بیش از 4 هزار مدرک علمی در پایگاه wos  از دانشگاه تهران نمایه شده است

نشست مطبوعاتی بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با حضور دکتر محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد رحیمیان در این نشست گفت: در دانشگاه تهران هر سال یک بار جشنوار‌های برگزار می کنیم که در آن از پژوهشگران دانشگاه تهران تقدیر می شود، این جشنواره مورد استقبال دانشجویان و استادان قرار می گیرد. کمیته های مختلف پژوهشی پژوهشگران را انتخاب می کنند که چون انتخاب در این زمینه وجود دارد، کار کمی سخت می شود و با چالش هایی مواجه می شویم.


وی ادامه داد: استادان مایلند زحماتشان مورد توجه قرار گیرد، ما نیز خوشحالیم رضایت پژوهشگران را به دست آوریم. ما پژوهشگر پیشکسوت نمونه را در این جشنواره معرفی خواهیم کرد؛ یعنی امور پژوهشی استادان را پس از بازنشستگی دنبال می کنیم و افرادی که بیش ترین کار پژوهشی را انجام داده اند، معرفی خواهیم کرد، امسال 3 استاد در این حوزه معرفی خواهند شد.


معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: ما در این جشنواره پژوهشگر برجسته داریم؛ یعنی یک فرد در طول مدت خدمت علمی در دانشگاه بررسی می‌شود، در این زمینه یک نفر از 7 کمیسیون معرفی خواهد شد. همچنین پژوهشگر نمونه را معرفی می کنیم که طی 5 سال اخیر بیشترین فعالیت را داشته اند، ما 8 نفر را در این زمینه معرفی می کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهشگر جوان نمونه نیز پژوهشگران زیر 40 سال عضو هیات علمی دانشگاه هستند، که 4 نفر به عنوان پژوهشگر جوان نمونه معرفی خواهند شد.

دکتر رحیمیان بیان کرد: ما قراردادهایی با سازمان‌هایی اجرایی و شرکت های خصوصی و دولتی داریم که طرح های آن را بررسی می کنیم، این طرح ها به عنوان برجسته اعلام خواهد شد که 5 طرح مورد تشویق قرار خواهد گرفت. ما در این جشنواره دو دستاورد ویژه پژوهشی را معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: در این جشنواره از 10 رساله و پایان نامه برتر رونمایی خواهیم کرد که بیشترین آثار پژوهشی را داشته اند، هر سال دو کارشناس پژوهشی در این جشنواره انتخاب می شوند. یک آزمایشگاه و یک کتابخانه نمونه نیز در دانشگاه تهران معرفی خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: این جشنواره نسبت به سال قبل از کمی بودن کاسته شده و به سمت کیفی شدن کارها رفته ایم، مثلا شاخص اچ ایندکس در علوم فنی، علوم پایه، کشاورزی، دامپزشکی و...اضافه کردیم، ضریب کیو مقالات را در نظر گرفته ایم، هر چه ضریب کیو بالاتر باشد، امتیاز مقاله بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: اگر تعداد مقالات استادان در نشریاتی به چاپ رسیده باشد که از نظر دانشگاه از جمله نشریات با کیفیت به شمار نرود، نمی توانند از امتیاز نمونه و برجسته بودن استفاده کنند یعنی ما افرادی را انتخاب کرده ایم که حداکثر 5 درصد مقالاتشان از کیفیت کمتری برخوردار است؛ اما 95 درصد آن باید از جمله مقالات با کیفیت باشد.

رحیمیان با اشاره به اقدامات دانشگاه تهران در حوزه پژوهشی گفت : در شورای سیاست گذاری دانشگاه ده اولویت را انتخاب کرده ایم که طرح های پژوهشی دانشگاه در این راستا باشد که از جمله آن می توان به آب، انرژی، محیط زیست، مخاطرات طبیعی، آسیب های اجتماعی، سلامت، تغذیه و امنیت غذایی، رفاه اجتماعی، جهانی شدن و فضای مجازی و آمایش سرزمین اشاره کرد. دانشجویان باید تلاش کنند رساله های خود را در این زمینه انتخاب کنند در این صورت از حمایت بیشتری برخوردار خواهند بود.


وی اظهار داشت: 13 دانشگاه برتر کشور با یکدیگر همکاری دارند، یک کنسرسیوم همکاری پژوهشی و فناوری تشکیل داده و اولین پروژه را از محیط زیست گرفته ایم که پروژه کلان محاسبه سیاهه انتشار آلاینده های هوا در کلان شهر های ایران نام دارد که قرارداد آن امضا شده است، در این طرح دانشگاه های بزرگ همکاری دارند و دانشگاه هایی مانند اهواز و اراک با دانشگاه های سطح یک همکاری می کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: در دانشگاه تهران طی سال گذشته تفاهم نامه خود را با معاونت علمی در راستای جذب پژوهشگران پسادکتری ادامه دادیم، تا کنون در دانشگاه تهران 164 نفر پذیرفته شده اند.

وی ادامه داد: ما در راستای ارزیابی کیفیت پایان نامه ها و ثبت آن در پایه ایرانداک تفاهم نامه هایی داشته ایم و امکان دسترسی آن فراهم شده است؛ همچنین با هماهنگی های صورت گرفته استفاده از نرم افزار همانند جو نیز فراهم شده است.

رحیمیان بیان کرد: ما در معاونت پژوهشی تلاش کرده‌ایم که کیفیت 102 نشریه خود را افزایش داده و نمایی سازی آن را در پایگاه های علمی بالا ببریم،14 مقالع را در پایگاه wos و اسکوپوس نمایه شده است. ما در سال گذشته تعداد 4 هزار و 177 مدرک علمی در پایگاه wos نمایه شده از دانشگاه تهران داریم، این آمار مربوط به سال 96 است. همچنین در پایگاه اسکوپوس به 4 هزار و 799 مورد رسیده که این آمار بیانگر آن است که دانشگاه تهران در انتشارات بر اساس wos و اسکوپوس در سطح یک قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند ارزیابی و تصویب کتب دانشگاه تهران، 2.5 ماه کاهش یافته است.

کد خبر: 989795

وب گردی

وب گردی