فرقانی: نیازمند اصلاح نگرش در حوزه تولید علم در رسانه هستیم

رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی گفت: نیازمند اصلاح نگرش در حوزه تولید علم در رسانه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست علمی و تخصصی «پژوهش، فناوری و رسانه ها؛ نقش رسانه ها در معرفی، تبیین و تشریح دستاوردهای علمی، فناورانه و دانشگاهی» با حضور استادان حوزه ارتباطات، روزنامه‌نگاران حوزه علم و فناوری، معاونان فرهنگی و اجتماعی و پژوهش و فناوری وزارت علوم و معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها ظهر امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

دکتر فرقانی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم گفت: من خوشحالم در ماه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به پیوند حوزه علم و رسانه پیدا شده است. امیدوارم با بحث، گفت و گو و هم اندیشی کمک کنیم که هم گرایی‌های تازه‌ای بین حوزه علم، فعالیت‌های پژوهشی با رسانه‌ها شکل گیرد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در تار و پود زندگی ما رسوخ کرده اند، خود من به عنوان کسی که 47 سال در این حوزه بوده ام گاهی از دست رسانه ها فرار می کنم؛ اما راه فراری وجود ندارد باید راه هم زیستی را بیابیم.

رئیس دانشگاه ارتباطات علامه طباطبایی گفت: نیازمند اصلاح نگرش در حوزه تولید علم و رسانه هستیم، در گذشته تصور بر آن بود حوزه علم اگر رسانه ای شود مبتذل خواهد بود. در سال‌های اخیر تحولات مهمی در هر دو عرصه اتفاق افتاده است. در کشور ما علی‌رغم اینکه 160 سال است از آغاز انتشار نشریه علمی می گذرد؛ اما گفتمان ما در این حوزه جدید است و باید مورد بحث قرار گیرد و کاربردی شود.

وی اظهار داشت: نگاه جدید به عرصه جهانی شدن علم باید به گونه ای باشد که علم اگر بخواهد به جامعه ورد پیدا کند باید تبدیل به فرهنگ شود و کاربرد عمومی پیدا کند، این کاربردی شدن بدون کمک رسانه ممکن نیست.

فرقانی بیان کرد: امروز به جای نفی یا انکار رسانه ها، باید به یک پیوست رسانه ای در حوزه خود بیندیشیم امروز زندگی بدون رسانه غیر ممکن است.

وی افزود: متاسفانه درحوزه رسانه داشتن روزنامه نگاران علم و روزنامه نگارانی که وظیفه داشته باشند در زمینه رویدادهای علمی و پژوهشی تولید محتوا داشته باشند، کم هستند. جذابیت لازم برای تولیدات علمی که مخاطب پسند شود، تخصص روزنامه نگاران علمی است، این افراد باید تلاش کنند امور علمی را با زبان مردم ترجمه کنند.

فرقانی اضافه کرد: باید توجه داشت هر رویدادی برای رسانه ها ارزش ندارد، رسانه ها هستند که با توجه به شناخت افکار عمومی اخبار خود را منتشر می کنند.

وی ادامه داد: ما نیازمند تربیت خبرنگار علم هستیم؛ خبرنگاری که در حوزه علوم انسانی کار می کند نمی تواند در حوزه هنری ورود پیدا کند امروز در بسیاری از کشورهای دنیا دارای انجمن های روزنامه نگاری علم هستیم.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشکده علامه گفت: مردم زمانی از محتوای رسانه ای استقبال می کنند که احساس کنند در زندگی آن ها تغییر مثبتی ایجاد خواهد کرد. ما مقالات بسیاری در حوزه علم تولید می کنیم؛ اما این مقالات باید آثار خود را در زندگی مردم نشان دهد و اثر وجودی پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989912

وب گردی

وب گردی