گلشنی: علم باید درخدمت حل مسائل جامعه باشد

ویژه برنامه روز دانشجو با سخنرانی دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد ممتاز دانشگاه شریف با محوریت نیاز جامعه‌ علمی ما به خودباوری و خوداتکایی در دانشگاه صنعتی شریف  برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدای این برنامه گلشنی اظهار کرد: قشر علمی و دانشگاهی ما باید آگاه باشد تا الگوها و دستورات غربی نتواند در عملکرد آموزشی و فرهنگی آن ها ورود پیدا کند. معیارهای نادرستی که امروزه بر دانشگاه ها به اسم مقاله و مشابه آن سوار کرده اند، در واقع متاثر از عواملی است که تربیت یافته و تاثیر گرفته از کشورهای غربی و فرهنگ آن هاست که همچنان سعی دارند القائات خود را در قشر جوان به ویژه دانشجویان و نخبگان پیاده سازی کنند که این موضوع نیازمند آگاه سازی بیشتر است.
وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردم که در سال ۲۰۰۵ ما حدود ۸ هزار مقاله داشتیم که این عدد در سال ۲۰۱۲ به حدود ۴۰ هزار رسید و این مشکل بزرگی برای جامعه علمی و پژوهشی ما محسوب می شود که طی ۷ سال تعداد مقالات ما ۷ برابر شده است؛ اما در بخش عملکردی دستاورد چشم گیری حاصل نشده است زیرا حوزه علم و دانش ما باید در عمل در روند تحولات جامعه تاثیرگذار باشد نه این که صرفا به یک مقاله نویسی علمی محدود شود.
گلشنی افزود: در همین یک سال اخیر تعداد مقالات ما ۴۰ درصد افزایش یافته است، که این موضوع را در شورای انقلاب فرهنگی با یکی از بزرگان مطرح کردم و او گفت که ۴۰ درصد عدد بسیار زیادی برای این مدت است قطعا باید تاثیرش در جامعه و رفع نیازهای مردم مشهود باشد؛ ولی در واقعیت می بینیم که تاثیر خاصی نداشته است.
وی با یادآوری سخنانی از امام راحل (ره) در خصوص خودباوری و خودکفایی و استقلال علمی، سیاسی و اقتصادی ملت، تصریح کرد: بنابراین در شرایط فعلی ما باید اولویت های خود را شناسایی کنیم، به نظر می رسد مهم ترین مسئله حفظ استقلال همه جانبه جامعه اسلامی ما است که در نهایت منجر به سربلندی کشور عزیزمان در سرتاسر جهان خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر کشور ما در بسیاری از ابعاد علم و تکنولوژی عقب است و خواسته یا ناخواسته از غرب پیروی می کنیم و البته غربی ها هم تنها مواردی که مصلحت می دانند را در اختیار ما قرار می دهند. مسلما غرب نمی تواند به راحتی قبول کند که یک کشور اسلامی در حال توسعه مانند ایران به راحتی رشد کند.

گلشنی بیان کرد: در حال حاضر، در بسیاری از تولیدات صنعتی خود نیازمند غرب هستیم و با این تحریم هایی که اخیرا به ما تحمیل شد موضوع وابستگی ما به غرب در حوزه صنعت بیشتر خود را نشان داد و در واقع ما در بسیاری موارد، صرفا کار مونتاژ را انجام می دهیم نه تولید.

وی افزود: بسیاری از کشور ها مانند ترکیه و پاکستان جای ما را در صادرات محصولاتی مثل فرش گرفتند. مسئله ای که در شرایط موجود نادیده گرفته شده است، مربوط به بحث اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش مصرف و افزایش تولید و صادرات کشور و همچنین دوری از تجمل گرایی در زندگی عموم مردم کشور است.

گلشنی ادامه داد: راهکارهایی که در شرایط فعلی کشور می توانند کارساز باشند؛ رهایی از اقتصاد متکی بر نفت، کنترل واردات لجام گسیخته که اکثر آن ها تجملاتی است نه نیازهای اولیه و ضروری عموم مردم، تلاش در جهت خود کفایی و همچنین تقویت بنیان تولید داخلی در حوزه تولید علم و فناوری و دیپلماسی اقتصادی و تجاری هستند. این اقدامات در صورت عملی می شود که خود اتکایی در کشور حاکم شود.

وی تصریح کرد: در راستای ایجاد خوداتکایی در کشور لازم است ابتدا خودباوری را در ذهن همه مردم به خصوص قشر جوان کشور پرورش دهیم؛ اما پاسخ این سوال که چرا جهان اسلام کمتر به دنبال خودکفایی و خوداتکایی بوده، ضعف هویت دینی و ملی و همچنین احساس حقارت نسبت به غرب است.

گلشنی در پایان تاکید کرد: در سال اخیر، قراردادها و تفاهم‌نامه هایی که بین دانشگاه های برتر ما و دانشگاه های معمولی اروپایی واقعا غیرضروری بوده است و در عمل برای ما دستاورد خاصی نداشته است؛ بنابراین ما باید نسبت به نیازهای جامعه و رفع آن ها آگاه باشیم و با توجه به هویت ملی و دینی خود در راستای حل مشکلات کشور به دست خودمان گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 989429

وب گردی

وب گردی