برگزیدگان دهمین ویژه برنامه‌ هفته پژوهش کانون معرفی شدند

برنامه‌های هفته‌ پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی 10 پژوهش‌گر برتر این مجموعه‌ی فرهنگی در سه بخش آغاز شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، صبح روز 21 آذر و با حضور محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون، نفرهای برتر بخش‌های «مقاله»، «اقدام‌پژوهی» و «پایان‌نامه و طرح پژوهشی» دهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون معرفی شدند، در عین حال از کارشناسان برتر استانی کانون نیز قدردانی شد.

بر این اساس، در مجموع 224 اثر بزرگ‌سال به دهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش ارسال شد که این آثار در سه بخش طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها، مقاله‌ها و اقدا‌م‌پژوهی‌ها مورد داوری قرار گرفتند.

در بیانیه‌ هیئت داوران آمده است: «آثار رسیده پس از بررسی اولیه در دو مرحله داوری شد که در بررسی اولیه، 27 اثر به دلیل تأخیر در ارسال اثر، ارتباط نداشتن با محورهای شیوه‌نامه و نداشتن پروپوزال طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه به مرحله داوری نرسیدند. در سال 97 با تغییری که در شیوه دریافت آثار اتفاق افتاد، ابتدا چکیده آثار در بخش طرح‌ها و پایان‌نامه‌های پژوهشی و مقالات مورد داوری قرار گرفت و پس از انتخاب چکیده‌های تأیید شده از صاحبان اثر خواسته شد تا اصل آثار ارسال شود.»

بر همین مبنا در بخش مقاله و از مجموع 106 مقاله پژوهشی ارائه شده 7 اثر به دلیل انطباق نداشتن موضوع با محورهای موضوعی شیوه‌نامه به مرحله داوری نرسیدند.

در این بخش چکیده‌ 99 اثر در مرحله اول داوری شد و از بین آن‌ها 17 اثر برای داوری اصل آثار، انتخاب شد.

بر همین اساس در این روز از «آسیه ذبیح‌نیاعمران و زهرا پردل» به عنوان نفر اول این بخش تجلیل شد. همچنین «محبوبه شواکندی» به عنوان نفر دوم شناخته شد. «میترا مهندس‌سامانی و احترام‌السادات میری» نفر سوم این بخش معرفی شدند. داوری این بخش را مهرنوش قربانعلی و حسین تولایی بر عهده داشتند.

این داوران توجه بیش‌تر در انتخاب موضوع و روش‌های پژوهشی، توجه بیش‌تر به تحلیل یافته‌های پژوهش و بحث و نتیجه‌گیری و توجه به شیوه‌نامه تحقیق و رعایت موارد مندرج در آن را خواستار شدند.

همچنین در بخش اقدام‌پژوهی از مجموع 72 گزارش 68 اثر به مرحله داوری راه یافت.

توصیه‌های داوران برای اثربخشی و ارتقای سطح کیفی آثار در این بخش رعایت مراحل اقدام‌پژوهی در ارائه گزارش، توجه بیش‌تر به جمع‌آوری اطلاعات دقیق و اجتناب از نظرها و تجربه‌های شخصی، ارائه راهکارها بر اساس مطالعه و بررسی، پرهیز از انتخاب موضوع‌های تکراری و کلیشه‌ای عنوان شد.

بر همین مبنا بهمن کاظمی و مریم رضایی‌‍‍ پور که داوران این بخش را تشکیل می‌‌دادند، «اعظم ایزدی» و «سیده‌آمنه فلاح‌زحمتکش» را به عنوان نفرهای برگزیده معرفی کردند. در همین روز «مهین وزیری» و «زهرا محیطی‌برندق» نفرهای تقدیری این بخش شناخته شدند.

در ادامه این مراسم هیأت داوران در بخش «پایان‌نامه و طرح پژوهشی» هیچ اثری را شایسته‌ کسب رتبه‌ی اول ندانست.

این هیأت متشکل از سمیرا قیومی و علی خدابنده، کاربردی بودن پژوهش، رعایت کردن قالب و ساختار استاندارد گزارش نهایی، ارتقای سطح کیفی گزارش‌های نهایی، توجه به نثر گزارش و رعایت ضابطه‌های علمی در این مورد و سوگیری نداشتن در سیر انجام تحقیق را خواستار شده و «فاطمه‌سادات سیداصفهانیان» و «مریم نوشادقباد» را به عنوان نفر دوم و سوم معرفی کردند. در همین بخش از «پروانه کیانیان» نیز قدردانی شد.

بر اساس این خبر، پیش‌تر «مهارت‌های زندگی» و «قصه و قصه‌گویی» محورهای ویژه برنامه هفته پژوهش کانون عنوان شده بود و پژوهش‌گران آثاری را با موضوع فن‌آوری‌های نوین و فضای مجازی، رسانه، تعلیم و تربیت، کتاب و کتاب‌خوانی، نشریه‌ها و مطبوعات، سرگرمی‌ها و اسباب‌بازی‌ها، هنر، ادبیات، اوقات فراغت، نیازهای تخصصی و صلاحیت‌های عمومی ‌مربی، استانداردهای فضای کتا‌ب‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی هنری به دبیرخانه‌ این جشنواره ارسال کردند.

گفتنی است بخشی از این مراسم به تجلیل از کارشناسان موفق استانی اختصاص یافت و «شهناز هاشمی» از قزوین، «فرزانه عطاردصحراگرد» از استان البرز، «محبوبه اسلمی» از استان فارس، «بی‌با رهسپار» از استان سیستان و بلوچستان و «مریم مشیری» از تهران قدردانی شد.

/انتهای پیام

کد خبر: 989538

وب گردی

وب گردی