چگونه میکروب‌ها در شرایط ناممکن زنده می مانند

چگونگی زندگی کردن و رشد و نمو میکروب ها در ناممکن ترین شرایط سیاره زمین، برای دانشمندان سوالات فراوانی را به وجود آورده است.آخرین یافته های محققان دانشگاه استنفورد، جوابی را برای این سوالات به دست داده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در شرایط خاص مانند چشمه های آب گرم، دهانه های آتشفشانی، دریچه های هیدروترمال* در اعماق دریا مکان‌هایی که برای اکثر اشکال حیات غیر قابل زندگی هستند، میکروارگانیسم هایی رشد و زندگی می کنند که چگونگی زندگی کردن آنها برای دانشمندان سوالات فراوانی را به وجود آورده است.

دانشمندان به تازگی پروتئینی را کشف کرده اند که غشاء میکروب ها را اصلاح کرده و به آنها کمک می کند تا در محیط های اسیدی و گرم زندگی کنند.

یافته ها، این نظریه که این موجودات یک خاصیت محافظت کننده در مقابل شرایط سخت و ناممکن را دارند، تایید کرده است.

دانشمندان متوجه شده اند این دسته از میکروب ها که به « آرکایا » معروف هستند، به وسیله یک غشاء که از مواد شیمیایی که متفاوت از ساختار آن میکروب ها، گیاهان یا حیوانات هستند، تشکیل شده است. این تیم ثابت کرده اند که ایده و نظریه داشتن یک غشاء محافظ کاملا صحیح بوده است . آنها در همین راستا پروتئینی را کشف کرده اند که یک ساختار غشایی کاملا غیرمعمول و غیرطبیعی را در این گونه های خاص به وجود می آورد و به آنها اجازه زندگی در زیستگاه هایی با شرایط شدیدا ناممکن را داده و از آنها محفاظت می کند.

*دریچه‌های هیدروترمال یا گرمایی در نقاطی از پوسته زمین که صفحات تکتونیکی در حال دور شدن، هستند قابل رویت‌اند. در این نقاط، آب دریا با گرمای ناشی از جریان ماگمای زیر سطحی حالت اسیدی پیدا کرده و با شستشوی مواد فلزی از سنگ‌های اطراف، صخره‌ها را تبدیل به دریچه‌های خروج مواد شیمیایی در اعماق سرد اقیانوس‌ها می‌کند. محققان همچنین در این اکتشاف دریافتند که انرژی آزاد شده توسط دریچه‌های اقیانوسی بسیار بیشتر از تصور گذشته است و در بعضی از دریچه‌ها انرژی آزاد شده به رقم قابل توجه 500 مگاوات می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989449

وب گردی

وب گردی