ خیر؛ آنها همچون شهدای کربلا که قبل از شهادت، همدیگر را سفارش می کردند که مبادا پس از من امام حسین(ع) را تنها بگذارید، به ما سفارش کرده اند که رهبرتان را و امام و ولی تان را فراموش نکنید و او را تنها نگذارید.

جواد، همچون مولا و مقتدایش با لب تشنه شهید شد

در ادامه، مادر شهید جواد تیموری ضمن تشکر بابت برگزاری چنین مراسمی گفت: ما هر چه داریم از شهداست و نباید آنها را فراموش کنیم. فرزند من عاشق ولایت بود و همچون مولا و مقتدایش با لب تشنه شهید شد. وی با اظهار این موضوع که من مادر شهید محمدرضا تیموری که در جنگ تحمیلی و پس از پذیرش قطعنامه 598 به شهادت رسیدند، نیز هستم، در توضیح نحوه شهادت شهید جواد تیموری گفت: جواد تیموری در جریان حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی با زبان روزه و در حالیکه سحر فرصت نوشیدن آب را پیدا نکرده بود، تشنه لب شهید شد. مادر این شهید گرانقدر گفت: آنگونه که برای ما نقل کردند، جواد پس از ورود تروریست ها به مجلس به مقابله و درگیری با آنها می پردازد و برای اینکه راه ورود آنها به صحن علنی مجلس-که نمایندگان در آن حضور داشتند- را ببندد، علیرغم اینکه از ناحیه پا مجروح شده بود به سمت در می رود و در حالیکه موفق می شود در را ببندد و مانع از ورود مهاجمان به صحن شود، از پشت مورد اصابت گلوله های متعدد تروریست ها قرار می گیرد و به مقام والای شهادت نائل می شود.

امیر حسین عاشق مردم و عاشق کمک به مردم بود

مادر شهید امیرحسین داداشی، شهید آتش نشان حادثه پلاسکو نیز ، در مورد خصوصیات اخلاقی این شهید عرصه کار و خدمت گفت: او دوست دار مردم بود و عشق به مردم دلیل اصلی خدمت او در آتش نشانی بود. امیرحسین عاشق مردم بود و همیشه و در هر شرایطی با تمام وجود به مردم کمک می کرد، یادم می آید یک روز که با هم در سفر بودیم، یک خودرو پرشیا در جاده آتش گرفت و او بلافاصله وسایل امداد و نجاتی که همیشه در ماشین داشت را برداشت و به سرعت به کمک حادثه دیدگان شتافت و آنها را نجات داد.

فرزند شهیدم می گفت؛ به ما نگوئید مدافعین حرم، ما زمینه سازان ظهور هستیم، هر کجای دنیا نیاز باشد ، ما هستیم

پس از او، مادر شهید مسعود عسگری که در آبان ماه 94 در حلب به شهادت رسیده بود، خود را علاوه بر مادر شهید مسعود عسگری، خواهر شهید مصطفی نبی لو که در سال 96 در سوریه به فیض والای شهادت نائل آمده بود، معرفی کرد و در وصف این دو شهید بزرگوار گفت: هر دو این شهیدان بسیار مهربان و خوشرو بودند. کار خود را به هیچ کسی واگذار نمی کردند. عاشق کمک کردن به مردم بودند. هر دو بابصیرت بودند و من بسیار خوشحالم که با شناخت و با بصیرت راه خود را در حمایت از امام و رهبری برگزیدند و تا آخرین قطره خون خود بر آن پای فشردند. وی در توصیف ابعاد شخصیتی شهید مسعود عسگری گفت: مسعود در همه زمینه ها علاقه به یادگیری و خدمت داشت. از کارهای فنی و تاسیساتی تا خلبانی هواپیماهای فوق سبک، رانندگی رالی، غواصی، چتربازی و بسیاری فنون و هنرهای دیگر. با این وجود مسعود به خاطر عشق به امامت و ولایت، همه ارزش های دنیا را گذاشت و رفت. اوهمیشه می گفت: به ما نگویید مدافعان حرم، الان حرم در امنیت است؛ ما زمینه سازان ظهور هستیم و در هر کجای دنیا فرصتی برای فراهم کردن زمینه های ظهور پیش بیاید با تمام وجود و تا نوشیدن جام شهادت حاضر خواهیم بود.

حاج حسن همیشه می گفت:"فرصت کوتاه است. تک تک لحظه هایتان را دریابید، در سنگر علم و دانش کوشا باشید"

همسر شهید تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران، به عنوان آخرین نماینده خانواده های شهدا با بیان اینکه من تاکنون در چنین محفلی که در محضر یک شهید والامقام باشم، حضور نداشته ام، گفت: روی صحبت من با شما دانشجویان و دانش پژوهان عزیز است. از فرصت ها استفاده کنید. حاج حسن همیشه می گفت: "وقت کم است. فرصت کوتاه است. تک تک لحظه هایتان را دریابید و در سنگر علم و دانش و فناوری کوشا باشید".

این همسر شهید با ذکر این نکته که میدان جهاد شما عرصه دانشگاه و عرصه علم آموزی و کسب دانش برای خدمت به مردم و حفظ اسلام و کشور و انقلاب است، گفت: آخرین سخن من این است که اولا: امام و ولایت را فراموش نکنیم و ثانیا: یقین داشته باشیم که خواستن، توانستن است.

توصیه بیش از 80 درصد این شهیدان پشتیبانی از ولایت فقیه و حفظ حجاب و شعائر اسلامی است

در پایان این مراسم نکوداشت شهدا، مسعود مقتدر از مدافعین حرم، خطاب به خانواده های شهدا گفت: ما هر چه داریم به برکت خون شهدا و از شما خانواده های عزیز شهداست. من مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برگزار کردم تا هم فرهنگ سازی کرده باشم و هم بگویم که امنیت و آرامش امروز کشور ما مرهون مجاهدت و خون پاک شهدا، خصوصا شهدای گمنام است. وی در خاتمه گفت: من همرزم شهیدان زیادی بوده ام و به عنوان یک شاهد زنده می گویم که بزرگترین خواسته و توصیه بیش از 80 درصد این شهیدان پشتیبانی از ولایت فقیه و حفظ حجاب و شعائر اسلامی بود.

کد خبر: 989308

وب گردی

وب گردی