نبود بخشنامه‌‌‌‌های شفاف، چالش مسائل پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: بزرگ‌ترین چالش در امر پژوهش نبود بخشنامه‌‌‌‌های شفاف در این زمینه است تا جایی که برای یک مجوز معطلی‌‌های بسیاری داریم و ممکن است بسیاری از مواقع مجوزهای لازم در زمانی صادر شود که کارآیی لازم را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد شهرکرد انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر بهزاد زمانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد درگفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش‌ رو گفت: در حال حاضر، یک مرکز رشد و 12 هسته فناور داریم و دو شرکت دانش بنیان هم در مرحله دریافت مجوز و تاسیس قرار دارند، تولید و بومی سازی دمنوش‌‌ها و گیاهان دارویی یکی از دستاوردهای این مراکز رشد است که بر روی بسته‌بندی و تدوین استاندارها کار می‌شود و کارش درمان بسیاری از بیماری‌‌هاست که محصولاتی ارگانیک است. کلیه فرآیند کشت و برداشت توسط این مراکز انجام می‌‌شود که این محصولات تجاری سازی هم شده و با توجه به مجوزی که از سازمان غذا دارو دارند این محصول را به راحتی می توان به بازار عرضه کرد.

وی افزود: یک هسته فناور هم در واحد شهرکرد داریم که محصول نمدی تولید می‌‌کند. تولید روغن و صابون‌های گیاهی، شبیه ساز تولید انرژی‌‌‌های خورشیدی هم یکی دیگر از دستاوردهای این مراکز است که بخشی از محصولات مراکز رشد ما در سطح استان به تجاری سازی رسیده و بخش دیگر در مرحله تجاری سازی قرار دارد. یک شرکت دانش بنیان هم داشتیم که در زمینه تولید روغن کنجد با کیفیت فعالیت داشت؛ اما به دلیل عدم تجاری سازی مناسب با ورشکستگی مواجه و منجر به انحلال این شرکت شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در ادامه خاطر نشان کرد: دمنوش‌‌های گیاهی تولید شده در مرکز رشد واحد شهرکرد توسط خود دانشگاه آزاد خریداری شده و شهرداری استان هم حجم بسیاری از این گیاهان دارویی را روی زمین خریداری کرده، در واقع محصول خود دانشگاه آزاد توسط این دانشگاه خریداری شده است و اگر یک بازار داخلی در مجموعه دانشگاه آزاد ایجاد شود، منجر به خودکفایی و افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای در کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.

زمانی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد شهرکرد و کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای در واحدهای این استان تاکید کرد: در حال حاضر، با صنعت و معدن استان چهارمحال و بختیاری، تفاهم‌‌نامه‌‌هایی در خصوص استفاده از پتانسیل صنعت برای بازدیدهای علمی و بررسی مسائل صنعت و دانشگاه منعقد کردیم که دربردارنده امور پژوهشی است. در سال جاری حدود 30 میلیون تومان از طرح‌‌های برون دانشگاهی درآمدزایی داشتیم همچنین حدود 10 میلیون تومان از طریق آزمایشگاه‌ها کسب درآمد کردیم، به عنوان مثال با اداره دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان محیط زیست تفاهم‌نامه‌‌هایی منعقد شد و یک کلینیک دامپزشکی مجهز در واحد شهرکرد داریم که درآمدزایی خوبی برای ما دارد؛ اما با وجود گستردگی درآمدهای غیرشهریه‌‌‌‌ای در دانشگاه آزاد همچنان درآمدهای شهریه‌‌ای بخش زیادی از درآمدهای ما را تشکیل می‌دهد.

وی متذکر شد: در حال حاضر، مشغول راه‌اندازی خط تولید گز و لبنیات در واحد شهرکرد هستیم و قراردادی را با شرکتی منعقد کردیم تا با توجه به اینکه در امر دامپزشکی دستاوردهای بسیاری داشتیم با را‌ه‌اندازی تولید لبنیات و دریافت سود معین به درآمدزایی مناسبی برسیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد درباره چالش‌‌‌های موجود در امر پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی یاد آور شد: بزرگ‌ترین چالش در امر پژوهش نبود بخشنامه‌‌‌‌های شفاف در این زمینه است تا جایی که برای یک مجوز معطلی‌‌های بسیاری داریم و ممکن است بسیاری از مواقع مجوزهای لازم در زمانی صادر شود که کارآیی لازم را ندارد. به عنوان مثال سال گذشته درخواست راه‌اندازی یک مجله در واحد شهرکرد را به سازمان مرکزی ارائه دادیم که هنوز کمیسیونی برای بررسی آن تشکیل نشده است.

زمانی تصریح کرد: بروکراسی اداری بزرگترین مشکل توسعه امور پژوهشی در دانشگاه آزاد است. بسیاری از بخشنامه‌های امور پژوهش نیاز به بازنگری مجدد دارد و باید اختیارات روسای استان‌ها و معاونان پژوهشی افزایش یافته تا روند کارها در امور پژوهشی سرعت یابد. متاسفانه علاوه بر مشکلاتی که در سازمان مرکزی برای سرعت انجام کارها در امور پژوهشی داریم، عدم حمایت بخش‌های دولتی نیز برای ما مشکل ساز است تا جایی که بسیاری از ارگان‌‌‌های دولتی تبعیض آشکاری میان دانشگاه آزاد و دولتی قائل هستند.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یکی از دانشگاه‌های شهر شهرکرد است که در منطقه رحمتیه این شهر واقع شده‌است. دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد دارای رتبه «جامع» است و در رتبه‌بندی‌های انجام گرفته سال ۹۴، یکی از ۲۰ واحد برتر دانشگاه آزاد انتخاب شده‌ است.
این دانشگاه دارای ۱۰۰ رشته تحصیلی است که از این تعداد، ۲۰رشته در مقطع دکتری تخصصی، ۱رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای، ۴۵رشته در مقطع کارشناسی ارشد،۴۰رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و۱۰رشته در مقطع کاردانی است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۲ با پذیرش ۵۶۸ دانشجو آغاز به فعالیت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989404

وب گردی

وب گردی