درخشش نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه «فن بازار» تجهیزات پزشکی

در جریان برگزاری نمایشگاه فن بازار تجهیزات پزشکی، نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با رونمایی از جدید‌ترین تجهیزات پزشکی تولید داخل، خوش درخشیدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نمایشگاه فن بازار تجهیزات پزشکی از تاریخ 17 تا 19 ام آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقات این دانشگاه برگزار شد. در این نمایشگاه صاحبان ایده و محصول، از آخرین دستاوردهای خود رونمایی کردند و هرکدام با دارا بودن غرفه ای مجزا تولیداتشان را به نمایش گذاشتند؛ همچنین حضور سرمایه گذاران داخلی در این نمایشگاه باعث رونق هرچه بیشتر آن شده بود.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با حضور در نمایشگاه فن بازار، ضمن بررسی محصولات موجود در این نمایشگاه، با برخی از تولید کنندگان و صاحبان ایده که حضور پررنگی داشته اند به گفت‌و‌گو و تبادل نظر پرداخت. این تولید کنندگان نیز با بیان دغدغه و مشکلات خود در حوزه تولید محصول، خواستار توجه هرچه بیشتر مسئولان به محصولات آن ها و بستر سازی برای تولید انبوه این محصولات شدند.

مشروح گفت‌و‌گوی ایسکانیوز با برخی از تولید کنندگان حاضر در نمایشگاه فن بازار به شرح زیر است:

«رمپ» و «ویلچر» هوشمند کمک کننده به جانبازان

سید حسین پیشگر، دکترای رشته مهندسی برق و الکترونیک و مدیر مرکز رشد واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی درباره کارایی و مزایای محصول خود اظهار داشت: باتوجه به این که جانبازان جنگ تحمیلی از توانایی های لازم برای حرکت از پله های ساختمان برخوردار نیستند، باید تلاش کنیم که برای آسایش هرچه بیشتر آن ها تلاش کنیم. به همین دلیل با دکتر معیری تصمیم گرفتیم «رمپی» را طراحی کنیم تا در فضاهایی که نمی شود سطح شیب دار طراحی کرد از آن استفاده شود.

وی افزود: با استفاده از این محصول دیگر لازم نیست که با تخریب پله ها، سطح شیب دار را طراحی کرد. می شود با قرار دادن این رمپ روی پله، سطحی شیبدار را به وجود آورد؛ ویچلر به راحتی از روی این رمپ عبور خواهد کرد و حدود 150 کیلوگرم وزن را می تواند تحمل کند.

پیشگر درباره محصول دیگری که در راستای کمک به جانبازان طراحی کرده است ادامه داد: ما در راستای کمک به جانبازان، ویلچر هوشمندی را طراحی کرده ایم که روی آن موتوری نصب شده و روی دسته آن دکمه ای قرار گرفته است که به جانبازان این امکان را می دهد که به حالت عمودی قرار بگیرند و بسیاری از کارهای روزمره خود را انجام دهند. جانباز این قابلیت را پیدا می کند تا وسایلی را که نیاز دارد از ارتفاع بالا بردارد.

مدیر مرکز رشد واحد تهران غرب درباره نمونه های داخلی و خارجی محصول خود گفت: تمامی این محصولات بومی سازی شده و لذا قیمت تمام شده آن بسیار ارزان است؛ اگر نمونه خارجی آن را وارد می کردیم، هزینه ای نزدیک به 20 میلیون تومان را برای خرید این محصول باید پرداخت می شد؛ اما در حال حاضر قیمت آن در بازار برای مصرف کننده ایرانی تقریبا 7 میلیون تومان می شود.

وی درباره حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی از تولید این محصولات تصریح کرد: حمایت دانشگاه آزاد اسلامی این گونه است که شرکت ها اگر بخواهند فعالیتی داشته باشند، در مراکز رشد در واحد های دانشگاه آزاد عضو می شوند. واحد ها فضا و تجهیزات مناسب را در اختیار این شرکت ها قرار می دهند و همچنین این امکان را فراهم می کنند که در راستای تولید اولین محصول، حمایت های مالی نیز از آن ها صورت بگیرد. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا به راحتی بتوانند محصولات خود را تولید کنند.

پیشگر تاکید کرد: اشخاصی وارد مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی می شوند، شناخت کافی و دقیق نسبت به فرآیندی که به آن نیاز دارند و باید به اتمام برسانند و کارشان را به سود دهی برساند ندارند. مراکز رشد این اشخاص را به افرادی وصل می کنند که آن ها تجربه کار اجرایی و عملی دارند و می توانند به تجاری سازی و سوددهی برسند.

دستگاه قطره شمار هوشمند سرم

نوید مرزنگی مدیر عامل شرکت فرهود طب سپنتا مستقر در مرکز رشد واحد مهاباد دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره محصولی که شرکتشان به تازگی رونمایی کرده است چنین گفت: دستگاهی که طراحی کردیم، «دستگاه قطره شمار پرتابل هوشمند سرم» است؛ در مراکز درمانی به ویژه مراکزی که فرآیند شیمی درمانی در آن ها انجام می شود، داروها باید به یک مقدار مشخصی به بیماران تزریق شوند. لذا پرستار باید همواره کنار بیمار قرار بگیرد و تعداد قطره ها را بشمرد که بیشتر یا کمتر از مقدار تعیین شده، دارو وارد بدن بیمار نشود.

وی افزود: دستگاه های دیجیتالی که در حال حاضر در بیمارستان های کشور وجود دارد، همگی وارداتی هستند و همچنین حدود 2.5 تا 3 کیلوگرم وزن دارند؛ همچنین صرفا با برق شهری کار می کنند.

مرزنگی ادامه داد: اما دستگاهی که شرکت ما طراحی کرده است، دارای میکروسوییچ و قطع کن خودکار است؛ همچنین 290 گرم وزن دارد و به وسیله یک باتری قابل شارژ کار می کند. هر مقدار از دارو که پزشک آن را تجویز کند، دستگاه به صورت خودکار شروع به تزریق می کند و بلافاصله پس از اتمام مقدار مشخص شده، تزریق قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرهود طب سپنتا درباره نمونه های داخلی و خارجی این محصول گفت: این مدل دستگاه هیچ گونه نمونه داخلی ندارد و ما اولین شرکت داخلی هستیم که آن را تولید کرده ایم؛ حتی می توان گفت مدلی که ما طراحی کرده ایم هیچ گونه نمونه خارجی نیز ندارد. دستگاه های خارجی موجود در بازار قیمت بسیار بالایی دارند که حدود 13 تا 14 میلیون تومان است؛ اما دستگاهی که طراحی کرده ایم حدود 1 تا 2 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.

وی تاکید کرد: هنگامی که مراکز بهداشتی از این دستگاه استفاده کنند، نیازی به میکروست وجود نخواهد داشت؛ با حذف میکروست پسماند های بیمارستانی نیز کاهش پیدا خواهد کرد که می تواند در ارتقا بخشی و نمره ای که وزارت بهداشت به آن ها می دهد تاثیر زیادی داشته باشد.

مرزنگی در پاسخ به این سوال که تولید این محصول در دوران تحریم ها چقدر می تواند موثر باشد اذعان داشت: صفر تا صد این دستگاه تولید داخلی است و در طراحی هیچ کدام از قطعات آن وابسته به کشورهای خارجی نیستیم و لذا در دوران تحریم ها نیز می توانیم به راحتی آن را تولید کنیم. متاسفانه در حال حاضر به دلیل تحریم های ظالمانه، نمی گذارند بسیاری از دستگاه های پزشکی به کشور وارد شود به همین دلیل این دستگاه می تواند به طور کامل نیاز کشور را برطرف کند.

مدیرعامل شرکت سپنتا درباره حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای طراحی و ساخت این دستگاه تصریح کرد: مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد مهاباد به عنوان اولین مرکز رشدی که شرکت ما در آن جا مستقر شد، محل مناسبی را در اختیارمان قرار داد و همچنین در بحث دریافت مجوزهای لازم از وزارت صنعت همراهی های بسیار خوبی را انجام دادند.

وی درباره میزان اشتغال زایی محصولی که تولیده کرده اند اظهار کرد: در بحث طراحی اولیه این دستگاه، از دانشجویان فارغ التحصیل از رشته های الترونیک، کامپیوتر و مهندسی برق کمک گرفته ایم و تا بدین لحظه 8 نفر به طور مستقیم در طراحی وساخت آن دخیل بوده اند. اگر این دستگاه به تولید انبوه برسد، در داخل شرکت حدود 16 نفر را مشغول به کار خواهد کرد همچنین با گسترش تولید و همچنین ایجاد دفاتر نمایندگی، حدود 250 تا 300 نفر مشغول به کار خواهند شد.

دستگاه بای فوتونیک پزشکی(نوردرمانی)

دکتر شریفه شاهی مدیرعامل شرکت لیزرآسا مستقر در مرکز رشد واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ابعاد و اهداف محصولی که این شرکت به تازگی تولید کرده است اظهار داشت: محصولی که طراحی کرده ایم، دستگاه بای فوتونیک پزشکی است که جزء محصولات نور درمانی محسوب می شود و به عنوان مکمل درمان از آن استفاده می شود.

وی افزود: این سیستم کاملا ترکیبی است و چندین محصول را که به صورت جداگانه نمونه خارجی آن در بازار موجود است را در کنار یک دیگر قرار داده ایم؛ این محصول با هدف رفع زردی نوزدان، زخم های دیابتی، رفع جوش و چین و چروک و همچنین رشد مو طراحی شده است.

شاهی ادامه داد: این دستگاه می تواند با برنامه هوشمند الکترونیکی که به آن داده می شود، 6 نوع رنگ پوست را به دلخواه انتخاب کنیم و روی آن برنامه ریزی مورد نیاز خود را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت لیزر آسا با بیان این که این دستگاه کاملا بومی و داخلی است تصریح کرد: زمانی نمونه چینی این محصول وارد کشور شد و مشکلات زیادی را داشت؛ این دستگاه طیف رنگی را نداشت و تک رنگ بود و همچنین چسبندگی زیادی با پوست صورت داشت. این دستگاه با توجه به این قابلیت های زیادی را در خود جای داده است می توان گفت که نمونه خارجی آن نیز وجود ندارد.

وی با اشاره به موضوع تحریم تجهیزات پزشکی در کشور اذعان داشت: تولید این محصول در دوران تحریم ها بسیار می تواند در بحث خودکفایی موثر باشد؛ البته این مستلزم این است که از ما حمایت شود و تجهیزاتی را که در این حوزه نیاز داریم با نرخ دلار دولتی در اختیارمان قرار بگیرد. قیمت نمونه خارجی این محصول که قابلیت های محصول ما را ندارد حدود 40 تا 50 میلیون است.

شاهی درباره حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای طراحی و ساخت این محصول گفت: قطعا بیشترین عامل موفقیت ما، تلاشی بوده است که بچه های تیم کرده اند؛ اما دانشگاه آزاد از طریق کارآگاهی که در اختیارمان قرار داد و همچنین کمک به فرآیند اخذ مجوز برای تولید انبوه این محصول کمک های زیادی را در انجام داد.

مدیرعامل شکرت لیزر آسا درباره لزوم حمایت از تولید ملی تاکید کرد: تولید ملی قطعا نیاز به حمایت دارد؛ زیرا در صورت عدم حمایت از آن، تولید کنندگان داخلی دچار یاس و ناامیدی خواهند شد.

دستگاه AED الکتروشوک

عماد مقیمی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد هشتگرد نیز درباره محصول تازه طراحی شده توسط دانشجویان این مرکز گفت: محصولی که در این نمایشگاه ارائه کرده ایم، دستگاه AED الکتروشوک خودکار به عنوان اولین نمونه بومی سازی شده این محصول است؛ این محصول به صورت استاندارد در آمریکا و اروپا استفاده می شود.

وی افزود: این دستگاه در هر مکانی از جمله هتل‌ها، فروشگاه‌ها و جلسات مختلف لازم و ضروری است؛ در ایران نیز استفاده ضروری از این محصول همانند کپسول آتش نشانی به تازگی در هیات دولت در حال تصویب است.

مقیمی ادامه داد: عمده تولید کنندگان این محصول شرکت های زول آمریکا و فیلیپس هستند که شرکت زول به تنهایی حدود 50 درصد بازار را در اختیار دارد؛ شرکت نیک تیک فناوری به مدیریت دکتر امید شعاعی برای اولین بارهست که این محصول را در داخل ایران بومی سازی کرده است.

مدیر مرکز رشد واحد هشتگرد با اشاره به قابلیت های این محصول اظهار داشت: هنگامی که شخصی دچار نامنظمی ضربان قلب شود، این دستگاه با اعمال شوک الکترونیکی این نامنظمی را از بین می برد و فرد را به حالت عادی باز می گرداند. این دستگاه اسکن بدن را در فاصله زمانی حدود 8 ثانیه انجام می دهد.

وی تصریح کرد: مهم ترین تفاوتی که این محصول با نمونه های خارجی آن دارد، تفاوت قیمتی است که بسیار چشمگیر است؛ نمونه خارجی آن حدود 30 میلیون تومان قیمت دارد اما نمونه داخلی که شرکت ما تولید کرده است حدود 15 تا 20 میلیون تومان قیمت دارد.

مقیمی درباره حمایت های مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در تولید و ساخت این محصول اذعان داشت: ماهیت مراکز رشد به این شکل است که توانایی حمایت مالی را از شرکت ها ندارند؛ اما مهم ترین بحث در این راستا موضوع سرمایه گذاری مورد تاکید شخص دکتر طهرانچی واقع شده است. وی دست واحدهای دانشگاه آزاد را تا حدودی باز گذاشته اند که اگر پروژه ای ارزش سرمایه گذاری دارد با بررسی بیزینس پلن می توانند درآن حوزه ورود پیدا کنند و بر آن پروژه سرمایه گذاری کنند.

مدیر مرکز رشد واحد هشتگرد درباره تاثیر بومی سازی این محصول در دوران تحریم تجهیزات پزشکی گفت: قطعا بومی سازی چنین دستگاه هایی تاثیرات مطلوبی را صنعت پزشکی کشور خواهد داشت. تولید داخلی این دستگاه علاوه بر این که وابستگی کشور را به کشورهای بیگانه از بین خواهد برد، می توان آن را به کشورهای همسایه و همچنین حاشیه ای خلیج فارس صادر کرد.

حمایت از تولید داخلی و دستاوردهای جوانان نخبه کشور، می تواند امید بخش روزهای خوب و طلایی برای کشور باشد و دست بیگانه را دوران تحریم ها از کشور کوتاه و رشد و سرزندگی را برای کشور به ارمغان آورد. مسئولان کشور با حمایت از جوانان و تولید ملی، می توانند گره گشای مسئله اشتغال که این روزها به معضلی بزرگ مبدل شده است باشند تا اهداف انقلاب اسلامی محقق شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت تولید ملی، در مسیر پیشرفت و تعالی کشور گام بر می دارد و برگزاری نمایشگاه هایی همانند نمایشگاه فن بازار مهر تاییدی بر این موضوع است. دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی علم آموزی را به عنوان یکی از اصول انقلاب اسلامی سر مشق خودشان قرار داده اند و لذا برای گام برداشتن در مسیر این انقلاب کمر همت بسته اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989318

وب گردی

وب گردی