ارتباط فعالیت‌های ذهنی با سلامتی قدرت ادراکی

دانشمندان اعلام کردند انجام فعالیت های ذهنی در سنین پایین مانند حل معما و جداول سودوکو و کلمات متقاطع تاثیر زیادی در جلوگیری از کاهش سطح قدرت های ادراکی انسان در سنین پیری دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری روییترز، دانشمندان با انجام تحقیقاتی جدید دریافته اند که انجام تمرینات ذهنی مانند بازی های حل معما و جداول سودوکو و کلمات متقاطع از کاهش قدرت ادراکی در سنین پیری جلوگیری می کند.

پژوهشگران با انتشار نتایج تحقیقات خود در نشریه پزشکی انگلیس اعلام کردند انجام این گونه فعالیت ها در طول عمر باعث تقویت قدرت ذهن می شود.

روجر استاف رئیس گروه پژوهشگران در این تحقیقات از دانشگاه ابردین انگلیس گفت: مهارت های ادراکی پس از 50 و 60 سالگی تا حد زیادی به قدرت ادراکی افراد در سنین کودکی و همچنین فعالیت های ذهنی در طول عمر وابستگی دارد.

استاف در یک گفت‌و‌گوی تلفنی افزود: این مسئله به آنچه بیشتر در طول زندگی از آن بهره برده و به آن جذب می شوید ارتباط پیدا می کند، افراد با هوش تمایل دارند به جای بازگشت به خانه و استراحت در امور مختلف اشتغال داشته و مشارکت نمایند.

استاف و گروه پژوهشگران در بررسی کاهش توان اداراکی در سنین بالا، قدرت ادراک در مرحله کودکی را مد نظر قرار داده اند و این کار با تحلیل داده های به دست آمده از آزمایش گسترده ای صورت پذیرفته که در سال 1947 روی کودکان متولد سال 1936 در اسکاتلند انجام گردیده است. برخی از این کودکان در این تحقیقات بلند مدت شرکت کرده اند و پس از آنکه به سن 64 سالگی رسیده اند طی 15 سال تحت 5 آزمایش قرار گرفته اند.

در جریان این آزمایشات توانایی حافظه و سرعت پردازش داده های توسط مغز بررسی شده است.

نتایح این آزمایشات بیانگر آن است که توانایی شناختی در مراحل کودکی به سطوح فعالیت های ذهنی در سنین بالاتر ارتباط دارد به ویژه انجام زود هنگام و ادامه دار فعالیت هایی مانند حل معما که با تاخیر در کاهش قدرت های ادراکی در سنین پیری تاثیر گذار است.

اما استاف می گوید عملکرد ادراکی تمام انسان ها به مرور زمان دچار اختلال شده و جلوگیری از آن غیر ممکن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989686

وب گردی

وب گردی