ساز مخالف روی نُت فرهنگی

به مناسبت 16 آذر برنامه‌های مختلفی در دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار شد که به نظر می‌رسد در برخی موارد نسبت به ابلاغیه‌های فرهنگی این دانشگاه، سهوی یا عمدی بی‌توجهی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، طبق ماده چهارم «آیین‌نامه برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور»، برگزاری هرگونه کنسرت و برنامه‌های مستقل موسیقی، از اولویت‌های دانشگاه‌ها نبوده و مجاز نیست؛ اما با توجه به مصوب شدن این آیین‌نامه در سال 94 و ابلاغ به تمام دانشگاه‌ها و نیز دستورالعمل 8 ماده‌ای معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 96 به تمام واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور؛ برخی واحدهای دانشگاهی همچنان با این دستورالعمل ساز مخالف می‌زنند.

تناقض در اظهارات رئیس دانشگاه آزاد قوچان با واقعیت

دانشگاه آزاد اسلامی قوچان به مناسبت 16 آذر مراسمی برگزار کرد که به نظر می‌رسد در آن «آیین‌نامه برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور» را نقض کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قوچان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اجرای کنسرت در مراسم روز دانشجو، ضمن انکار برگزاری کنسرت در این دانشگاه، گفت: موسیقی‌هایی که در این مراسم پخش و اجرا شد سنتی و به‌اصطلاح موسیقی ایرانی بودند که در بین برنامه‌ها خیلی مختصر اجرا شدند و در قالب کنسرت نبودند. موسیقی سنتی خیلی خوب بود و با استقبال خیلی خوبی هم از طرف دانشجویان همراه شد.

تصاویر منتشرشده از جشن روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی قوچان در تناقض با اظهارات رئیس این دانشگاه:

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد/ اجرای موسیقی نامتعارف

هفته گذشته بود که دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در مراسم گرامیداشت روز دانشجو با برگزاری مراسمی دور از شأن مقام دانشجو سطح این مراسم را که می بایست بصیرت بخش بوده و ماهیت ضداستکباری داشته باشد در سطح یک جشن که قرابت چندانی با موازین اسلامی ندارد پایین آورد.

این اتفاق در حالی رخ داد که معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی حدود دو هفته پیش از برگزاری مراسم‌های روز دانشجو با ابلاغ بخشنامه‌ای به تمام واحدها بر لزوم برگزاری برنامه‌های این روز با ماهیت ضداستکباری تأکید کرده بود.

در سومین ماده «آیین‌نامه برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور»، شورای فرهنگی دانشگاه مسئول ساماندهی، صدور مجوز و نظارت بر برنامه‌ها و فعالیت‌های موسیقی دانسته شده. این شورای فرهنگی با تشکیل «کارگروه موسیقی» با ترکیب «نماینده رئیس دانشگاه»، «نماینده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه» و «یک نفر از استادان دانشگاه با تعیین و معرفی شورای فرهنگی دانشگاه» وظیفه دارد نسبت به چگونگی برگزاری فعالیت‌های موسیقایی در دانشگاه تصمیم بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص واکنش‌های اعتراض‌آمیز نسبت به برگزاری مراسم روز دانشجو و پخش موسیقی‌های نامتعارف گفت: هر موسیقی که در دانشگاه پخش شود شورای موسیقی دانشگاه متشکل از چند روحانی آن را می‌شنوند بر اساس محتوای آن و بر اساس خطوط قرمز اظهارنظر می‌کنند. هیچ برنامه‌ای در دانشگاه بدون اینکه از کانال شورای موسیقی دانشگاه گذشته باشد در دانشگاه اجرا نمی شود این را مطمئن باشید. من خودم جلسه را رصد کردم و چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با انتشار بیانیه‌ای نسبت به حواشی روز دانشجو در این دانشگاه واکنش نشان داد. رجایی پور در بخشی این بیانیه نوشته است: «دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به تأسی از نظر رهبری معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان همزمان با ماه مبارک رمضان سال 94 که فرمودند: «جوان ایرانی که روز بیست‌وسوّم ماه رمضان که شب قبل را با احیاء گذرانده، با دهان روزه، در گرمای شدید تابستان، می‌آید در خیابان راه‌پیمایی می‌کند، بعد می‌نشیند زیر آفتاب و نماز جمعه را برگزار می‌کند، او فرسنگ‌ها از افسردگی دور است، او سرزنده است، او بانشاط است. » در کنار انجام تکالیف علمی و تقویت فضای معنوی و مذهبی، ایجاد فضای نشاط و سرزندگی در محیط دانشگاهی را بخشی از وظایف خود شمرده و با حساسیت ویژه‌ای فضا را رصد کرده و در صورت بروز خطایی، هرچند کوچک و سهوی، به وظیفه انقلابی عمل خواهد کرد. در خصوص برنامه اجرایی روز دانشجو در این دانشگاه لازم به ذکر است: این امر به همراه فیلم و مستندات توسط ریاست و مسئولان ذی‌ربط در دست بررسی است که متناسب با موضوع تصمیمات قانونی گرفته‌شده و در صورت اثبات تخلف برخورد صورت گرفته که نتیجه به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.»

به گزارش ایسکانیوز، مقام معظم رهبری در برهه‌های مختلف بر وجود نشاط در دانشگاه‌ها تأکید کردند. ایشان در دیدار جمعى از دانشجویان در تیرماه 94 در خصوص نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی می‌فرمایند: «یک مسئله، مسئله‌ کنسرت‌ها در دانشگاه بود که دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کرده‌ام و جزو یادداشت‌های من، همین مطلب هست. اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط‌ترین کارها است.»

تحریف واقعیت در رسانه‌های داخلی و خارجی

سال گذشته خبرگزاری مهر و «ایران اینترنشنال» با انتخاب تیتری، به نقل از معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نوشتند: «برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه آزاد ممنوع شد»، حال‌آنکه ممنوعیت برگزاری کنسرت در تمام مؤسسات آموزش عالی (دولتی و آزاد) طبق «آیین‌نامه برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور» از سال 94 ممنوع بوده است.

گاردین در گزارشی نوشته است «ایران اینترنشنال» با یک شرکت وابسته به بن سلمان پادشاه عربستان سعودی ارتباط مالی دارد.

قانون ممنوعیت اجرای کنسرت در دانشگاه‌ها

«آیین‌نامه برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور» در جلسه 288 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در تاریخ 14 دی 1394 به تصویب رسید. این آیین‌نامه با اشاره به رسالت اصلی دانشگاه؛ یعنی تولید و توسعه علم، هنر و رشد فضایل اخلاقی – تربیتی؛ «ترویج» موسیقی را خارج از کار ویژه‌های دانشگاه خوانده و استفاده از موسیقی فاخر و ارزشمند ایرانی را در صورت وجود تناسب با موازین اسلامی و برخورداری از محتوا و مضمون هدایتگر برای ترغیب به وظایف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و انقلابی مجاز دانسته است.

خبرنگار: علیرضا گل بابازاده

انتهای پیام /

کد خبر: 989774

وب گردی

وب گردی