اصلی ترین دغدغه پژوهش، عدم وجود انگیزه لازم برای استادان و پژوهشگران است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: اصلی‌‌ترین دغدغه‌‌‌های موجود در پژوهش عدم وجود انگیزه‌‌های لازم برای حضور استادان و اعضای هیات علمی در شرکت‌‌‌های دانش بنیان، ارائه طرح و ایده‌‌ها و اخذ طرح‌های برون دانشگاهی به دلیل نبود حمایت های لازم است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد اصفهان(خوراسگان) انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر مجید طغیانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش‌ رو گفت: در حال حاضر 12 مرکز رشد، 94 هسته فناور و 81 واحد فناور و 24 شرکت دانش بنیان داریم که محصولات بسیاری از جمله تولید بذر هیبرید صیفی‌جات که تا به امروز این بذر به صورت وارداتی وجود داشته است را با حمایت و تایید معاونت علمی ریاست جمهوری برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تولید کردیم که دستاوردی بزرگ در سطح ملی به حساب می‌آید و منجر به کاهش خروج ارز از کشور خواهد شد و سرآغازی برای تولید داخلی این محصول و حتی صادرات آن در آینده نزدیک محسوب می‌‌‌شود که ارائه این محصول وارد مرحله تجاری سازی شده است.

وی افزود: از دیگر محصولات تولید شده در این مراکز نانو رس است که در بحث ریزگردها و مقابله با بیابان زایی استفاده می‌شود که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تاییدیه دریافت کرده و در کل کشور با توجه به بحران ریزگردها کاربرد دارد همچنین یک سامانه بیوفوتونیک انرژی داریم که توسط یکی از شرکت‌‌های دانش بنیان استان اصفهان تولید شده و مربوط به حوزه زیبایی پوست و مو است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) خاطر نشان کرد: در حوزه موارد مرجع آزمایشگاهی و کلیه دستگاه‌هایی که در آزمایشگاه‌ها به کار می‌رود ابتدا باید استاندار سازی شود که توسط یک مواد مرجع باید اتفاق بیفتد و این مواد عموما وارداتی بوده و در حال حاضر، تنها در یک شرکت آلمانی تولید می‌‌شود همچنین یک شرکت تولید شیرینی‌جات و شکر رژیمی مخصوص بیماران دیابتی داریم که غنی شده با گیاهان دارویی بوده و کارخانه تولید آن در خود واحد اصفهان است و از درآمدی که از این شرکت‌ها حاصل می‌‌شود دانشگاه هم شریک بوده و سهم می‌‌‌برد.

طغیانی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: مهم‌‌‌‌ترین منبع درآمدی دانشگاه آزاد از طریق درآمدهای شهریه‌‌‌‌ای است علاوه بر آن برای کمک به تامین مخارج دانشگاه آزاد با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی چون سازمان زمین شناسی در تهیه نقشه همچنین با سازمان جهاد کشاورزی در تولید بذر هیبریدی و مقابله با ریزگردها با معاونت علمی ریاست جمهوری قراردادی داشتیم که حدود 500 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است. یک مزرعه پرورش دام نیز در واحد اصفهان(خوراسگان) داریم که درآمدزایی مناسب برای ما داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره چالش‌‌‌ها و موانع موجود در امور پژوهشی متذکر شد: باید اختیارات روسای واحدها و معاونان پژوهشی در جهت تسهیل امور پژوهشی افزایش یابد تا به این ترتیب بروکراسی اداری کاهش یافته و روند کارها سرعت بیشتری یابد که همه این موارد نیازمند یک بازنگری مجدد در بخشنامه‌های پژوهشی است که باید مطابق با نیازهای موجود در واحدهای دانشگاهی اصلاح شود.

وی تاکید کرد: نداشتن کد اقتصادی جداگانه برای هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد مساله‌‌ای حل نشده است که باید مورد توجه مسئولان سازمان مرکزی قرار گیرد و یکی از اصلی‌‌ترین دغدغه‌‌‌های موجود در پژوهش عدم وجود انگیزه‌‌های لازم برای حضور استادان و اعضای هیات علمی در شرکت‌‌‌های دانش بنیان، ارائه طرح و ایده‌‌ها و اخذ طرح‌های برون دانشگاهی به دلیل نبود حمایت های لازم است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) که در سمت شرقی و مجاور شهر اصفهان واقع شده‌است، روز سوم آبان ماه ۱۳۶۶ به تصویب هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسید. این واحد دانشگاهی از دوم بهمن ماه همان سال با پذیرش ۵۱۰ دانشجو در چهار رشته تحصیلی آغاز به کار کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی با حدود ۱۹ هزار نفر دانشجو در مقاطع دکتری تخصصی، دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی فعالیت علمی پژوهشی خود را با بیش از ۳۸۶ نفر عضو هیات علمی تمام وقت و ۳۰ نفر نیمه وقت و ۷۰۰ نفر عضو حق‌التدریس در ۱۹۶ رشته و گرایش آموزشی ادامه می‌دهد و تاکنون بیش از ۶۰۰۰۰ دانش‌آموخته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردیده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989520

وب گردی

وب گردی