رنجبر: در دانشگاه آزاد به دنبال هدفمند کردن پژوهش هستیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه آزاد به دنبال هدفمند کردن پژوهش هستیم که پژوهش در اقتصاد کشور اثر گذار باشد، به همین دلیل ضعف های آموزش عالی را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به مناسبت هفته پژوهش، نشست خبری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر بیژن رنجبر و دکتر داوود ثمری مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در خبرگزاری ایسکانیوز برگزار شد.

دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در آغاز این نشست گفت: ماه آذر، بهار پژوهش است. عطر اندیشه پرور در فضای کشور آکنده است که تمام مراکز آموزش عالی دستاوردهای پژوهشی خود را در معرض دید و ارزیابی قرار می دهند.

وی افزود: دانشگاه آزاد با تشکیل ستاد هفته پژوهش، برنامه های متنوعی را تا پایان دی ماه تدارک دیده است. شعار هفته پژوهش، فناوری ارزشمند در خدمت تولید ملی و روز پژوهش و فناوری و مدرسه و دانشگاه نامیده شده و امیدواریم در امر پژوهش بهتر پیش برویم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دانشگاه آزاد به دنبال هدفمند کردن پژوهش هستیم که پژوهش در اقتصاد کشور اثر گذار باشد، به همین دلیل ضعف های آموزش عالی را مورد بررسی قراردادیم و برای این مسئله، نقشه راه تعیین کردیم.

رنجبر خاطرنشان کرد: ستاد هفته پژوهش و فناوری در سطح کل واحدها شکل گرفته که با عضویت رئیس واحد به عنوان رئیس ستاد و معاونان پژوهشی تشکیل شده است. مهم ترین برنامه ای که در واحدها برگزار می شود، تقدیر از پژوهشگران برگزیده، برگزاری کارگاهای پروهشی در سطح استان ها و برگزاری دوره های استارتاپی در کلیه واحدهاست.

وی افزود:‌ با ساختارکنونی که دانشگاه آزاد در امر پژوهش دارد، اتفاقی نمی افتد که نیاز به تغییر دارد. بحث ادغام معاونت های آموزشی و پژوهشی را داریم که به این ترتیب می توانیم الگویی برای نظام عالی کشور باشیم و این تغییر، نتیجه بررسی چند ساله در سازمان استراتژیک کشور است. با رهنمودهای مقام رهبری به دنبال الگو سازی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: نگاه آموزشی، آفت تحصیلات تکمیلی است. بر همین مبنا و برای توسعه پژوهش طرح پایش را پایه گذاری کردیم. یک شبکه منسجم تحقیق و پژوهش را به وجود آوردیم تا با رونمایی از این طرح، تمام امور پژوهشی ساماندهی شود. با رونمایی از این طرح شرایطی فراهم شد تا همه استادان دانشگاه، صنعتگران و پژوهشگران در قالب نظام موضوعات به یکریگر متصل شوند.

رنجبر ادامه داد: با تعیین ۴۰ موضوع اصلی کشور در این طرح، کمک به حل مسائل کشور می کنیم که صنعتگران و متخصصان در کنار دانشگاهیان حرکت کرده و دانشگاه آزاد به سازمان حل مسئله‌ و به یک اتاق فکر برای حل مسائل کشور تبدیل خواهد شد و تحول عظیمی را در نظام آموزش عالی کشور رقم خواهد زد . دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد که نظام موضوعات تعیین شده در طرح پایش را در اختیار سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور قرار دهد تا آنها هم در این مسیر حرکت کنند.

وی افزود: در راستای حمایت از پژوهشگران و فناوران و شرکت های دانش بنیان یک تفاهم نامه همکاری با کانون پتنت ایران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در تاریخ ۵ آذر منعقد کردیم و مهم ترین اهداف این تفاهم نامه ترویج و توسعه ثبت اختراعات بین المللی، توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه درحوزه مالکیت فکری و ثبت اختراعات بین المللی، جهت دهی و ارتقا ثبت اختراعاتی با قابلیت بین المللی و نهایتا ایجاد زیر ساخت و ساز و کار مناسب جهت تجاری سازی محصولات دانشگاه است که بر مبنای این تفاهم نامه هرکدام از طرفین متعهد شدند که مبلغ 30 میلیارد ریال را در سال اول جهت حمایت از ثبت اختراعات دانشگاه طی مراحل مختلف به صورت فصلی به حساب کانون، نزد صندوق توسعه بین المللی واریز کنند و اگر ثبت اختراعات ما در این کانون ثبت شود، می تواند جایگزین یک مقاله «آی اس آی» شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: در راستای توسعه اهداف پژوهشی، تفاهم نامه همکاری با معاونت بین الملل علم وفناوری ریاست جمهوری هم منعقد کردیم و به منظور استفاده از ظرفیت نخبگان خارج از کشور، از آنها در جهت همکاری با دانشگاه آزاد دعوت کردیم که درصورت حضور در ایران، از امکانات مناسبی بهره مند می شوند و بعضی از واحدها از جمله علوم و تحقیقات و قزوین را برای حضور این افراد تعیین کردیم.

رنجبر تصریح کرد: در آذرماه سال جاری، جشنواره انرژی و مواد را باحضور دانشگاهیان استان تهران داشتیم که توسط واحد تهران جنوب برگزار شد که آثار مختلف در قالب انرژی و مواد به نمایش درآمد همچنین فن بازار حوزه بهداشت و سلامت را داشتیم که اولین بازار از سلسله فن بازارهای تخصصی دانشگاه با ارائه بیش از 100 محصول از 33 واحد دانشگاهی بود که سرمایه گذاران حوزه سلامت در آنجا حضور داشتند و گام های مهمی برای توسعه و تجاری سازی محصولات سلامت برداشته شد.

وی یاد آور شد: مسابقات بین المللی رباتیک آسیا و اقیانوسیه نیز با مدیریت دانشگاه آزاد واحد قزوین و حضور کشورهای روسیه و استرالیا، آلمان و انگلستان و حضور بیش از 250 تیم از دانشگاه های مختلف و 36 تیم خارجی در جزیره کیش برگزار شد که بسیاری از دستاوردها در زمینه علم رباتیک دانشگاه آزاد و دستاوردهای مدارس سما نیز در زمینه علم رباتیک در این مسابقات ارائه شد که دانشگاه آزاد قزوین 6 مقام برتر را در این مسابقات کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: یکی دیگر از فعالیت های مهم علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد برگزاری کنفرانس آسایهل به میزبانی واحد قزوین بود که حدود 240 دانشگاه از کشورهای مختلف جهان در این گروه عضو هستند و تا پیش از سال 2008 فقط کشورهای جنوب شرق آسیا عضو آن بودند و 5 واحد دانشگاه آزاد هم عضو گروه آسایهل هستند. محور سخنرانی این کنفرانس بر مبنای نقش دانشگاه های خصوصی و غیرانتفاعی در گسترش آموزش عالی بود که روش های آموزشی و پژوهشی مختلف در آن مورد بررسی قرار گرفت و مسائل مربوط به طرح پایش هم ارائه شد تا بتواند الگویی برای دیگر کشورها قرار گیرد، و در این اجلاس 71 مقاله به کمیته علمی ارسال شد که همه این مقالات در پایگاه ملی آی اس آی جمع آوری خواهد شد.

رنجبر متذکر شد: در تاریخ 4 دی ماه، ششمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی را داریم که با توجه به درخشش اعضای دانشگاه آزاد و تشویق فرهیختگان حاضر در این مجموعه همچنین تقویت انگیزه این قشر از جامعه، هرساله جشنواره‌ای با عنوان پژوهش و فناوری در سه شاخه هیات علمی، دانشجویی و دانش آموزی برگزار می شود که هدف آن بررسی امور پژوهشی و علمی در زمینه شرکت های دانش بنیان، رساله دکتری و معرفی پژوهشگران برتر و نمایش دستاوردهای پژوهشی مدارس سما است که از آثار برتر پژوهشی در این جشنواره تقدیر خواهد شد.

وی در ادامه یاد آور شد: در ادامه هفته پژوهش از تاریخ 3 تا 6 دی ماه نمایشگاهی از دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد که محصولات واحدهای مختلف دانشگاه آزاد از جمله واحد علوم و تحقیقات و نجف آباد و دیگر واحدهای دانشگاهی در آن ارائه خواهد شد همچنین شانزدهمین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری به منظور ابلاغ سیاست های کلان حوزه پژوهش و فناوری طی روزهای 4 تا 5 دی ماه برگزار می شود که با تشکیل کمیسیون های تخصصی شامل کمیسیون پایش و تحقیقات و مراکز کار آفرینی به بحث و تبادل نظر در امور مختلف پژوهشی خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 989730

وب گردی

وب گردی