برداشت گاز از پارس جنوبی به بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش روزانه ۵۶ میلیون مترمکعبی برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: دستیابی به این ظرفیت، رکورد تازه‌ای در حوزه تولید و بهره‌برداری از مگاپروژه‌های گازی پارس جنوبی به جا می‌گذارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام با اشاره به تمرکز بر بهره‌برداری حداکثری و صیانتی از میدان مشترک پارس جنوبی، فعالیت این شرکت در ۲ جبهه توسعه و تولید را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بر پایه همدلی در شرایط تحریم عنوان کرد.

وی با اشاره به افزایش تولیدگاز به منظور پاسخگویی به نیازهای جاری و آتی کشور گفت: با نزدیک شدن به فصل زمستان و ضرورت تأمین پایدار و مستمر نیاز گازی کشور، بهره‌برداری از فازهای در حال توسعه پارس‌جنوبی شتاب بیشتری به خود گرفته است و از آنجا که شرکت نفت و گاز پارس راهبری عملیات تولید در بخش ایرانی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را نیز به عهده دارد، با تأمین ۷۰ درصد گاز کشور در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی، نیروگاهی و... آماده ورود به فصل سرما می‌شود.

ردیف چهارم فاز ۱۳، پایان آذر عملیاتی می‌شود

مشکین‌فام روند پیشرفت توسعه فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ پارس‌جنوبی در بخش پالایشگاهی را مطلوب توصیف کرد و گفت: هم‌اکنون سه ردیف شیرین‌سازی گاز ترش از هر یک از پالایشگاه‌های این فازها عملیاتی شده است و پیش‌بینی می‌شود ردیف چهارم شیرین‌سازی فاز ۱۳ نیز تا پایان آذرماه به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به تعهد بهره‌برداری از سه زنجیره یک میلیارد فوت‌مکعبی هر یک از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی تا پایان امسال اظهار کرد: با بهره‌برداری از ۲ سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، نخستین زنجیره تولید از این فاز، با برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس دستیابی به دومین زنجیره یک میلیارد فوت مکعبی را نیازمند تکمیل عملیات راه‌اندازی ۲ سکوی دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی عنوان کرد و افزود: سکوی ۱۳B هفته گذشته در موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس نصب شد و تا یک ماه آینده عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی آن به پایان خواهد رسید.

مشکین‌فام ادامه داد: همچنین در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، دومین عرشه دریایی این فاز در هفته جاری نصب شده و بر اساس برنامه زمانبندی پیش‌بینی می‌شود همزمان با تکمیل عملیات اتصال خطوط لوله فرعی این سکوی اقماری به سکوی اصلی، عرشه دریایی ۱۳D نیز تا پایان دی‌ماه در مدار بهره‌برداری قرار گیرد، بدین ترتیب تولید روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان دی‌ماه محقق خواهد شد.

پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی آماده دریافت گاز ترش

محمد مشکین‌فام به وضع توسعه بخش دریایی فاز ۲۲-۲۴ نیز اشاره کرد و گفت: عرشه دریایی ۲۲ این فاز پس از پایان عملیات حفاری چاه‌های موقعیت خود، نصب شده و در حال راه‌اندازی است و پیش‌بینی می‌شود در صورت فراهم بودن شرایط پایدار جوی تا اواسط دی‌ماه با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌ مکعب گاز ترش و ارسال آن به پالایشگاه فاز ۲۲-۲۴ به بهره‌برداری برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، سکوی ۲۴A، آخرین عرشه دریایی است که با هدف تکمیل زنجیره تولید یک میلیارد فوت‌مکعبی گاز در فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی تا پایان امسال نصب شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

این عرشه دریایی هم‌اکنون آماده بارگیری است و پس از انتقال شناورهای نصاب و حمال از موقعیت سکوهای دریایی فاز ۱۳ به یارد صنعتی صدرا در بوشهر، عملیات انتقال و بارگیری آن آغاز خواهد شد.

ضرورت تسریع در اجرای مگاپروژه‎های پارس جنوبی

محمد مشکین‌فام در جلسه با مجریان فازهای در حال تکمیل پارس جنوبی بر توجه به مؤلفه‌های «زمان» و «کیفیت» تاکید کرد و خواستار تسریع در روند اجرا و بهره‌برداری هر چه سریع‌تر مگاپروژه‌های پارس‌جنوبی شد.

وی گفت: شرکت نفت و گاز پارس همواره در مسیر حمایت از پیمانکاران داخلی و رونق فضای کسب‌وکار برای حضور فراگیر و مشارکت بخش خصوصی گام برداشته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در حال حاضر، ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند که با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای، این رقم تا پایان امسال با ثبت یک رکورد تازه، به بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

با بهره‌برداری از هر یک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی به میزان یک درصد افزایش می‌یابد، این در حالی است که هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی در سطح ملی چنین تاثیری را در بهبود شاخص اقتصادی کشور ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989769

وب گردی

وب گردی