بیایید بحران آب را جدی بگیریم

با توجه به معضل کم آبی در کشور، محققان در بخش لیزر با بهره مندی از تکنولوژی تسطیح لیزری ارازی زارعی، در بخش کشاورزی، توانسته‌اند، 21 درصد صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی و 18 درصد افزایش عملکرد در واحد سطح را ممکن شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با توجه به بحران جدی آب در کشور در پی نابودی سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های کشور، نتایج به دست آمده از انجام پروژه فوق می‌تواند از طریق تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی از نابودی آب‌های زیرزمینی با استفاده از سیلاب در دشت‌ها جلوگیری کرده و از طریق احیای پوشش مرتعی، جنگلی و کشت گیاهان دارویی در اراضی منابع مختلف درآمدزایی را برای ساکنین مناطق خشک فراهم کند.


در ایران سالانه 6 میلیون هکتار اراضی زراعی داریم که با روش سطحی سنتی آبیاری می‌شود، که متاسفانه این روش بازدهی بسیار کمی دارد به این معنا که از هر 100 لیتر آبی که از منبع گرفته می‌شود فقط 30 یا 40 لیتر آن مورد استفاده گیاه قرار می‌گیرد. لذا ما برای استفاده بهینه از نهادهای کشاورزی مثل آب، خاک و حتی کودهای شیمیایی نیاز به تسطیح دقیق اراضی زراعی داریم که این امر جز با به‌کارگیری لیزر امکان‌پذیر نیست.
در روش‌های قدیمی از ماشین آلات فوق‌العاده سنگین استفاده می‌کردیم، این دستگاه‌ها جزء آثار نامطلوبی که بر فیزیک خاک می‌گذاشت به شدت هزینه‌بر بود، در صورتی که این دستگاه را روی تراکتورهای معمولی که در ایران هم بسیار تولید می‌شوند، می‌توان نصب کرد. همچنین این روش در قطعات بسیار کوچک زمین‌ها بازدهی دارد.


کشورهای همانند هند، پاکستان، و عراق نیز از این روش استفاده می‌کنند و نتیجه‌های مثبتی دریافت کرده‌اند.اگر بخواهیم تأثیر این تکنولوژی را بر محیط‌زیست بررسی کنیم باید بگوییم ما قطعاً اگر آب کمتری استفاده کنیم، کمک بزرگی به محیط‌زیست کرده‌ایم، به این صورت که با جلوگیری از نشت آب به آب‌های زیرزمینی به آلوده نشدن آب‌های زیرزمینی کمک کرده‌ایم.


انتهای پیام/

کد خبر: 989570

وب گردی

وب گردی