شرکت‌های خلاق همپا با زیست‌بوم دانش‌بنیان توسعه پیدا می‌کند

دبیر کارگروه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق این برنامه را قدمی در راه توسعه زیست‌بوم اقتصاد خلاق همپا با اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم وهویت ساز معاونت علمی در راستای حمایت از شرکت‌های خلاق گفت: معاونت علمی با برنامه‌های حمایتی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته می‌شود. طی بررسی‌هایی که داشتیم به نتیجه رسیدیم که با این حمایت‌ها در عمل گروه‌هایی از شرکت‌ها که می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق داشته باشند مورد حمایت این رویکرد نیستند.


به گفته وی، علت این عدم‌ حمایت تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان است که وجود یک فناوری با پیچیدگی بالا و تحقیق و توسعه مستمر در آن تاکید شده است. به همین علت شرکت‌هایی که فناوری با پیچیدگی بالا (های‌تک) نداشته باشند نمی‌توانند زیرمجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرند.
سجادی نیری بیان کرد: همین امر موجب شد تا برنامه‌ای با عنوان «توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» ایجاد شود. این برنامه دو گروه از شرکت‌هایی که زیرمجموعه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نمی‌گرفتند را تحت پوشش قرار می‌دهد.


وی این دو گروه شرکت‌ها را استارتاپ های خدمات محور و شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی عنوان کرد و افزود: شرکت‌های فعال در عرصه صنایع فرهنگی که حوزه وسیعی را تشکیل می‌دهند تحت حمایت برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی با اشاره به ضرورت شکل‌گیری برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، گفت: با نگاهی به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد خلاق متوجه می‌شویم این اقتصادها نیازمند توجه و شکل‌گیری ویژه یک زیست‌بوم هستند. در این زیست‌بوم نیاز است تا عناصر و بخش‌های مختلف کنار هم نقش‌آفرینی کنند. بخش عمده‌ای از این زیست‌بوم را نیز شرکت‌های فعال در عرصه مورد نظر تشکیل می‌دهند.
وی در ادامه گفت: برنامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک برنامه مشخص در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و توسط معاونت علمی پیگیری می‌شود. اما بسیاری از فعالان دیگر نقش‌آفرین در این اکوسیستم شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌های استارتاپی یا صنایع فرهنگی فعال هستند که در عمل مورد حمایت واقع نمی‌شدند. به همین منظور برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق برای حمایت از شرکت‌های فعال در عرصه صنایع فرهنگی شکل گرفت.


سجادی نیری در توضیح سه مأموریت اصلی برنامه «توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» گفت: مأموریت نخست در راستای رفع موانع از پیش پای شرکت‌های حوزه صنعت فرهنگی و استارتاپ ها است. این شرکت‌ها شاید روزانه یا هفتگی با موانعی مواجه می‌شوند که نیاز به رفع آن برای شکل دادن زیست‌بوم پویا و بالنده احساس می‌شود.


وی افزود: مأموریت دوم این برنامه تجمیع و روی کار آوردن حمایت سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی کشور است. سومین مأموریت برنامه توسعه زیست‌بوم خلاق نیز مربوط به آن دسته از حمایت‌هایی است که معاونت علمی به شرکت‌های دانش‌بنیان میدهد که در نظر داریم تا این حمایت‌ها شامل شرکت‌های خلاق و استارتاپ های احراز صلاحیت شده نیز باشد.


انتهای پیام/

کد خبر: 989562

وب گردی

وب گردی