سیاره‌هایی که خود را می‌خورند

فضانوردان اطلاع داده اند سیاره ای خارج از منظومه شمسی که تقریبا یکصد سال نوری از زمین فاصله دارد، به وسیله انفجاری که با سرعت اتفاق افتاده، در حال نابودی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاره شناسانی که از تلسکوپ فضایی هابل استفاده می کنند، اعلام کردند که سیاره GJ 3470b با اندازه متوسط که به سختی به اندازه نپتون می رسد با سرعتی 100 برابر بیشتر از سیاره پیشین در حال تبخیر و از بین رفتن است. چندی پیش سیاره ای که به همین اندازه کشف شده بود، با همین شیوه از بین رفت.

دانشمندانی که در دانشگاه جان هاپکینز در حال مطالعه روی سیاره‌های شعله ور هستند، اعلام کردند که از طریق دود و گازهای به جا مانده از سیاره می توان فهمید که سایز پیشین آن چقدر بوده و چه میزان از حجمش نابود شده است. در این سیاره به صورت خاص، سرعت تبخیر و نابودی بسیار بالا بوده و تنها با گذشت حدود تنها چند بیلیون سال تاکنون، نیمی از آن از بین رفته و حجم عظیمی از آن کم شده است.

سیاره هایی که بارها از زمین بزرگتر بوده و به « سوپر زمین » معروف‌اند و یا سیاره هایی که بارها از ژوپیتر داغ‌ترند؛ در مدارهایی نزدیک به خورشیدها یا سیاره‌های خود می چرخند، در نتیجه داغ تر شده و همین دمای بالا سرعت تبخیر شدن شان را بالا می برد تا جایی که لایه های خارجی‌تر اتمسفر آنها از بین رفته و منفجر می شوند.

هر چه سیاره هایی در حد و اندازه های زمین و ژوپیتر در فضا زیاد هستند، در مقابل سیاره هایی با اندازه نپتون به ندرت دیده شده اند. محققان به این نتیجه رسیده اند که اتمسفر این نپتون ها متلاشی می شود و در نتیجه آنها به سیاره های کوچکتری تقسیم و تبدیل می شوند.

بررسی و مطالعه این سیاره ها ( در حالی که در بهترین حالت، دخالت سایر اجرام بین ستاره ای را نادیده بگیریم) بسیار کار سختی است. دانشمندان تنها از طریق نورهای « یو وی » آنها را تحت مطالعه قرار می دهند که این امر ستاره شناسان را برای بررسی ستاره ها و سیاره هایی که بیشتر از 150 سال نوری با زمین فاصله دارند، بسیار محدود می کند.

« GJ 3470b » 96 سال نوری با زمین فاصله دارد و حول یک ستاره کوتوله قرمز در حال چرخش است.این سیاره را می توان در مسیر کلی صورت فلکی سرطان رصد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989320

وب گردی

وب گردی