شریعتی نیاسر: مسئولان عالی‌رتبه به دیپلماسی علمی توجه کنند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همانطور که در کشور های دیگر بالاترین سطح مدیریت اجرایی به مسئله آموزش عالی و بین‌المللی سازی توجه کرده است ما انتظار داریم مسئولین عالی رتبه نظام به طور جدی به بحث ضرورت توجه به دیپلماسی علمی و ورود مراکز دانشگاهی به حوزه بین الملل توجه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش بین‌المللی سازی آموزش عالی صبح امروز با حضور شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌ها در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

شریعتی نیاسر در این همایش با ارائه آمار دانشجوبان خارجی در برخی کشورها گفت: آمریکا بالغ بر یک میلیون و صد هزار نفر دانشجوی خارجی و ایران حدود ۱۰ هزار دانشجوی خارجی دارد.

وی افزود: این ۱۰ هزار دانشجو مربوط به جمعیت دانشجویان خارجی است که در داخل کشور در مراکز دانشگاهی تحصیل می کنند. اما اگر دانشجویان خارجی که در دوره‌های غیر حضوری و در مقاطع مختلف مهارتی و غیر مهارتی تحصیل می کنند را نیز محاسبه کنیم، این آمار حدود ۲۲ هزار نفر دانشجوی خارجی می شود و اگر دانشجویان خارجی که در نظام آموزش عالی کشور اما خارج از مرزها تحصیل می‌کنند را نیز حساب کنیم این آمار به بیش از ۵۵ هزار نفر می‌رسد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نسبت به جمعیت کشور تعداد پذیرش دانشجویان خارجی قابل قبول نیست، افزود: کشور امارات جمعیت بسیار بسیار کمتری نسبت به ما دارد اما دانشجویان خارجی زیادی دارد، داشتن دانشجویی خارجی یکی از شاخص‌های بین المللی سازی است.

شریعتی نیاسر، نسبت دانشجویان خارجی با اعضای هیئت علمی را نیازمند تغییر دانست و اظهار کرد: بر اساس آنچه در برنامه پیش‌بینی شده امیدواریم جمعیت دانشجویان خارجی را تا مرز ۷۰ هزار نفر و ۷۵ هزار نفر افزایش دهیم. این همان چیزی است که در برنامه ششم توسعه آمده است، اما باید به عوامل تأثیرگذار به آنها هم توجه کنیم. رسیدن به این هدف نیازمند تلاش بسیار جدی و همه جانبه است.

معاون آموزشی وزیر علوم توجه مسئولان عالی‌رتبه به آموزش عالی را ضروری خواند و گفت: همانطور که در کشور های دیگر بالاترین سطح مدیریت اجرایی به مسئله آموزش عالی و بین‌المللی سازی توجه کرده است ما انتظار داریم مسئولین عالی رتبه نظام به طور جدی به بحث ضرورت توجه به دیپلماسی علمی و ورود مراکز دانشگاهی به حوزه بین الملل فکر کنند و مراکز آموزش عالی را همراهی و حمایت کنند.

وی به ضرورت تحول در مراکز پژوهشی کشور اشاره کرد و گفت: تحولی که در مرکز آموزش و پژوهش باید صورت بگیرد لازمه یک دانشگاه برتر است که بخشی از آن به مسائل رفاهی محققان بر می‌گردد و بخشی از آن به شیوه آموزش و بهره گیری از زبان انگلیسی. داشتن تجهیزات و زیرساخت‌های کافی و داشتن برنامه آموزشی به روز نیز از عوامل دستیابی به دانشگاه برتر است.

شریعتی نیاسر گفت: یکی از توفیقاتی که در سال های اخیر به آن دست پیدا کردیم این است که بیش از ۸۰۰ برنامه از ۳۰۰۰ برنامه درسی رشته مقاطع مختلف که از قدمت بالایی برخوردار بودند را بازنگری و به روز کردیم که امیدواریم از این به بعد هم بتوانیم برنامه ها را در چارچوب کارگروه‌های برنامه‌ریزی و تخصصی همواره به روز نگه داریم.

وی به اهمیت مسئله‌محور بودن دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: مسئله محور بودن دانشگاه.ها به جای توجه به ساختارهای متعارف دپارتمانی یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به رشد و توسعه کمی مراکز آموزش عالی پس از انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: در دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایجاب می‌کرد که یک رویکرد جدی کمی در توسعه آموزش عالی داشته باشیم. البته این را به عنوان یک امتیاز باید تلقی کنیم چرا که جمعیت بسیار خوبی در نظام آموزش عالی ما فعال هستند. چه در بخش هیئت علمی و چه در بخش دانشجویی؛ اما در حال حاضر زمان زمان رشد کمی نیست، باید در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشد کنترل شده‌ای داشته باشیم.

وی افزود: توسعه و رشد نباید منقطع باشد بلکه باید پیوسته باشد. ما باید گام‌های جدیدتری را برداریم گام های مقطعی جواب نخواهد داد.

معاون آموزشی وزیر علوم پشتیبانی مالی از دانشگاههای کشور را یک مسئله ضروری خواند و افزود: اعتبارات و پشتوانه مالی بسیار جدی است. در حال حاضر که در آستانه بررسی لایحه بودجه هستیم انتظار داریم قانونگذاران ما در مجلس شورای اسلامی به فکر آموزش عالی باشند و از آن حمایت کنند. چرا که این پشتوانه مالی بسیار تاثیرگذار است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: درست است دولت ها در تامین نیازهای مالی مراکز آموزشی تکلیف دارند، اما بخشی از اعتبارات دانشگاه‌های تراز جهانی را منابع غیر دولتی تامین می‌کنند.

کد خبر: 989594

وب گردی

وب گردی