پاکسازی دهانه‎های بندمیزان درسازه های آبی شوشتر  از انباشته‎های زباله‎های شهری

در ادامه سلسله فعالیت‎های پایگاه میراث جهانی سازه‎های آبی ـ تاریخی شوشتر، پاکسازی انباشته‎های زباله‎های شهری، نی و تنه درختان از دهانه‎های بندمیزان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، از آن‎جا که نظافت و پاکسازی آثار ثبت جهانی موضوعی مستمر است و در عین حال استمرار در این موضوع، اصلیترین بخش از نگهداری و مراقبت است و از طرفی نیز لزوم توجه به پاکسازی آثار زمانی بیشتر جلوهگر میشود که بدانیم این آثار تاریخی و به ویژه سازههای آبی ـ تاریخی شوشتر در بافت شهری و زندگی روزمره شهروندان این شهر تنیده شده است.

از سویی دیگر چون سازههای آبی شوشتر در ارتباط با جریان آب کارون هستند هر بار طغیان رودخانه انباشتی از زبالههای شهری بالادست را به همراه انبوهی از گِل و لای مملو از نی و تنه درختان را روانه سازههای آبی ـ تاریخی میکند که در این بین آثاری از قبیل بندمیزان، پلبند گرگر و مجموعه آسیابها و آبشارها بیشترین سهم را در مقابله با چنین زبالههایی به خود اختصاص میدهند.

از این‎رو، عدم پاکسازی و لایروبی در این آثار سبب میشود تا هویت تاریخی، ارزشی، عملکردی و اجتماعی آنها به شدت به خطر افتد و به واسطه آن، منظر مخدوش و نامفهوم سازههای آبی ـ تاریخی تأثیر روانی نامطلوبی را برای شهروندان به وجود میآورد.

با اهتمام به موارد گفته شده و به منظور تقویت هویت تاریخی ـ اجتماعی حلقه سازههای آبی، کارگروه اجرایی پایگاه برنامه نظافت و پاکسازی را در دستور کار خود قرار داده و به مرحله اجرا درآورد.

لازم به ذکر است از جمله آثاری که از عملیات پاکسازی بهرهمند شدند میتوان به دهانههای بند میزان، بخش شمالی پلبند گرگر و کانالهای آببر در محوطه آسیابها وآبشارها اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989650

وب گردی

وب گردی