تسهیلات ویژه وزارت کار برای کارآفرینان/ توسعه اشتغال در کشور مستلزم پژوهش محوری در دانشگاه هاست

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: باید تلاش کنیم تا نظام علمی و آموزشی ما، اعم از دانشگاه های دولتی و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز و توجه بیشتری روی بحث های پژوهشی و کاربردی در سطح منطقه و دانشگاه داشته باشند و همین موضوع می تواند گام بسیار موثری در راستای ارتقای سطح پژوهشی کشور باشد.

دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: می توان گفت که بخش اعظم نظام آموزش عالی کشور ما، دولتی و متمرکز است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز علی رغم دولتی نبودن نظام علمی و آموزشی متمرکزی دارد. علاوه بر این، گرایش و محوریت نظام های علمی و آموزشی متمرکزی که در سراسر دنیا وجود دارد بیشتر به سمت بحث های تئوری می پردازد و کمتر محوریت پژوهشی و کاربردی را در اولویت خود قرار می دهند.

وی ادامه داد: در وهله اول باید تلاش کنیم تا نظام علمی و آموزشی ما، اعم از دانشگاه های دولتی و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز و توجه بیشتری روی بحث های پژوهشی و کاربردی در سطح منطقه و دانشگاه داشته باشند و همین موضوع می تواند گام بسیار موثری در راستای ارتقای سطح پژوهشی کشور نیز باشد.

منصوری افزود: با این که ممکن است در برخی از دانشگاه های دولتی و آزاد ما فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی موردی نیز انجام شود؛ اما این ها را نمی توان به کل نظام علمی و دانشگاهی کشور بسط داد؛ زیرا در حال حاضر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ما فاصله زیادی با پژوهش محوری و کاربردی بودن آموزش دارند.

وی تصریح کرد: البته دانشگاه های ما توانسته اند در برخی از حیطه های خاص پژوهشی، ورود کنند؛ اما تمرکز اصلی استادان، جامعه علمی و دانشگاهی روی نوشتن و ارائه مقالات است؛ زیرا به دلیل تئوریک بودن کل سیستم ناخود آگاه بحث مقاله محوری پررنگ می شود و به همین دلیل در زنجیره ارزش صنایع و کسب و کارهای مختلف، حلقه پرارزش این زنجیره پوشش داده نمی شود، در واقع حرکت به سمت پژوهش محوری می تواند یک گام موثر در توسعه کارآفرینی و اشتغال جامعه باشد.

منصوری در ادامه گفت: وزارت کار و رفاه اجتماعی با تعاملات متعددی که با وزارت علوم داشته است، اقدام به شروع برنامه ای کرده است که از ابتدای ترم اول تحصیل تا ترم آخر در دانشگاه، متناسب با رشته تحصیلی این فرصت برای دانشجویان فراهم می شود تا بتوانند در حوزه کارآفرینی مرتبط با رشته تحصیلی موردنظرشان مهارت ها و آموزش های کاربردی لازم را فرا گیرند و بعد از پایان تحصیل نیز، برنامه های آموزشی مستقل و فراگیری مانند کارورزی را برای این افراد در نظر گرفته ایم تا مشکلات کارآفرینی و اشتغال آن ها در زمان فارغ التحصیلی به حداقل برسد.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین وزارت کار برای افرادی که در دوره کارورزی هستند مزایایی تحت عنوان کمک هزینه و بیمه در نظر گرفته است و بعد از آن که به عنوان کارآفرین کسب و کار موردنظر خود را شروع کردند، تسهیلاتی بانکی و مزایای تشویقی نیز به این عزیزان پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989768

وب گردی

وب گردی