گرامیداشت روز قرار گرفتن تپه چغامیش در فهرست آثار ملی

به مناسبت گرامیداشت روز قرار گرفتن تپه چغامیش در فهرست آثار ملی، نشست علمی فرهنگی‎ در دزفول برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‎اله آریایی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: نشست علمی، فرهنگی و دورهمی به مناسبت گرامیداشت روز ثبت ملی تپه چغامیش با حضور اساتید دانشگاه، مسئولان اداره میراث فرهنگی دزفول، چلوی (بخشدار چغامیش)، زلقی (رئیس شورای شهر چغامیش) و آذرکیش (مدیر انجمن دزپارس) و اعضای این انجمن در موزه مردمشناسی کرناسیون برگزار شد.

او با بیان این‎که نشست گرامیداشت روز چغامیش با استقبال بسیار خوب دوستداران شهرستان دزفول برگزار شد افزود: در این برنامه اساتید مختلف و کارشناسان، توضیحاتی کاملی در خصوص ارزشهای چغامیش دزفول ارائه دادند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، رونمایی از تابلوی چغامیش دزفول و لیوان و ظروف سفالی چغامیش را از برنامههای جنبی این نشست بود عنوان کرد و گفت: همچنین در این برنامه شعری با گویش دزفولی در خصوص چغامیش اجرا شد.

چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می‌رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب، اول بار در آنجا ظاهر شده‌است

وی گفت: باهدف شناخت و معرفی هرچه بیشتر آثار و ارزشهای شهر باستانی چغامیش دزفول، با همکاری هنرمندان رشتههای مختلف، نمادها و نشانههایی از آثار تپههای باستانی چغامیش تهیه شده است که از آن جمله میتوان به نقاشی رنگ روغن این تپهها به صورت شهر بازسازیشده باستانی چغامیش دزفول اثر رزیتا جمالیان، لیوان سرامیکی با طراحی چغامیش ویژه عرضه به گردشگران، سوغات دزفول توسط انجمن دزپارس و نیز سفالینههای بازسازیشده آثار چغامیش توسط هنرمندان سفالگر شهرستان دزفول به منظور استفاده عموم علاقهمندان اشاره کرد.

گفتنی است، چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می‌رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب، اول بار در آنجا ظاهر شده‌است. نام این بخش برگرفته از نام تپه‌ای باستانی است که در آن قرار دارد. وجود چنین تپه‌های باستانی در شهرستان دزفول سبب شده که دزفول را شهری از سپیده دم تاریخ بنامند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989499

وب گردی

وب گردی