ضرورت ایجاد مدارس پژوهش محور در کشور/ سهم دانشگاه آزاد اسلامی چقدر است؟

در صورت توجه ویژه به امر پژوهش در مدارس، نمی توان تنها بر نتایج پژوهش های پیشین در حوزه آموزش اکتفا کرد، بلکه در این راستا می توان با استفاده از پتانسیل های دانش آموزان، پژوهش های جدیدی را آغاز کرد و یا پژوهش های پیشین را تکرار کرد و به نتایجی جدید دست یافت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته پژوهش امسال با شعار پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی از 24 آذر سال جاری آغاز می شود و در 28 آذر به پایان می رسد. اولین روز این هفته با عنوان پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.

پژوهش چیست؟

اگر سری به لغت نامه دهخدا بزنید، کلمه پژوهش به معنای جویایی، بازجستن، تفحص، بحث، تحقیق معنا شده است، تمامی کلماتی که پیش تر به آن اشاره شد را می توان در مجموع و به طور ساده، تعریفی برای پژوهش در نظر گرفت.

زمانی که یک سوال در ذهن انسان‌ها شکل می گیرد، فرضیه ای برای آن مطرح خواهد شد و انسان برای پاسخ به این سوال تمایل دارد با مواردی که پیرامون سوال مطرح می شود، آشنا شده و شناخت بهتری از آن داشته باشد تا بتواند به سوال مجهولی که در ذهنش ایجاد شده پاسخ دهد.

طبیعتا تلاش هایی در راستای پاسخ به سوال شامل فرضیه سازی، آشنایی، شناخت و... صورت می گیرد و در نهایت منجر به مطرح کردن راهکار خواهد شد؛ این اقدامات معمولا تحت عنوان فعالیت های پژوهشی خوانده می شوند.

لزوم سرمایه گذاری در مباحث علمی

چندی است در مباحث آموزشی چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی، تاکید می‌شود که رویکردها باید به سمت پژوهش محور شدن تغییر پیدا کند. طبیعتا اگر نهادهای آموزشی کشور این رویکرد را با جدیت دنبال کنند، علاوه بر درآمدزایی می تواند در کاهش آزمون و خطای یک پروژه نیز نقش آفرینی داشته باشد. نمی توان منکر این موضوع شد که پیشرفت بدون انجام دادن تحقیقات علمی میسر خواهد شد، اگر نگاهی به وضعیت کشورهای توسعه یافته و یا پیشرفته بیندازیم در می یابیم پیشرفت های آنان از طریق سرمایه گذاری در حوزه پژوهش محقق شده است.

مدارس ویژه فناوری نانو در دانشگاه آزاد راه اندازی می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی طی چند سال اخیر بر پژوهش محور شدن تاکید کرده است، به طوری که تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی را در دستور کار خود قرار داده است، از جمله اقدامات اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در راستای طرح های پژوهشی می توان به سامانه پایش اشاره کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس خود نیز ار بحث پژوهش غافل نشده است، در همین راستا دکتر محمد مهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی مدارس ویژه فناوری نانو در این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای 700 مدرسه است، براساس مدل های جدید و با هماهنگی ستاد فناوری نانو قرار است در مدل هایی، مدرسه تکمیلی نانو در مجموعه سما ایجاد شود. در همین رابطه دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با کمک ستاد فناوری نانو در ارائه مدل های مختلف آموزش این فناوری به دانش آموزان مدارس سما اقدام کند.

راه‌اندازی مدارس خلاقیت در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در 19 آذر امسال از راه اندازی مدارس خلاقیت در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت : با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه آموزش فناوری و آشنا کردن دانش‌آموزان با این رشته یکی از مهم‌ترین اهداف این دانشگاه است. در دوره جدید این موضوع مورد توجه و تاکید دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است و استفاده از توانمندی‌های کسب شده در این حوزه در دستور کار این دانشگاه قرار دارد و در پی آن هستیم که با راه‌اندازی مدارس خلاقیت در کشور به آموزش فناوری به دانش آموزان بپردازیم.

ضرورت ایجاد مدارس پژوهش محور

زمانی که نام پژوهشگر را می شنویم، ناخودآگاه تصویر یک دانشمند، دانشجو، استاد در ذهنمان شکل می گیرد، طبیعتا این تصویر چندان صحیح نیست؛ زیرا نمی توان پژوهش را تنها به بخش آموزش عالی نسبت داد؛ هر قشر جامعه به نوبه خود نیازمند پژوهش هستند. در صورتی که با دیدگاه عدم انحصار پژوهش به آموزش عالی پیش برویم، دامنه افرادی که می توانند در این حوزه ورود کنند، افزایش پیدا می کند، به گونه ای دیگر می توان گفت امور پژوهشی می تواند در سنین کمتر توسط مدارس آغاز شود.

در همین راستا معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با تاکید بر ضرورت ایجاد مدارس پژوهش محور گفت: البته نباید فراموش کنیم هر بخش یا قشری از جامعه در قالب علوم مختلف نیاز به شیوه خاصی از پژوهش دارند. طبیعتا انتظار می‌رود دانش آموزان با استعداد در این حوزه به محض ورود به دانشگاه از جمله نخبگان علمی کشور باشند.

مدارس صرفا آموزش محور نباشند

مدارس باید به مرور زمان از شیوه تدریس آموزش محور فاصله بگیرند و در راستای پژوهش محور شدن گام بردارند. در صورت تحقق چنین شرایطی، افرادی که خلاق‌ترند و می توانند در حوزه پژوهش موفق‌تر باشند، شناسایی می شوند. طبیعتا با وجود چنین دانش آموزانی دیگر لازم نیست بر نتایج پژوهش های پیشین در حوزه آموزش اکتفا کنیم، بلکه می‌توانیم از پتانسیل آن‌ها استفاده کنیم تا پژوهش های جدیدی را انجام دهند و یا پژوهش های پیشین را تکرار کرده و به نتایج جدیدی برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989515

وب گردی

وب گردی