باید در هر منطقه حداقل دو گرمخانه ایجاد شود/ساماندهی کارتن خواب‌ها در اتوبوس

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از لزوم راه اندازی۴۲ گرمخانه در هر منطقه خبر داد.

به‌ گزارش ‌ایسکانیوز، نجم الدین محمدی در نشست خبری که در حاشیه بازدید از گرمخانه «خاوران» انجام شد با بیان این که ساماندهی ناهنجاری‌های کارتن خوابی و افراد بی خانمان در سطح شهر تهران از وظایف شهرداری‌ها است، گفت‌: شهرداری باید بر اساس قانون تلاش کند که فضا، امکانات و زیرساخت‌هایی را در راستای ساماندهی افراد لامکان و کارتن خواب فراهم کند تا با کمک سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به ساماندهی این افراد اقدام شود.

وی با بیان این که متاسفانه در مدیریت قبلی آن طور که باید و شاید به توسعه زیر ساخت‌ها توجه نشده است، گفت‌: امیدوارم با توجه به اشراف ما به نقض‌ها همچنین ثبات مدیریت جدید شاهد بهبود کیفیت ارائه خدمات به کارتن خواب‌ها باشیم.

محمدی با اشاره به این که ظرفیت گرمخانه‌ها باید به دو برابر افزایش یابد،گفت: ۳۵ گشت سازمان خدمات به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر تردد می‌کنند و نسبت به جذب کارتن خواب‌ها اقدام می‌کنند.

وی با بیان این که باید در هر منطقه حداقل دو گرمخانه ایجاد شود، گفت‌: باید ظرفیت گرمخانه‌ها به ۱۵۰ نفر برسد و تعداد گرمخانه‌ها افزایش یابد تا بتوانیم سرویس‌دهی بهتری به کارتن خواب‌ها داشته باشیم.

اید ظرفیت گرمخانه‌ها به ۱۵۰ نفر برسد و تعداد گرمخانه‌ها افزایش یابد تا بتوانیم سرویس‌دهی بهتری به کارتن خواب‌ها داشته باشیم

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که در حال‌ حاضر ظرفیت گرمخانه‌ها حدود ۲۰۰۰ نفر است که این ظرفیت در فصول سرد سال با کف خوابی افزایش می‌یابد، گفت‌: باید در هر منطقه حداقل دو گرمخانه ایجاد شود.

محمدی با بیان این که در حال‌ حاضر ۱۷ گرمخانه در سطح شهر وجود دارد که ظرفیت آنها ۲۰۰۰ نفر است، گفت‌: در فصل سرد می‌توان با کف خوابی ظرفیت را به ۴۰۰۰ نفر برسانیم، اما مساله این است که زیرساخت‌ها آماده نیست و متاسفانه در دوره‌های قبل نیز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که در مواقع اضطراری و سرد که مراجعات افزایش می‌یابد، می‌توانیم از ظرفیت مراکز «بهاران» نیز استفاده کنیم و ظرفیت جذب کارتن خواب و افراد لامکان را به ۹۰۰۰ نفر افزایش دهیم گفت: میلیاردها تومان صرف درمان و ساماندهی افراد کارتن خواب می‌شود. این‌ در حالیست که باید سازمان‌های دیگر نیز پای کار بیایند و تکلیف شهرداری را مشخص کنند چون ساماندهی آسیب‌ها جزو وظایف چندین دستگاه است.

حال‌ حاضر ۱۷ گرمخانه در سطح شهر وجود دارد که ظرفیت آنها ۲۰۰۰ نفر است، در فصل سرد می‌توان با کف خوابی ظرفیت را به ۴۰۰۰ نفر برسانیم، اما مساله این است که زیرساخت‌ها آماده نیست

وی با اشاره به این که برای شب‌های سرد تهران اتوبوس‌هایی را در نزدیکی پاتوق‌ها تعبیه کرده‌ایم تا معتادانی که مایل به مراجعه به گرمخانه‌ها نیستند از این اتوبوس‌ها استفاده کنند، خاطر نشان کرد: درست است که ما از ورود بی موقع سایر دستگاه‌ها گلایه مند هستیم، اما این دلیل نمی‌شود که اگر آنها پایه کار نیامدند ما هم کاری نکنیم.

محمدی با بیان این که ساماندهی کارتن خواب‌ها از وظایف قانونی شهرداری است، گفت‌: مسئولیت اجتماعی ما اجازه نمی‌دهد که در مقابل وضعیت کارتن خواب‌ها بی تفاوت باشیم.

وی در مورد تعطیلی مرکز بهاران هرندی نیز اظهارکرد: تا آخر هفته‌ بعد «بهاران هرندی» در سیکل پذیرش بهبودیافتگان زن و مرد قرار می‌گیرد و دو بهاران در پارک هرندی و دروازه‌غار با ظرفیت ۲۰۰ نفر راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در مورد وضعیت نامناسب برخی گرمخانه‌ها که مورد انتقاد اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز قرار گرفته است، گفت‌: شهرداران مناطق با پیمانکاران قرارداد می بندند البته سازمان خدمات اجتماعی نیز به‌صورت جدی وارد شده است و به مناطقی که نظارت خوبی روی گرمخانه‌های خود نداشته اند، تذکر جدی داده شده است و حتی به آنان اعلام کرده‌ایم که اگر پیمانکار به تذکرات توجهی نمی‌کند با آنها فسخ قرارداد شود.

وی در ادامه‌ در مورد سرانجام طرح «هبه» که در مدیریت سابق شهرداری تهران تبلیغ می‌شد، گفت‌: در سال ۹۵ طرح «هبه» را با خرج زیاد اجرایی کردند اما بی نتیجه‌ بود و حتی ۲۸ دستگاه خودروی فوتون برای جابه‌جایی کالاها خریداری کردند اما خروجی مطلوبی نداشت.

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که «هبه» یک فرهنگ ارزشمند است اما در مدیریت اسبق بد اجرا شد،اظهارکرد: در حال‌ حاضر در نظر داریم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی همچنین جذب خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این زمینه این طرح را اجرایی کنیم و با روشی که در پیش رو داریم دیگر نه به انبار، نه ماشین و نه نیروی انسانی احتیاج است.

در سال ۹۵ طرح «هبه» را با خرج زیاد اجرایی کردند اما بی نتیجه‌ بود و حتی ۲۸ دستگاه خودروی فوتون برای جابه‌جایی کالاها خریداری کردند اما خروجی مطلوبی نداشت

وی با بیان این که در حال‌ حاضر ۱۰ مرکز بهاران فعال هستند، گفت‌: سازمان فنی و حرفه‌ای اخیرا بازدیدی از مراکز بهاران داشته است تا در طول سه تا شش ماهی که معتادان بهبود یافته در این مرکز حضور دارند، نسبت به حرفه‌آموزی آنها اقدام شود.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که باید در هر منطقه دو گرمخانه ایجاد شود، در مورد مخالفت اهالی محل با گرمخانه‌ها گفت‌: در طول ۱۳ سال اخیر مردم تغییر رفتار داده‌اند و دیگر به دنبال طرد معتادان نیستند و آنها را پذیرفته‌اند و حاضر هستند به آنان خدمات ارائه شود. مردم دیگر از ایجاد گرمخانه در نزدیکی محل زندگی‌شان ناراحت نیستند.

وی در مورد شناسایی کلونی‌های جدید در شهر گفت: مددکاران ارشد سازمان که از سال ۸۵ جذب شده‌اند، در این ۱۲ سال قدم به قدم شهر را می شناسند و همه پاتوق‌ها را شناسایی کرده‌اند اما شهرداری تهران وظیفه‌ای در قبال معتادان ماده ۱۶ که متجاهر هستند، ندارد و حتی اگر ما آنان را جمع‌آوری کنیم مورد بازخواست قرار می گیریم چرا که ما مجاز به مداخله در مورد معتادان ماده ۱۶ نیستیم و این افراد باید توسط پلیس برای ترک اجباری جمع‌آوری شوند.

ایسنا

انتهای پیام/

در طول ۱۳ سال اخیر مردم تغییر رفتار داده‌اند و دیگر به دنبال طرد معتادان نیستند و آنها را پذیرفته‌اند و حاضر هستند به آنان خدمات ارائه شود. مردم دیگر از ایجاد گرمخانه در نزدیکی محل زندگی‌شان ناراحت نیستند

کد خبر: 989518

وب گردی

وب گردی