مدل پیشنهادی برای اعمال پروژه‌های محرک توسعه ارائه شد

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در رساله خود به بررسی پروژه‌های محرک توسعه شهری در راستای بازآفرینی اراضی متروکه صنعتی محور فدائیان اسلام پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد علوم و تحقیقات، ناهید نعمتی کوتنائی دانشجوی دکتری جغرافیای برنامه‌ریزی شهری در رساله خود با عنوان «امکان‌سنجی پروژه‌های محرک توسعه شهری در بازآفرینی مناطق متروکه صنعتی» به اهمیت بازآفرینی فضاهای متروکه و بلااستفاده (که در اصطلاح به آن برانفیلد گفته می‌شود)، در تحول شهری و بهبود کیفیت زندگی مردم، تأثیر رویکرد بازآفرینی پایدار در ایجاد دیدگاه جامع و یکپارچه نسبت به حل مشکلات شهری برای بهبود شرایط اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیط‎زیستی این نوع اراضی پرداخته است.

نعمتی با بیان اینکه باز آفرینی اراضی قهوه‌ای با چالش‌هایی در پاکسازی و توسعه مجدد روبروست، راهکار برون رفت از این چالش‌ها در استراتژی کاتالیزور یا محرک توسعه شهری معرفی شده و محرک توسعه شهری را ابزاری در درون استراتژی‌های تحول شهری دانست.

وی در این رساله محرک توسعه شهری را عنصری اولیه در فرآیند توسعه شهری بیان کرده و آن را باعث بهبود و توسعه مجدد یک شهر می‌داند که در عین تسریع فرایند شهرسازی، سبب تحریک توسعه‏ های آتی و فراهم کردن امکاناتی برای تغییرات در آینده می‌شود.

وجه تمایز این رساله با سایر پروژه‌ها و تحقیق‌های صورت گرفته در حوزه شهری استخراج، غربالگری و اولویت بندی مولفه‌ها، متغیرها، ریزمتغیرها و شاخص‌های الزامی برنامه‌ریزی پروژه‌های محرک توسعه شهری بیان شده است.

نتایج بدست آمده از این رساله حاکی از آن است که پروژه‏ های محرک توسعه شهری در بازآفرینی مناطق متروکه صنعتی محور فدائیان اسلام در تهران برای تسریع فرایند تحول، با توجه به شرایط بافت مورد مطالعه، با بهره ‏گیری از حداکثر ظرفیت‎ها ، مشارکت ساکنان و تعاملات اجتماعی آنان در قالب پروژه‎ها در مقیاس کوچک، قابل اعمال است.

بنابراین می‌توان به اهداف پروژه‏ های محرک توسعه شهری که رفع نیازهای اجتماعات محلی، ایجاد کسب و کار، ایجاد فضاهای سرگرمی، حفظ محیط‎زیست، سلامت و امنیت و ایمنی است، دست یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 989919

وب گردی

وب گردی