آیا نرم افزارهای سلامتی و بهداشت تاثیر واقعی دارد؟

همزمان با گسترش تولید گوشی های تلفن همراه در دهه اخیر نرم افزارهای مورد استفاده این دستگاه های هوشمند نیز از پیشرفت زیادی برخوردار بوده است که از جمله آنها نرم افزارهای مربوط به سلامتی و بهداشت است اما سوالات زیادی در خصوص میزان تاثیر آنها برای کاربران وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، روزنامه گاردین انگلیس با انتشار مقاله ای اعلام کرد: با افزایش اعتماد میلیون ها کاربر به نرم افزارهای مربوط به سلامتی و بهداشت همزمان با تحقق انقلابی بزرگ در گوشی های هوشمند در دهه اخیر سوالات مهمی در خصوص میزان تاثیر این نرم افزارها در دستیابی به نتایجی مثبت و قابل اعتنا مطرح می شود.

بسیاری از مردم در راستای اهتمام همیشگی خود برای داشتن تناسب اندام اقدام به نصب نرم افزارهای مربوط به سلامتی و بهداشت بر روی گوشی های تلفن همراه خود می نمایند و این باعث ایجاد تغییراتی ریشه ای در نگرش های غالب موجود میان ورزشکاران و افرادی شده است که اهمیت زیادی برای پیروی کردن از عادت های سنتی بهداشتی قائل بوده اند.

برخی افراد به نرم افزارهای بهداشتی که برای کنترل زمان اختصاص داده شده برای تمرینات ورزشی طراحی شده اعتماد می کنند علاوه بر آنکه این نرم افزارها آنها را برای دستیابی به اندامی بهتر و بهره وری مطلوب تر تشویق می کند.

چنین افرادی در سراسر جهان وجود دارند که به شدت از این نوع نرم افزارها استفاده می کنند، اِد یک نویسنده ساکن لندن است که 70 کیلوگرم از وزن خود را با استفاده از نرم افزار « Lose It» به وسیله محاسبه مقدار کالری مصرفی کاهش داده است چنانچه مدیر برنامه های گرت بیل نیز توانست با استفاده از نرم افزار « Drink Free Days» از اعتیاد به مصرف الکل خلاص شود.

شرکت آمریکایی فلوری متخصص در ارائه خدمات تحلیلی در زمینه نرم افزارهای تلفن همراه با انجام تحقیقاتی اعلام کرد استفاده از نرم افزارهای مراقبت از سلامتی بین سال های 2014 تا 2017 شاهد رشدی 330 درصدی بوده است و حدود 75 درصد از کاربران این گونه نرم افزارها به طور میانگین هفته ای دو بار از آنها استفاده کرده و 25 درصد باقی مانده بیش از 20 بار در هفته از این نرم افزارها استفاده می نمایند.

بر اساس گزارش الکس هیرن در روزنامه گاردین موفقیت برخی افراد در استفاده از این نرم افزارها بخشی از ماجرا بوده و برخی دیگر از کاربران نتیجه خاصی از آنها به دست نیاورده اند و به مرور زمان از استفاده مستمر از این برنامه ها و اعتماد به آنها دست کشیده اند.

در مقابل نرم افزارهایی وجود دارد که از تاثیراتی معکوس برخوردار بوده و روش های آزار دهنده ای را به کاربر پیشنهاد می دهد، در این باره می توان به تجریه آگنیس اشاره کرد که به استفاده از نرم افزاری هوشمند برای یادآوری نوشیدن آب عادت داشته است.

آگنیس معتقد است این نرم افزار سبب کاهش مقدار آبی شده است که وی به طور معمول در هر روز می نوشیده است. همچنین یک کاربر نرم افزار کنترل مقدار کالری مصرفی تاکید کرد اعتماد به آن سبب ایجاد اختلال در برنامه غذایی وی شده است.

برخی روش هایی که این نرم افزارها تلاش می کنند به طور کلی به تمام کاربران تحمیل نمایند از قدرت تخریب بالایی برخوردار هستند، به طور کلی این نرم افزارها به پذیرش عادت ها و روش هایی جدید توسط کاربر از طریق ایجاد روابط عصبی جدید در مغز کمک می کند.

مشکل اصلی بسیاری از نرم افزارهای مراقبت از سلامتی آن است که روش ها و عادت هایی را که تلاش می کنند کاربر را به تبعیت از آن ترغیب نماید روش هایی نیست که کاربر الزاماً اعتقادی به پایبندی به آنها در زندگی خود داشته باشد، از این جهت می توان گفت عادت کردن به تمرینات ورزشی صبحگاهی از جمله عاداتی است که نزد همه خوب به شمار می رود اما این مساله در مورد عادت کردن به استفاده از این نرم افزارها صادق نیست.

البته آنچه ذکر شد قدرت برخی نرم افزارها برای ایجاد برخی تغییرات ریشه ای را نفی نمی کند که البته در این میان برخی نرم افزارهای دیگر نیز وجود دارد که در مقابل دریافت اشتراک ماهانه از مشتری های خود تنها هزینه های آنها را افزایش داده و انتظارات کاربران خود را تامین نمی کنند.

برخی نرم افزارها نیز با ارائه یک خدمت مشخص و بدون هر گونه پیچیدگی به دنبال کسب سود هستند که از جمله آنها برنامه « live Same» است که کاربران را به اجرای روش هایی ترغیب می کند که شامل رژیم های غذایی تخصصی است که به کاربر برای بهبود رژیم غذایی وی کمک می کند.

ماتیاس استورم رئیس بخش محاسبه رشد اقتصادی شرکت فلوری در این باره معتقد است این نرم افزار به راحتی برای کسانی که به آن نیاز دارند قابل دسترسی است، وی افزود: انسان به 20 روز زمان نیاز دارد تا کاری را که به آن عادت نداشته آغاز کند و 60 روز دیگر زمان لازم دارد تا در لیست عادت های وی قرار گیرد.

به طور کلی می توان گفت گزینه بهتر در این زمینه آن است که هر کدام از ما برای دستیابی به اهداف خود به یک نرم افزار که ما را به حفاظت از سلامتی و بهداشت خود ترغیب می کند اعتماد نکنیم، علاوه بر آنکه باید به دنبال ایجاد تغییری واقعی و موثر با آن نرم افزار باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 989620

وب گردی

وب گردی