رکود هوافضا در دولت  تدبیرو امید

روند رو به رشد عرصه هوافضا در دوره دولت تدبیرو امید با رکود قابل توجهی مواجه شده است که اگر فکری برایش نشود حتما عواقب آن خساراتی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، ایران اسلامی پیشرفت های زیادی در عرصه های گوناگون داشته است. به طوری که باعث شده حتی دشمنان کشورمان نیز زبان به تکریم باز کرده و از دستاوردهایش تمجید کنند. نمونه بارز چنین دستاوردهایی در عرصه هوافضای کشور وجود دارد. جایی که هم مبحث علمی و فناوری آن و هم اهمیت نظامی اش باعث شده تا با تلاش های صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران حالا جز قدرت های برتر هوا فضا در جهان باشد. این واقعیت نتایج زیادی برای ایران در پی داشته است. به طوری که امروزه یک چشمه آن در مباحث موشکی خود را نشان داده است. یعنی قدرت نظامی ایران به پشتوانه پیشرفت در عرصه هوافضاتوانسته به توانایی های زیادی دست پیدا کند. شاید بتوان گفت همین پیشرفت های موشکی باعث شده تا دندان طمع دشمنان از حمله به خاک میهن اسلامی مان کنده شود. ولی ناگفته پیداست نباید از حرکت رو به جلوی ایران در صنعت هوا فضا غفلت کرد. صنعتی که سر ریز علمی آن باعث شکوفایی قسمت های دیگر در حوزه های مختلف کشور می شود و می تواند موتور محرکی برای پیشرفت علوم دیگر باشد.

اولین گام امید

ایران ماهواره هایی را به فضا پرتاب کرده است که هر کدام برای برنامه ها و وظایف خاص خودشان اقداماتی را انجام داده اند. ولی سیر پیشرفت این صنعت در دوره دولت های نهم و دهم بیشتر شد.جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۷ با پرتاب کاملا مستقل نخستین ماهواره تماماً ایرانی با نام امید توانست وارد باشگاه فضایی جهان شود.

یک سال بعد ماهواره نوید علم و صنعت توانست با موفقیت در مدار ایران به گردش درآید و تصاویر خود را به صورت منظم برای پایگاه ایران ارسال کند.

در بهمن ماه 88 بود که پس از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر یک و 2 به فضا، دانشمندان فضایی کشورمان موفق شدند نخستین بار محموله زیستی را با کاوشگر 3 به فضا پرتاب کنند.

در سال 1391 کپسول حیاتی حامل یک میمون (پیشگام) تا ارتفاع 120 کیلومتری زمین پرتاب شده و با موفقیت بازیابی شد. آخرین اقدام نیز پرتاب موشکی با سوخت مایع به فضای زیرمداری در سال 1392 و کاوشگر پژوهش با موجود زنده (فرگام) بود.

در آذر سال 92 هم شاهد پرتاب و بازیابی کاوشگر پژوهش بودیم که حامل دومین میمون فضایی بود. کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر، در مدت زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین بازگردد و موجود زنده را سالم بازیابی کند.

اما این روند رو به رشد در عرصه هوا فضا برای ایران ادامه دار نبود. بلکه با روی کارآمدن دولت روحانی تقدیر دیگری برای هوافضای کشور رقم خورد که پیشرفت های آن را از تب و تاب خود انداخت.

مهاجرت دانشمندان هوافضا

به طوری که افشین پازوکی دبیرهفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران گفت: «وضعیت کنونی کشور به گونه‌ای است که بسیاری از این محققان و پژوهشگران فضایی در حال رفتن به سایر کشور‌های دارای صنعت فضایی هستند.»

اوضاع هوا فضای کشور رو به افول رفت. این موضوع را با نگاهی به صحبت ها و آمارهای دیگر می توان فهمید.

دکتر مهدی‌نژاد نوری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اظهار داشت: سال گذشته یکی از ماهواره‌ها برای پرتاب روی سکو رفت و کاملا آماده پرتاب بود، اما از روی سکو کنار گذاشته شد که دلیل توقف آن مذاکرات سیاسی بوده است.

مهدی‌نژاد نوری تاکید کرد: این امر موجب شد که بر طبق گزارش‌ها، تاکنون حدود ۲۰ درصد از سند ۱۰ ساله هوافضا، مصوب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اجرایی شود که عمده آن متعلق به گذشته است.

همچنین وی با بیان اینکه ایران در سال ۸۷ با پرتاب ماهواره امید و استقرار آن در مدار، در رده هشتمین کشور دنیا در دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره به فضا قرار گرفت، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر، این روند بسیار کند شده، به گونه‌ای که باعث پراکندگی تیم‌های علمی فعال در حوزه فضایی شده است.

هرچند کم کاری های دولت در حوزه هوا فضا انتقادات زیادی را به همراه داشت که گوشه ای از آن را دیدیم ولی این عرصه مهم در نیروهای مسلح به خوبی پیگیری شد. تاجایی که ایران امروز جواب متجاوزان را با سیلی از موشک ها می دهد. با این حال تلاش های ایران برای آزمایش و یا انجام عملیات های موشکی همواره باعث شده تا دشمنان کشورمان واکنش هایی داشته باشند.

به طور مثال سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص واکنش آمریکایی ها به آزمایش موشکی اخیر ایران با ابراز اینکه بیش از 40 یا 50 مورد آزمایش موشکی در سال داریم، اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها نسبت به برخی از این آزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهند نشان‌دهنده فشار به آنهاست.

اما با این حال نباید فراموش کرد دولت روحانی در خصوص عرصه هوافضا کم کاری را در پیش گرفته که این امر به وضوح دیده می شود. در این بین کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت های جدی را در عرصه هوافضا شروع کرده اند که نتایج خوبی هم برایشان داشته است.

تلاش برای فضایی شدن

به طور مثال قطرماهواره 1Es'hail که توسط شرکت فرانسوی Eutelsat ساخته شده را با ماهواره بر آریان ۵ به تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۱۳ میلادی به فضا پرتاب کرد. برنامه فضایی قطر البته به اینجا محدود نشده و این کشور به دنبال اکتشافات فضایی و توسعه رصدخانه ها نیز رفته است. قطر در حال حاضر رصد خانه هایی در جزایر قناری و نیومکزیکوی آمریکا دارد و به دنبال توسعه یک رصد خانه در چین است.

امارات از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است که توانسته در حوزه هوافضا به دستاوردهایی برسد. ماهواره دوبی ست ۲ توسط کارشناسان اماراتی ساخته شده و در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی توسط روسیه به فضا پرتاب شد.

با چنین اطلاعاتی دولت باید جدی تر به دنبال پیشروی در عرصه هوافضا برود زیرا اگر چنین اقداماتی صورت نگیرد جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به چشم اندازهای خود در سند1404 برسد.

در این خصوص فتح ا... امی رئیس پژوهشگاه هوا فضا اظهار داشته است: بر اساس سند هوافضا، ایران تا سال 1404 علاوه بر انجـام ماموریت‌هـای فضایی سرنشـین‌دار و قراردادن انسـان در مدار، باید بـه قطب منطقـه‌ای و دارای جایگاه برجسـته جهانی در حوزه هوایی و هوانوردی تبدیل شود.

با اطلاعاتی که آورده شد معلوم می شود روند رو به رشد عرصه هوافضا در دوره روحانی با رکود قابل توجهی مواجه شده است که اگر فکری برایش نشود حتما عواقب آن خساراتی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 989426

وب گردی

وب گردی