ذوب یخ های شرق قطب جنوب برای اولین بار

سازمان فضایی آمریکا ناسا اعلام کرد برای اولین بار علائمی از ذوب صفحات یخی در منطق شرقی قطب جنوب دریافت کرده است که تا کنون نسبت به مناطق دیگر در برابر این پدیده پایدارتر بوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم، سازمان فضایی آمریکا ناسا اعلام کرد نشانه هایی خطرناک در خصوص آغاز ذوب شدن صفحات یخی در شرق قاره قطب جنوب دریافت کرده است.

ناسا نسبت به این خبر اظهار تعجب کرده چرا که مناطق شرقی قطب جنوب از پایداری بیشتری برخوردار بوده و در معرض ذوب صفحات یخی قرار نداشته است.

ناسا تاکید کرد ماهواره های این سازمان پدیدار شدن چشمه های جدید آب و یخ های شناور در کناره های اقیانوس در ساحل شرقی قطب جنوب را رصد کرده اند که چنین مساله ای ناشی از ذوب قطعات بزرگی از صفحات یخی قطب جنوب است.

سابقاً نیز دانشمندان ناسا نسبت به ادامه جاری شدن آب ها از مناطق قطبی جنوب به سوی اقیانوس هشدار داده بودند زیرا از جمله پیامدهای چنین مساله ای افزایش قابل توجه سطح آب دریاها در سال های آینده خواهد بود.

ناسا همچنین به وجود مقدار زیادی از صفحات یخی آماده ذوب شدن در منطقه شرقی قطب جنوب اشاره کرده است که در صورت ذوب کامل آنها می تواند به افزایش 28 متری سطح آب دریاها منجر شود.

به عبارت دیگر حجم یخ هایی که در این منطقه در معرض خطر ذوب شدن هستند 4 برابر صفحات یخی کنونی موجود در جزیره گرینلند است.

دانشمندان مهمترین دلایل پدیده ذوب شدن یخ های قطب جنوب را جریان های آب گرمی می دانند که از سوی شمال به این مناطق وارد می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989595

وب گردی

وب گردی