ترویج فلسفه وجودی نماز از  ضروریات است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل ترویج فلسفه وجودی نماز را از ضروریات فعالیت های دینی و مذهبی در دانشگاه عنوان کرد.

سیف اله مدبر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز در اردبیل، گفت: در مورد اهمیت برگزاری نماز جماعت در مسجد همین بس که نماز مانع فحشا و فساد در جامعه است و دین ما نیز تاکید بسیار زیادی به برپایی نماز دارد تا پاکی ها در جامعه رواج پیدا کرده و از فساد و فحشا جلوگیری شود.

وی افزود: از نظر بنده با توجه به اهمیت این موضوع و تاکید دین اسلام به برپایی نماز حتی می‌توان از هزینه های اضافی دیگر کم کرده و در ترویج نماز و برپایی این فریضه الهی تلاش بیشتری انجام داد.

مدبر ادامه داد: با توجه به تاثیر مستقیم نماز بر تفهیم مفاهیم اصیل اسلامی باید از برنامه‌های نمازی برای ترویج معارف و تفهیم مفاهیم اسلامی بیشتر استفاده کرده و در رونق گرفتن بیش از پیش آن در جامعه از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

دکتر مدبر بیان کرد: خوشبختانه امروزه با حمایت و کمک تمامی عوامل شاهد برگزاری منظم و باشکوه نماز جماعت در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل هستیم به طوری که به طور میانگین روزانه ۱۰۰ نفر از استادان، پرسنل و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برای برپایی نماز جماعت در مسجد این دانشگاه حضور می‌یابند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی حاکم در کشور که متاسفانه به نوعی دوری از معنویت مشاهده می شود تا به امروز برای ترویج برپایی نماز جماعت در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اقدامات مناسبی انجام یافته است.

وی افزود: گرچه پیشرفت روبه رشدی در ترویج برپایی نماز جماعت در دانشگاه آزاد داشتیم ولی این آمار عالی نیست؛ اما در حد توان رو به رشد هستیم و امیدواریم که در آینده شاهد افزایش تعداد حاضران در مسجد برای برپایی نماز جماعت باشیم زیرا پتانسیل قوی در این خصوص داریم.

وی به سایر اقدامات ارزشمند انجام یافته در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اشاره کرد و گفت: عمل بسیار خوب دیگری که پس از برپایی نماز جماعت انجام می گیرد نشست چند دقیقه ای بعد از نماز و درد‌دل با یکدیگر با عنوان چای بعد از نماز است که در این نشست استادان، دانشجویان و حضار در مسجد کنار هم جمع شده به گفت و گو با یکدیگر در راستای مسائل مختلف پرداخته و همین موضوع باعث افزایش شیرینی نماز و رونق مسجد می شود.

تلاوت قرآن به صورت منظم در مسجد دانشگاه انجام می شود

مدبر ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که پس از حضور در نهاد رهبری انجام دادیم تلاوت قرآن بعد از نماز بود که هم اکنون این موضوع به صورت مرتب و زیبا مدیریت شده و در مسجد برگزار می شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل تشریح کرد: اسلام نماز را ستون دین می داند و اگر نماز به عنوان فریضه الهی واجب مورد قبول واقع شود سایر اعمال انسان قبول خواهد شد؛ اما قشر جوان نیز باید با توجه به اهمیت در برپایی این فریضه الهی واجب تلاش بیشتری انجام دهند. متاسفانه برخی از جوانان حضور کمرنگی در برپایی نماز داشته که در حد انتظارات نیست.

وی گفت: از نظر بنده یکی از دلایل آن عدم پرداختن به ترویج فلسفه وجودی نماز بین جوانان است و اغلب به جنبه های تعبدی نماز تکیه شده است درحالی که می توان فلسفه نماز را به صورت کامل و جامع به جوانان مطرح کرد تا آنان به اصل قضیه برپایی نماز پی برده و از رازهای آشکار و پنهان نماز به صورت کامل آگاه شوند.

انسان آلوده، عشق به دیدار خدا نخواهد داشت

مدبر بیان کرد: یکی دیگر از دلایل عدم تمایل به انجام فریضه الهی نماز ارتکاب و گرایش به گناه است و این موضوع ارتباط مستقیم با راز و نیاز با خداوند داشته و زمانی که گناه در جامعه بیشتر شود رغبت به انجام پاکی ها همانند برپایی نماز و درد و دل با پروردگار کم می شود و این یک امر طبیعی است که در جوامع آلوده افراد آلوده نمی‌توانند عشق دیدار با خدا را داشته باشند.

فلسفه عبادت ها در مسجد دانشگاه مطرح می شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: از اقداماتی که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این راستا انجام شده است می توان طرح موضوع فلسفه‌های عبادات پس از نماز جماعت اشاره کرد و اما در کنار آن باید نفاق را از محیط های عبادی دور کنیم و در این راستا نیز تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که مسجد را از خط بازی‌های سیاسی دور کنیم.

کد خبر: 989531

وب گردی

وب گردی