مقاوم‌سازی دانشگاه‌ها به سبک دانشجویی/ کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش کیفیت

می توان از دانشجویان و استادان برای مقاوم سازی ساختمان دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی استفاده کرد؛ این کار هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم کیفیت نسبت به سازه‌های ساخته شده به دست پیمانکار افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زلزله‌ای به قدرت 7.3 ریشتر سال گذشته غرب کشور را لرزاند و مردم ایران را داغدار کرد. بسیاری از خانه ها بر اثر این زمین لرزه تخریب شد و بار دیگر ترس را به جان مردمی انداخت که خانه های‌شان از حداقل استانداردهای سازه ای هم برخوردار نیست. بنا بر آیین نامه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله که سال 1369 به تصویب رسیده، تمام واحدهای مسکونی و اداری اعم از دولتی و خصوصی ملزم به رعایت حداقل هایی در جهت تقویت ساختمان ها هستند؛ اما به دلایل مختلفی از جمله عدم توجه سازندگان و پیمانکاران سودجو، چندان جدی گرفته نمی شود.

* دانشجویان نیازمند نگاه ویژه

سال هاست زمزمه هایی حتی از سوی متخصصان و اهالی فن مطرح می شود مبنی بر اینکه هر دویست سال یک بار زمین لرزه ای به بزرگی 7 ریشتر با مرکزیت تهران رخ می دهد و حالا 188 سال از آخرین زلزله 7 ریشتری تهران می گذرد. بیش از 4 میلیون نفر از جمعیت ایران را دانشجویان تشکیل می دهند که نزدیک به نیمی از این تعداد به دور از خانواده های خود، دوران تحصیل‌شان را پشت سر می گذرانند. بخشی از این دانشجویان در شهرهای دیگر خانه اجاره می کنند و قسمت قابل توجهی در خوابگاه های دانشجویی ساکن می شوند.

به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن 440 واحد دانشگاهی، بیشترین فراوانی را در میان تمام دانشگاه های کشور دارد. بحث مقاوم سازی واحدهای دانشگاهی مخصوصا در استان هایی مثل کرمانشاه بعد از وقوع پس‌لرزه های متعدد در دستور کار مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت؛ اما هنوز به فراگیری مطلوب نرسیده است. مقاوم سازی در مقیاس گسترده هم نیاز به صرف هزینه گزافی دارد و هم نیروی انسانی بسیار زیادی را می طلبد که شامل مهندسان، متخصصان، کارگر و ... است.

* استفاده از ظرفیت دانشجویان برای مقاوم‌سازی

نکته مهمی که وجود دارد، این است که در این میان می توان از دانشجویان و استادان برای مقاوم سازی ساختمان دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی استفاده کرد.

در همین زمینه محمد بداغی، رئیس سابق اداره کل ژئودزی و نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: «دانشگاه ها هم بودجه عمرانی و هم بودجه آموزشی دارند. اگر بتوانند این دو بودجه را با همدیگر تلفیق کنند، قطعا با نصف قیمت روز می توانند ساختمان‌های خود را مرمت و مقاوم سازی کنند».

بعد از وقوع زلزله کرمانشاه در آبان ماه سال 1396، چند تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به روستای «کوئیک حسن» (روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه ایران) رفتند و طرحی را در خصوص کانال های بتنی اجرا کردند که هم از نظر اقتصادی به صرفه بود و هم تمام کارهایش از جمله دیوارها و طراحی داخلی را هم خود دانشجوها انجام دادند. ساخت 100 تا 140 متر ساختمان بین 50 تا 60 میلیون تومان برای‌شان هزینه دربرداشت. این مبلغ شامل تمام هزینه ها از جمله سیم کشی، برق کشی و ... بود، در صورتی که بنیاد مسکن در روستاهای دیگر در حال انجام کار مشابهی بود و با پیمانکار به ازای هر متر، قرارداد یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 400 هزار تومانی بسته بود ؛ اما دانشجویان هر متر را با 450 تا 500 هزار تومان ساختند. دانشجویان رشته های معماری و عمران هم دوره کارآموزی خود را پشت سر می گذاشتند و هم ساختمان را می ساختند، به همین دلیل هم قیمت ها پایین درآمد و هم سازه ها مقاوم بود، بنابراین یک سری از دانشجویان را می توان به صورت کارآموزی برای ساخت و مقاوم سازی ساختمان های دانشگاه ها و خوابگاه ها به کار گرفت.

* آهن‌های دانشگاه تهران خسته است

مشاور رئیس دانشکده و پژوهشکده پدافند غیر عامل دانشگاه امام حسین (ع) تصریح کرد: «مدیر هر دانشگاهی باید مقاومت ساختمان های خود را بررسی کند. به طور مثال دانشگاهی مانند دانشگاه تهران قدمت بسیار زیادی دارد و فرسوده است، حتی اگر ستون هایش فلزی باشند؛ اما این دانشگاه بیش از 60 سال قدمت دارد. آهن دارای عمر مشخصی است و بعد از مدتی به اصطلاح «آهن خسته می شود»، طاقت بار را ندارد و طبیعتا باید تعویض شود. این موارد را باید به دقت بررسی کنند و قطعا می توان از ظرفیت دانشجویان در این راستا استفاده کرد».

وی ادامه داد: «دانشگاه ها خود را راحت کرده اند و وقتی می خواهند سازه ای بسازند، می گویند به دست پیمانکار می سپاریم، در حالی که دانشکده های معماری می توانند طراحی کنند، بسازند و مهندس ناظر هم باشند. کارگر و بنا را می توان از بیرون آورد ولی اگر کارهای اجرایی را به دست دانشجویان خودشان بسپارند، هزینه ها بسیار کم خواهد شد. فرق بین ساختمانی که مهندس می سازد با آنچه بنّا می سازد، چقدر است؟ پیمانکار هم اگر پول کمی دریافت کند، از کیفیت می‌کاهد، پول زیادی هم بگیرد برای دانشگاه صرفه اقتصادی ندارد. اگر دانشگاه ها خودشان به مرمت و مقاوم سازی ساختمان ها بپردازند، هم کیفیت مطلوب را مد نظر قرار می دهند و هم برای‌شان ارزان‌تر از آب درمی آید».

* ساخت کتابخانه‌ای با یک‌ششم قیمت پیمانکار

بداغی با اشاره به ساخت کتابخانه ای با استفاده از ظرفیت دانشجویان در دانشگاه امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: «افرادی که مدیریت کار را در دست دارند، باید واقعا مدیر باشند، برنامه ریزی انجام دهند و کار را به خوبی پیش ببرند. این ظرفیت در دانشگاه ها موجود است. مثلا ما چنین کاری را در دانشگاه امام حسین (ع) انجام دادیم، ساختمانی به نام «دارالعلوم» در دانشگاه وجود دارد که کتابخانه محسوب می شود، این ساختمان را بچه های معماری و مهندسی دانشگاه ساختند؛ هم نقشه را کشیدند و هم طرح را اجرا کردند و خیلی هم ارزان‌تر از چیزی درآمد که فکر می کردیم. برآورد صورت گرفته از صرف هزینه 3 میلیارد تومانی حکایت داشت ولی ساختمان را بچه ها با هزینه ای در حدود 500 تا 600 میلیون تومان به سرانجام رساندند و با یک‌ششم مبلغ پیش‌بینی‌شده، کار را به پایان بردند. تمام کارهای اجرایی به دست بچه های دانشگاه انجام شد، این ظرفیت و پتانسیل در تمام دانشگاه های کشور وجود دارد و می توان از دانشجویان رشته های مرتبط بهره برد تا مقاوم سازی و بازسازی ساختمان های دانشگاه ها برای بهبود امنیت دانشجویان صورت بگیرد».

انتهای پیام/

کد خبر: 989490

وب گردی

وب گردی